ازخبرنامه انجمن روانشناسی ایران زمستان 1400
دکتر ویدا هرندی
نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در رابطه سبکهای فرزندپروری و رضایت زناشویی والدین با میزان مشکلات یادگیری در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری دوره دوم ابتدایی
این پایاننامه ایشان دکتر امان ا. . . سلطانی و دکتر علیرضا منظری توکلی (اساتید راهنما) و دکتر زهرا زین الدینی میمند (استاد مشاور) هدایت شده است.
چکیده
در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در رابطه سبکهای فرزندپروری و رضایت زناشویی والدین با میزان مشکلات یادگیری در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری دوره دوم ابتدایی تعیین و مورد بررسی قرار گرفت. 123 ﻧﻔــﺮ از دانشآموزان دوره دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ﺑـﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪگیری ﺧﻮﺷﻪای تصادفی انتخاب گردید.
کارکردهای اجرایی و سبکهای فرزندپروری و رضایت زناشویی والدین به عنوان متغيرهای پیشبین و میزان اختلال یادگیری به عنوان متغير ملاک مورد استفاده قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل: پرسشنامه زناشویی انریچ، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و پرسشنامه کارکرد اجرایی چکسی بود.
نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تاثیر بعد فرزندپروری مقتدارنه و مستبدانه بر اختلال یادگیری معنادار بوده و تاثیر بعد فرزندپروری آسانگیرانه معنادار نبود.
در این راستا مقدار معنیداری t کمتر از 96/ 1 بود که این مطلب تاییدکننده عدم معنیداری ضریب محاسبه شده بود. بنابراین فرضیه فرعی دوم تحقیق رد شده است. اما فرضیه فرعی اول و سوم پذیرفته شده است. تاثیر بعد رضایت زناشویی بر اختلال یادگیری با ضریب مسیر 154/ 0معنیدار بود و مقدار معنیداری t بیشتر از 96/ 1 بود که این مطلب تاییدکننده معناداری ضریب محاسبه شده بود. بنابراین فرضیه فرعی چهارم تحقیق پذیرفته شده است. تاثیر بعد عملکرد اجرایی بر اختلال یادگیری با ضریب مسیر 159/ 0- معنادار بود که مقدار معنیداری بیشتر از 96/ 1بود که این مطلب تاییدکننده معنیداری ضریب محاسبه شده بود. بنابراین فرضیه فرعی پنجم تحقیق مورد تایید قرار گرفت.
واژههای ﻛﻠﻴﺪي: کارکردهای اجرایی، سبکهای فرزندپروری، رضایت زناشویی والدین، میزان مشکلات یادگیری.