کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر بهنازکازرونی زند

تاب آوری و تحقیقات ریسک

باشگاه تاب آوری

12 آبان 1401 ساعت 21:25

سازه تاب آوری به شرایطی اشاره می کند که افراد قادر به جلوگیری از نتایج منفی مرتبط با ریسک هستند


 به گزارش میگنا بهناز کازرونی زند دکترای تخصصی روانشناسی بالینی و مترجم کتاب تاب آوری کودکان در باشگاه تاب آوری نوشت :تحقیق متمرکز بر ریسک شامل مطالعاتی می شود که  فرضيه هاي آنها نشان مي دهند رويداد و يا كيفيت خاصي این احتمال را افزایش می دهد که فرد یک نتیجه منفی را تجربه کند.
پژوهشگران معمولا از مدل های ریسک در مطالعات مربوط به سلامتی برای شناسایی عوامل پیش بینی کننده اختلالات مختلف در آسیب پذیری و تاب آوری استفاده می‌كنند.
به عنوان مثال، درک اینکه استعمال سیگار باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه می‌شود، منجر به علمی می‌شود که استعمال دخانیات را به عنوان عامل خطر این بیماری شناسایی می‌کند. شناسایی ریسک به دلایلی مهم است.
شناخت ریسک موجب پیشگیری می شود.
 هنگامی که عوامل خطر شناسایی می شوند، می‌توان از آنها جلوگیری کرد که خود منجر به بهبود نتایج سلامتی می‌شود. علاوه بر این، ارزیابی فردی است
سطح خطر ممکن است در تشخیص کمک کند، همان طور که پزشکان سوابق بیمار را برای پیش بینی اختلالات ارزیابی می‌کنند.
با دیدن مزایای این رویکرد، بسیاری از رهبران علوم اجتماعی از پذیرش مدل پزشکی حمایت کردند، از جمله تمرکز بر شناسایی و کاهش خطر. محققان علوم اجتماعی به جای بررسی عوامل خطر برای اختلالات مختلف سلامت به دنبال شناسایی عوامل خطری هستند که به پیش بینی نتایج ضعیف مربوط به سلامت روانی یا عملکرد اجتماعی منجر می شوند.
 به عنوان مثال، مطالعات اولیه قادر به ایجاد ارتباط بین تجربیات دوران کودکی و خطر اعتیاد به الکل یا سایر مواد اعتیاد آوربودند.
 به طور خاص، بخشی از پیشینه نشان می دهد که رشد در یک خانه با یک والد که با الکل یا اعتیاد به مواد مخدر روبرو است، احتمال اینکه کودک  دربزرگسالی برای حل مشکلات خود به اعتیاد روی بیاورد را افزایش می دهد. (Chassin، Pitts، DeLucia، & Todd، 1999).
تحقیق بر اساس مدلهای خطر، دانش مهمی را به علوم اجتماعی به عنوان مجموعه ای از عوامل خطر افزوده است که منجر به اقدامات مهم پیشگیری و مداخله گردیده اند.
 
باوجود نقش مهم این تحقیق، اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که عوامل خطر تنها عوامل پیش بینی کننده عملکرد نیستند (Benard، 2004؛ Rutter، 2000؛ Werner & Smith، 2001). همان طور که پژوهش پیش می رود، رهبران علوم اجتماعی به مواردی که ریسک مورد انتظار حاصل نمی شود، علاقمند شدند.
به عبارت دیگر، در حالی که محققان متوجه می شوند کودکانی که در یک خانه با پدر و مادر که در معرض اعتیاد هستند رشد می کند، احتمال این که مشکلات خود را در معرض ابتلا به اعتیاد خود قرار دهد، افزایش می یابد، اما همه کودکان مطرح در این وضعیت در معرض این مشکل نیستند. چه تفاوتی بین نمونه های مختلف وجود دارد؟
 
این مسئله مهم باعث شد که بسیاری از محققان رشد کودک، مطالعاتی در مورد راه های ایجاد تاب آوری انجام دهند.
سازه تاب آوری به شرایطی اشاره می کند که افراد قادر به جلوگیری از نتایج منفی مرتبط با ریسک هستند (Benard، 2004؛ Luthar، Cicchetti & Becker، 2000؛ Rutter، 2000). به طور خاص، محققان به دنبال افرادی هستند که در معرض خطر بالایی برای نتیجه منفی هستند اما با وجود این خطر، عملکرد سالم را حفظ می کنند.
 برای توضیح این مسیرهای متنوع، محققان علاقه مند به تاب آوری، نه تنها عوامل خطر را اندازه گیری می کنند، بلکه همچنین به دنبال شناسایی عوامل محافظتی یا تجربیات و کیفیت هایی هستند که به نظر می رسد افراد را در برابر خطر محافظت می کنند (Mandleco & Perry، 2000).
نمونه هایی از عوامل محافظتی شامل مواردی مانند حمایت اجتماعی، حس شوخ طبعی و انعطاف پذیری است .
نکته پایانی اینکه دکتر بهنازکازرونی زند مقیاس تاب آوری کودک و نوجوان را برای استفاده در ایران اعتبار یابی کرده است .


کد مطلب: 60322

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60322/تاب-آوری-تحقیقات-ریسک

میگنا
  https://www.migna.ir