سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۸:۲۱
کد مطلب: 58338
۰

روزه‌داری بهترین تمرین برای سلامت جسم و روان است

روزه‌داری بهترین تمرین برای سلامت جسم و روان است
مریم جوادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأثیرات مثبت روزه‌داری بر سلامت جسم و روان عنوان کرد: روزه‌داری بهترین تمرین برای سلامت جسم و روان انسان است و سبب کاهش استرس، افسردگی و افزایش اراده، تصمیم‌گیری و تنظیم متابولیسم بدن می‌شود و گرسنگی سبب می‌شود تا سیستم دفع مواد زائد در بدن فعال شود و طی استمرار یک‌ماهه روزه‌داری مواد زائد به مقدار زیادی از بدن دفع می‌شود.

متخصص تغذیه در استان بیان کرد: اولین توصیه ما برای روزه‌داری راحت‌تر خواب مناسب و استراحت کوتاه در بعدازظهر است، خواب کافی به ذخیره انرژی در بدن و ایجاد آرامش کمک می‌کند. بهتر است فرد روزه‌دار با توجه به سن، وزن، شغل و شرایط بدنی انرژی موردنیاز خود را در دو وعده سحر و افطار از مواد غذایی به دست آورد و علاوه بر آن‌یک میان وعده بین افطار تا سحر داشته باشد.


نوجوانان، روزه‌اولی‌ها، افراد لاغر یا کم‌وزن باید بیش از یک میان وعده بین افطار تا سحر داشته باشند و از مواد غذایی مانند شیر، خرما، میوه، لقمه‌های نان و پنیر استفاده کنند تا انرژی و مواد مغذی موردنیازشان تأمین شود همچنین افرادی که اضافه‌وزن دارند از مواد غذایی مثل سبزیجات و چای در این میان وعده استفاده نمایند.

جوادی تصریح کرد: روزه‌داری می‌تواند به افرادی که تصمیم دارند وزن خود را کاهش دهند کمک کند و نیز روزه‌داری سبب کاهش قند، چربی و التهاب بدن نیز می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: شروع افطار باید با آب و نوشیدنی ولرم باشد تا لوله‌های گوارشی آماده دریافت غذا شوند همچنین خوردن یک ماده غذایی سالم و شیرین مانند خرما، عسل، شیره انگور و یا توت که باعث کاهش موقت اشتها شده و مانع از پرخوری در ابتدای افطار می‌شوند از دیگر توصیه‌های ما برای روزه‌داران است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان در فصل گرما قرارگرفته امکان عطش در حین روزه وجود دارد که توصیه ما مصرف آب، آبمیوه، میوه و سبزیجاتی مانند خیار و کاهو در میان وعده بین افطار تا سحر و در وعده سحر است و فراموش نشود که خوردن دوغ، غذاهای کبابی و پرگوشت در وعده سحر سبب عطش و تشنگی در طول روز می‌شود.

جوادی در خاتمه یادآور شد: گرفتن روزه بدون سحری اصلاً توصیه نمی‌شود و ما از روزه‌داران می‌خواهیم در وعده سحر حداقل از شیر و خرما استفاده کنند چرا که خوردن خرما به‌عنوان آخرین بخش وعده سحری سبب تأمین قند موردنیاز بدن در ساعات اولیه روز می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!