کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دقت همراه با سرعت دستاورد یوگا

ورزش یوگا و تاب‌آوری نظامی

سروان زرهی محمد اسدی

روزنامه تماشا , 5 مهر 1401 ساعت 10:09

عدم توجه به سطح استرس، مشکلات جدی‌تر ذهنی مانند بیماری‌های روان‌تنی به وجود می‌آید ما با آموختن یوگا در مدیریت استرس و توسعه توانایی و تاب آوری عملکرد بهتری داشته باشیم


با توجه به مأموریت‌های مختلف نیروهای نظامی در سطح جهان در تمام سطوح میدان‌های نبرد مانند مأموریت‌های آفندی و پدافندی، مراقبت‌های مرزی و حفظ امنیت داخلی و‌ ارتقای توان رزمی نیروها در زمان صلح، تمرینات ورزشی یوگا می‌تواند در کنار سایر برنامه‌های ورزشی و آموزش‌های نظامی و برای ارتقای سطح سلامت وافزایش تاب آوری نظامی نیروها می تواند مفید واقع شود. 

 همچنین ورزش یوگا به صورت فراگیر در تمام ارتش های مدرن و نیروهای نظامی جهان یک روش درمانی طب مکمل برای نیروهای خود استفاده می کنند.
امروزه استرس مهم‌ترین عامل بیماری‌های جدی دوران ما به شمار می‌آید و باعث بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و بسیاری از دیگر بیماری‌های سخت و حاد در دنیای کنونی می‌شود. در دوره‌ی فعالیت‌های زیاد که با تنش و استرس همراه است، فشارهای جسمی و روحی روی‌هم انباشته‌ شده که این امر می‌تواند به خستگی مفرط، افت راندمان کاری و به احساس اضطراب مزمن منجر گردد.

در صورت عدم توجه به سطح استرس، مشکلات جدی‌تر ذهنی مانند بیماری‌های روان‌تنی به وجود می‌آید. ما با آموختن یوگا و تکنیک‌های تنش‌زدای می‌توانیم میزان استرس را به گونه‌ای کاهش دهیم که علی‌رغم وجود بحران و مشکل در بیرون، یاد بگیریم چگونه در مقابل مشکلات زندگی، واکنش‌های ماهرانه‌ از خود نشان دهیم و آرامشمان را حفظ نماییم.

تمرینات منظم و مداوم یوگانظامی باعث کاهش نگرانی، ترس، خشم شده و با مدیریت استرس و پایین آوردن سطح هورمون استرس(کورتیزول) و اضطراب شغلی و متعادل کردن اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک، به نیروهای ویژه نظامی و کارکنان پایور در مأموریت‌هایی ازجمله چتربازی و سقوط آزاد و دقت در تیراندازی کمک کرده و تمرکز آنها را افزایش داده، و همچنین کیفیت فعالیت های حرفه‌ای وزندگی کارکنان را ارتقا می‌بخشد.

دقت همراه با سرعت دستاورد یوگا
همچنین تمرینات عملی یوگا می‌تواند باعث افزایش دقت و تمرکز حواس و درنتیجه سرعت عمل بیشتر انعطاف و مدیریت ذهنی فرماندهان و تکاوران در رویارویی با دشمن می‌شود و در استفاده از جنگ‌افزارها و حتی جنگ تن‌به‌تن و تعقیب و گریز دشمن عامل قدرت بدنی بیشتر است. همچنین تمرینات تنفسی یوگا باعث افزایش حجم ریوی و تقویت دستگاه تنفسی شده و منجر به کاهش خستگی در راهپیمایی‌های طولانی می شود.

تکاوری که توانایی خود ترمیمی و تاب‌آوری را در خود تقویت کند همچون درختی است که در هنگام طوفان به خود ‌پیچیده وخم‌شده و در مقابل زمین سر تعظیم فرو می آورد اما به‌ندرت می‌شکند و به‌محض فروکش کردن طوفان به‌تدریج استوارتر از گذشته برمی‌خیزد.
یوگا ما را بدان جا هدایت کرده که نه‌تنها در مقابل مصائب زندگی خسته نشویم بلکه رنج‌ها و موانع زندگی را جزو موهبت‌های آن به‌حساب آوریم. 
یوگا با اعطای استقامت‌های جسمی و ذهنی به ما کمک می‌کند راحت‌تر در مقابل سختی‌ها تاب آوریم و باقدرت در مسیر زندگی پیش رویم.


کد مطلب: 60021

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60021/ورزش-یوگا-تاب-آوری-نظامی

میگنا
  https://www.migna.ir