کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هر ۵۰ خانوار باید یک روان شناس داشته باشند

20 شهريور 1400 ساعت 8:00

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور گفت: خدمات روان شناسی به کالای لوکس تبدیل شده و افرادی که تمکن مالی دارند از این خدمات بهره می‌برند.


به گزارش میگنا دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تشدید اختلالات روانی در دوران بحران کرونا اظهار کرد: سلامت روان یکی از مهمترین بحث‌هایی است که در دوران کرونا و پسا کرونا وجود دارد، با وجود این بیماری و دربرگیری بسیار آن در جامعه بسیاری از افراد و حتی کودکان نیازمند خدمات روان شناسی و یا مشاوره هستند، اما این در حالی است که متاسفانه این خدمات به عنوان کالای لوکس معرفی شده و تنها آن دسته از افرادی که تمکن مالی دارند از این خدمات بهره می برند، بنابراین با توجه به قرار گرفتن در این بحران و پیک پنجم کرونا مقرر شد بحث تعرفه های خدمات سلامت روان شفاف سازی شود.
 
او افزود: برخی از روان شناسان و افراد آسیب دیده هم از نبود تعرفه پایه معترض بودند که این خدمات طی رایزنی های انجام شده با هیات دولت در دستور کار قرار گرفت و پس از یک سال و چند ماه انجام شد.

حاتمی  در پاسخ به اینکه چرا بیمه سلامت روان در کشور وجود  ندارد، بیان کرد: بیمه سلامت روان با پایه بیمه اصلی و تکمیلی در بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم به تصویب رسیده، اما این خدمات فعلا و پس از ۶ سال کماکان اجرایی نشده است.

افزایش اختلالات روانی در جامعه به دنبال پیک پنجم کرونا
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور ادامه داد: با شدت گیری ویروس کرونا و بهم ریختن سلامت روان جامعه بسیاری از مردم نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره هستند به طوری که می توان گفت اختلال روانی در جامعه رو به افزایش است.

او تصریح کرد: بر اساس استاندارد جهانی برای ۸۳ میلیون نفر جمعیت ایران، به ازای هر ۵۰ خانوار باید یک روانشناس داشته باشیم،  ۲۳ و هشت دهم درصد از مردم به خدمات بالینی نیاز دارند، یعنی ۴ نفر از یک نفر باید تحت درمان یک روانشناس زبده قرار گیرد.

او  اضافه کرد: در آخرین پیگیری و رایزنی های ما با ریاست سازمان برنامه و بودجه مقرر شد ۲ شرط برای متصل شدن هر چه سریعتر افراد به بیمه سلامت روان لازم الاجراست، اول تعرفه خدمات روان شناسی در هیات دولت تصویب شود و دوم آنکه تعرفه خدمات روان شناسی و مشاوره را وزارت بهداشت تایید کند که تقریبا این موضوع نیز محقق شده است و منتظر تائید نهایی این وزارت هستیم.


کد مطلب: 54929

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54929/۵۰-خانوار-باید-یک-روان-شناس-داشته-باشند

میگنا
  https://www.migna.ir