کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سواد سلامت و محیط زیست

برای داشتن محیط زیستی سالم چه باید کرد / دکتربرهان ولدبیگی

26 بهمن 1400 ساعت 16:24


 فعالیت ها و پروژه های گروهی
✅یادمان باشد که سازمان های خدمات شهری، گروههای صنفی و تجاری، دسته های مذهبی، اتحادیه های کارگری و صنفی، انجمن های شهری و محله ای، انجمن های تخصصی، گروههای جوانان،گروههای مختلف غیردولتی نظیر گروههای طرفدار زنان و کودکان و انجمن های ادبی و فرهنگی، گروههای کوهنوردی و تیم های ورزشی همگی می توانند درحد توان و امکانات خود ، حفظ سلامت محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده و  نقش بازی کنند.
☑️با همکاری گروه های غیردولتی و غیر انتفاعی و استفاده از امکانات دولتی می توان برنامه هائی جهت حفظ پاکیزگی هوا، دفع مواد سمی، حفظ تنوع زیستی (گیاهان و جانوران) و حفظ اکوسیستم ها  طبیعی از جمله جنگل ها و مراتع را اجرایی کنیم.
☑️در برنامه های پاکسازی محلات و کوهها، که در روزهای خاصی اجرا می شوند، مشارکت فعالانه داشته باشیم.
☑️نهال کاری سالیانه را فراموش نکنیم. هر سال حداقل چند نهال بکاریم. بر مزار هر فرد متوفی و بنام هر نوزادی نهالی بکاريم. یادمان باشد که  درختان اکسیژن تولید کرده  و موجب تلطیف و پاکیزگی هوا شده ، مانع از فرسایش خاک گشته و  گازهای مضر از جمله دی اکسید کربن را از هوای محیط جذب می کنند.
☑️با همکاری و همراهی همسایه ها،  می توانیم  اجرای «برنامه تفکیک زباله از مبداء» و نیز «برنامه  بازیافت» را مورد بررسی قرار داده  و عملیاتی نماییم.
☑️می توانیم چند  برنامه  ابتکاری  درآمدزا را به اجرا بگذاریم (مثلا تأتر و موسیقی) و درآمد حاصله را به یکی از گروههای فعال در حوزه حفظ و ارتقای سلامت  محیط زیست هدیه کرده یا آنکه خودمان پروژه های سمبلیک زیست محیطی را با استفاده ازاین درآمد اجرایی نماییم(مثلا خرید نهال برای نهال کاری).
☑️به منظور ارتقای آگاهی ساکنین  یک محله و همسایه ها می توانیم  «کلاس های آموزشی»مرتبط به حفظ سلامت  محیط زیست را  طراحی و اجرا کنیم.
☑️درصورت امکان ، «فیلم های آموزشی زیست محیطی» را برای همسایگان و اهل محل نمایش دهیم.
☑️برنامه تورهای دسته جمعی با همسایگان برای دیدن مناطق حفاظت شده محلی و  ملی و  نیز  نواحی جنگلی و کوهستانی را تدارک ببینیم.
☑️به منظور جلب توجه همگانی به حفظ و ارتقای  سلامت محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آلودگی آن، می توانیم در «هفته محیط زیست» (۱۱ تا ۱۸ خرداد) برنامه های متنوعی را اجرایی نماییم.
☑️با استفاده از «نفوذ گروهی» خودمان ، مدیران شرکت ها و کارخانجات را مجبور کنیم تا موازین و اصول حفظ محیط زیست را رعایت  کرده  و کالائی تولید نمایند که ضرر کمتری به محیط زیست برسانند. در این خصوص بهتر است  همواره با بالاترین مقامات تصمیم گیرنده مذاکره کنیم.
☑️از «توان و نفوذگروهی» خودمان برای تصویب قوانین و اختصاص بودجه به نفع محیط زیست استفاده کنیم.
☑️مکانی مانند ساحل دریا، یا رودخانه و چشمه یا کوه یا کنار جاده را در برنامه سمبلیک پاکسازی جمعی قرار دهیم  و به عنوان نمونه آن را ادامه داده و کنترل کنیم


کد مطلب: 57616

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57616/داشتن-محیط-زیستی-سالم-باید-دکتربرهان-ولدبیگی

میگنا
  https://www.migna.ir