کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزه‌داری بهترین تمرین برای سلامت جسم و روان است

خبرگزاری مهر , 15 فروردين 1401 ساعت 18:21

یک متخصص تغذیه گفت: روزه‌داری بهترین تمرین برای سلامت جسم و روان انسان است و سبب کاهش استرس، افسردگی و افزایش اراده می‌شود.


مریم جوادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأثیرات مثبت روزه‌داری بر سلامت جسم و روان عنوان کرد: روزه‌داری بهترین تمرین برای سلامت جسم و روان انسان است و سبب کاهش استرس، افسردگی و افزایش اراده، تصمیم‌گیری و تنظیم متابولیسم بدن می‌شود و گرسنگی سبب می‌شود تا سیستم دفع مواد زائد در بدن فعال شود و طی استمرار یک‌ماهه روزه‌داری مواد زائد به مقدار زیادی از بدن دفع می‌شود.

متخصص تغذیه در استان بیان کرد: اولین توصیه ما برای روزه‌داری راحت‌تر خواب مناسب و استراحت کوتاه در بعدازظهر است، خواب کافی به ذخیره انرژی در بدن و ایجاد آرامش کمک می‌کند. بهتر است فرد روزه‌دار با توجه به سن، وزن، شغل و شرایط بدنی انرژی موردنیاز خود را در دو وعده سحر و افطار از مواد غذایی به دست آورد و علاوه بر آن‌یک میان وعده بین افطار تا سحر داشته باشد.


نوجوانان، روزه‌اولی‌ها، افراد لاغر یا کم‌وزن باید بیش از یک میان وعده بین افطار تا سحر داشته باشند و از مواد غذایی مانند شیر، خرما، میوه، لقمه‌های نان و پنیر استفاده کنند تا انرژی و مواد مغذی موردنیازشان تأمین شود همچنین افرادی که اضافه‌وزن دارند از مواد غذایی مثل سبزیجات و چای در این میان وعده استفاده نمایند.

جوادی تصریح کرد: روزه‌داری می‌تواند به افرادی که تصمیم دارند وزن خود را کاهش دهند کمک کند و نیز روزه‌داری سبب کاهش قند، چربی و التهاب بدن نیز می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: شروع افطار باید با آب و نوشیدنی ولرم باشد تا لوله‌های گوارشی آماده دریافت غذا شوند همچنین خوردن یک ماده غذایی سالم و شیرین مانند خرما، عسل، شیره انگور و یا توت که باعث کاهش موقت اشتها شده و مانع از پرخوری در ابتدای افطار می‌شوند از دیگر توصیه‌های ما برای روزه‌داران است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان در فصل گرما قرارگرفته امکان عطش در حین روزه وجود دارد که توصیه ما مصرف آب، آبمیوه، میوه و سبزیجاتی مانند خیار و کاهو در میان وعده بین افطار تا سحر و در وعده سحر است و فراموش نشود که خوردن دوغ، غذاهای کبابی و پرگوشت در وعده سحر سبب عطش و تشنگی در طول روز می‌شود.

جوادی در خاتمه یادآور شد: گرفتن روزه بدون سحری اصلاً توصیه نمی‌شود و ما از روزه‌داران می‌خواهیم در وعده سحر حداقل از شیر و خرما استفاده کنند چرا که خوردن خرما به‌عنوان آخرین بخش وعده سحری سبب تأمین قند موردنیاز بدن در ساعات اولیه روز می‌شود.


کد مطلب: 58338

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58338/روزه-داری-بهترین-تمرین-سلامت-جسم-روان

میگنا
  https://www.migna.ir