کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از سالمندی لذت ببریم

سالمندی مثبت یا positive ageing چیست؟

سارا حق بین

10 آبان 1400 ساعت 12:56

سالمندی مثبت به این معنا نیست که چقدر می‌توان از مشکلات پیری جلوگیری کرد، بلکه به این معناست که علیرغم چالش‌های جسمی، اجتماعی و ذهنی، چقدر می‌توان روی ارزشمند ساختن دوران سالخوردگی تمرکز کرد.


همه ما می‌خواهیم عمر طولانی‌تری داشته باشیم اما پیری و سالخوردگی اجتناب‌اپذیر است. پذیرش پیری ممکن است دشوار باشد. سالخوردگی برای بعضی زمان ترسناکی است که مملو از تغییر و تنهایی است.

چرا که بدن ممکن است نتواند کارهایی را که در جوانی انجام می‌داده، انجام دهد. استخوان‌ها راحت‌تر می‌شکنند. درد و رنج می‌تواند یک اتفاق روزمره باشد. بینایی مختل می‌شود. موها خاکستری یا سفید می‌شود. سالخوردگان ممکن است برای مدیریت فعالیت‌های روزمره که خود انجام می‌دادند، به کمک نیاز داشته باشند که این می‌تواند منجر به ناامیدی، افسردگی، انزوای اجتماعی و استرس شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده تا سال 2050 تعداد افراد بالای 60 سال، 2 میلیارد نفر خواهند بود. بنابراین لازم است کشورها سیاست‌های بهداشتی جدیدی را تنظیم کنند تا گذر از میانسالی به سالخوردگی با کیفیت بهتری رخ دهد.

سالمندی مثبت چیست؟
سازمان بهداشت جهانی positive ageing یا «پیری مثبت» را این‌طور تعریف می‌کند:
"فرایند توسعه و حفظ توانایی عملکردی که باعث بهبود رفاه در سنین بالاتر می شود."

سالمندی مثبت به این معنا نیست که چقدر می‌توان از مشکلات پیری جلوگیری کرد، بلکه به این معناست که علیرغم چالش‌های جسمی، اجتماعی و ذهنی، چقدر می‌توان روی ارزشمند ساختن دوران سالخوردگی تمرکز کرد. در حقیقت سالخوردگی مثبت، حفظ بیشتر سلامت جسمی و روحی و سالمندی پربار و برازنده و معنادار است نه فقط به تأخیر انداختن یا مدیریت اثرات نامطلوب پیری.

نکات مفید برای سالمندی مثبت:

 
 ترجمه سارا حق بین از اینجا
 
 
 


کد مطلب: 55750

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55750/سالمندی-مثبت-یا-positive-ageing-چیست

میگنا
  https://www.migna.ir