دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۵
کد مطلب: 64323
۳

تاب آوری دیجیتال و تاب آوری سایبری چگونه تعریف میشوند ؟

خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت
تاب آوری دیجیتال و تاب آوری سایبری چگونه تعریف میشوند ؟
تاب آوری سایبری و تاب آوری دیجیتال دو مفهوم مرتبط اما متمایز در زمینه امنیت و آمادگی سازمانی هستند. در حالی که هر دو اصطلاح به توانایی سازمان برای مقاومت و بازیابی از اختلالات می پردازند، آنها بر جنبه های مختلف حضور دیجیتال و عملیات سازمان تمرکز دارند.

 تعریف تاب آوری سایبری چیست ؟ 
تاب آوری سایبری توانایی سیستم برای بازگشت به وضعیت اولیه بعد از یک رویداد غیر منتظره یا حمله سایبری است. تاب آوری سایبری به طور خاص به توانایی یک سازمان برای جلوگیری، واکنش و بازیابی از حملات سایبری و سایر موارد نقض امنیت دیجیتال اشاره دارد. این شامل اقداماتی مانند رمزگذاری، فایروال ها، کنترل دسترسی و استراتژی های پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات برای محافظت از دارایی های دیجیتال در برابر دسترسی های غیرمجاز یا فعالیت های مخرب است. انعطاف پذیری سایبری در درجه اول به امنیت سیستم ها و داده های دیجیتالی سازمان مربوط می شود و هدف آن جلوگیری یا به حداقل رساندن تاثیر تهدیدات سایبری است
تاب آوری سایبری به توانایی سیستم برای بازگشت به وضعیت اولیه بعد از یک رویداد غیر منتظره یا حمله سایبری گفته میشود افراد، فرآیندها و تکنولوژی، هر سه در رکن محافظت تاب آوری سایبری مهم هستند آموزش منظم امری کلیدی در تاب آوری سایبری محسوب می شود.

تاب آوری سایبری نسبت به امنیت سایبری مفهومی گسترده تر است.
هدف از امنیت سایبری کمتر کردن احتمال نفوذ به سازمان است، در حالی که Cyber Resilience (تاب آوری امنیت سایبری) سعی می کند آسیبی که این حملات وارد می کنند را از طریق سیستم مدیریت ریسک سایبری کاهش دهد.
تاب آوری سایبری توانایی سازمان برای جلوگیری، مقاومت و بازیابی از حوادث سایبری است که از منابع فناوری اطلاعات استفاده می کنند یا توسط آنها فعال می شوند


تعریف تاب آوری دیجیتال چیست ؟
تاب آوری دیجیتال، طیف وسیع تری از جنبه ها را در بر می گیرد که به توانایی کلی سازمان برای حفظ عملیات در هنگام اختلالات کمک می کند. این نه تنها شامل اقدامات امنیت سایبری، بلکه ظرفیت سازمان برای انطباق با شرایط متغیر بازار، نیازهای مشتری و پیشرفت های تکنولوژیکی است. تاب آوری دیجیتال شامل استراتژی هایی است که چابکی، سرعت و توانایی سازمان را برای نوآوری افزایش می دهد و آن را در برابر اختلالات مختلف از جمله حملات سایبری، بلایای طبیعی و سایر رویدادهای غیرمنتظره تاب آوری می کند.
تاب آوری دیجیتال در مورد اجتناب از فن آوری نوین نیست بلکه در خصوص درگیر و برخورداری از آنها صحبت میکند تاب آوری دیجیتال بیشتر در مورد یادگیری نحوه تشخیص و مدیریت آنها، درس گرفتن از تجربیات دشوار، بهبودی و حفظ سلامت فردی و سازمانی در عرصه های دیجیتال است برای افراد ضروری است تا در دنیای دیجیتالی به طور فزاینده ای توسعه پیدا کنند، جایی که در طول تجربیات آنلاین با خطراتی مواجه می شوند سالم بمانند و رشد کنند.
خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت  آورده است که تاب آوری سایبری و تاب آوری دیجیتال برای امنیت و آمادگی کلی سازمان بسیار مهم هستند، تاب آوری سایبری در درجه اول بر امنیت سیستم ها و داده های دیجیتال تمرکز دارد، در حالی که تاب آوری دیجیتال طیف وسیع تری از عوامل را در بر می گیرد که به توانایی سازمان برای سازگاری کمک می کند و در یک محیط دیجیتال به سرعت در حال تغییر رشد کنند.
مرجع : سیویلیکا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو