کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استرس های کرونایی عامل شیوع اختلالات روانی در اصفهان

باشگاه خبرنگاران , 29 ارديبهشت 1400 ساعت 14:55

یک روانشناسی بالینی گفت: استان اصفهان با ماندگاری کرونا، شاهد شیوع اختلالات روانی است.


داود مفتاق، روانشناسی بالینی گفت: با شیوع ویروس کرونا و ماندگاری آن، اختلالات روانی در استان اصفهان ۳۰ درصد افزایش یافته است و هر سالی که ویروس کرونا ماندگار شود، تاثیرات آن شدیدتر و پایدارتر خواهد شد.

او با بیان اینکه در استان اصفهان براساس مطالعات میدانی میزان مشاوره‌های آنلاین افزایش یافته و عامل آن افزایش اختلالات روانی است افزود: علت مراجعه مردم اصفهان به کلینیک‌ها در این روز‌ها با شیوع کرونا ارتباط مستقیم دارد و براساس گزارش سازمان نظام روانشناسی یک سونامی بزرگ از اختلالات روانی در راه است و باید طرح غربالگری سلامت روان را جدی بگیریم.

این روانشناسی بالینی اظهار کرد: مقاله‌ای در ارتباط با شیوع اختلالات روانی پس از کرونا در ایران منتشر شده‌است که براساس آن مردم سراسر جهان تحت تاثیر اختلالات روانشناختی منفی و اختلال خواب، عصبانیت و پرخاشگری قرار گرفته‌اند که در مردم عادی به‌ویژه کادر درمان این اختلالات بیشتر دیده می‌شود.

مفتاق یادآور شد: بخشی از جامعه ما خانواده‌هایی هستند که درگیر غم از دست دادن عضوی از خانواده خود شده‌اند و با وجود کرونا فرصتی برای برگزاری مراسم سوگواری، در آغوش کشیدن یکدیگر و تخلیه عاطفی خود ندارند.

او در تشریح نقش استرس در ایجاد اختلالات روانی اظهار کرد: استرس یکی از وضعیت‌های قابل تجربه در همه انسان‌ها است و زمانی که یک «تروما» یا عامل فشارزا تغییری در محیط بیرونی و درونی ما ایجاد کند، توسط بدن و در مرحله بعد توسط روح و روان درک و پاسخ داده می‌شود.

استرس، به صورت علائم بدنی مانند نگرانی، تپش‌قلب، افزایش سطح تنفس و نبض و افزایش هوشیاری است و خداوند دستگاه دفاعی ذاتی، در وجود ما قرار داده است که در برابر عامل استرس‌زا، بجنگیم و فرار کنیم و به زندگی خود ادامه دهیم.

تضعیف سیستم ایمنی بدن، شروع بیماری‌های جسمی و روانی را به دنبال دارد. در حال حاضر ویروس کرونا تاثیر زیادی بر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش بیماری‌ها دارد.

مفتاق با اشاره به اینکه کرونا استرس را به جامعه تحمیل کرده‌است، گفت: استرس تحمیل شده از طریق ویروس کرونا مردم را مجبور به دور شدن از یکدیگر، تغییر شیوه کارکردن و رعایت قوانین جدید کرده‌است. همه این عوامل زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده‌است و زمانی که افراد دچار بیماری کرونا شوند ترس از مرگ و قرنطینه و دوری از عزیزان، استرس آنان را افزایش می‌دهد.

او در خصوص آمار اختلالات روانی، در اصفهان گفت: بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی «DSM۵ و DSM۴» شیوع اختلال افسردگی در اصفهان حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد برای زنان و ۵ تا ۱۲ درصد برای مردان، گزارش شده است. شیوع اختلالات خلقی مخصوصا اختلال افسردگی ماژور و شیوع اختلالات خلقی از نوع اختلال دوقطبی نوع یک نیز به میزان ۰.۴ درصد تا ۱.۶ درصد است.

میزان «پانیک» یا همان اختلال وحشت زدگی از ۱ تا ۳.۵ درصد و میزان «آگورافوبیا» حدود ۱ تا ۲ درصد و میزان انواع مختلف فوبیا ۴ تا ۱۰ درصد در اصفهان و تمام مناطق کشور و جهان گزارش شده است.

مفتاق افزود: اختلال اضطراب فراگیر، یا همان «GAD» از جمله اختلالات مهم در استان اصفهان، بین ۳ تا ۵ درصد شیوع دارد و یک چهارم دلایل مراجعه به مراکز درمانی ناشی از همین اختلال است.

او درباره شایع‌ترین اختلال روانی در اصفهان چنین عنوان کرد: وسواس، در کشور یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است و میزان آن حدود ۰.۵ تا ۲.۵ درصد، اما در اصفهان براساس تحقیقات ۶.۷ درصد است و باید گفت اصفهان شهری است که میزان وسواس در آن زیاد است.
 


کد مطلب: 53393

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53393/استرس-های-کرونایی-عامل-شیوع-اختلالات-روانی-اصفهان

میگنا
  https://www.migna.ir