پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۷
کد مطلب: 64139
۱
تاثیر ارزش های خانوادگی بر جامعه و نسل آینده

ارزش های خانوادگی چیست؟

هشت نمونه از ارزش های مدرن خانواده کدامند >؟
ارزش های خانوادگی یا همان قوانین خاص خانوادگی، همان خصوصیات اخلاقی است که با حد و مرز برای اعضای یک خانواده تعیین می شود. این قوانین به زندگی و نحوه برخورد ما با چالش ها کمک می کند.
ارزش‌های خانوادگی میتوانند مجموعه ای سنتی یا فرهنگی باشند که به ساختار، عملکرد، نقش‌ها، باورها، نگرش‌ها و ایده‌آل‌های خانواده مربوط  هستند
ارزش های خانوادگی در اکثر مواقع، شما و سایر اعضای خانواده تان را تعریف می کند؛ بخش بزرگی از الگوهای رفتاری افراد در خانواده شکل می گیرد و این الگوها تاثیر گرفته از ارزش های مطرح در خانواده است.
این ارزش ها اغلب راهنمایی برای تصمیم گیری ها و چگونگی انتخاب مسیر زندگی محسوب می شوند. ارزش های خانوادگی است که مشخص می کند شما و سایر افراد خانواده چه چیزی را درست یا نادرست بدانید و می توانند به شما کمک کنند هنگام تصمیم گیری در زندگی روزمره ثابت قدم بمانید و قادر است تصمیمات گرفته شده فردی را در شرایط سخت و چالش ها هدایت کند.
این امر بویژه زمانی صادق است که وسوسه می شوید بر اساس یک واکنش عاطفی تصمیمات عجولانه بگیرید. وقتی ارزش های خانوادگی را به وضوح در خانواده ایجاد کرده باشید، می توانید مکث کنید و به جای اینکه واکنش لحظه ای و احساسی نشان دهید، مسیری را بر اساس آنچه ارزش ها نشان می دهند انتخاب کنید.
ارزش های خانوادگی چیست؟
ارزش های خانوادگی یا همان قوانین خاص خانوادگی، همان خصوصیات اخلاقی است که با حد و مرز برای اعضای یک خانواده تعیین می شود. این قوانین به زندگی و نحوه برخورد ما با چالش ها کمک می کند.
اخلاقیات به صورت قوانینی خاص سیستم ارزشی را ایجاد می کنند و می توان گفت آنها هستند که تاثیر زیادی بر تربیت فرزندان دارند. این اخلاقیات شامل احساس تعلق، انعطاف، احترام، صداقت، بخشش، دست ودلبازی، کنجکاوی، برقراری ارتباط مناسب، مسئولیت پذیری و البته آداب و سنن است. ارزش ها، هم مهم و هم شخصی هستند، اما افراد کمی ارزش های شخصی خود را انتخاب می کنند و اکثرا ارزش هایی را دنبال می کنند که از دوران کودکی فراگرفته اند.
در همه خانواده ها ارزش ها آگاهانه به اعضا القا نمی شود، بلکه اغلب به طور ضمنی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. اغلب این ارزش ها مورد تردید قرار نمی گیرند، حتی اگر برای نسل فعلی مناسب نباشند. ارزش های خانوادگی این قدرت را دارند که به هر کسی که بخشی از خانواده تان است شکل دهد و با تربیتی خاص وارد جامعه کند.
ارزش ها ساختار را ارائه می دهند
کودکان با الگوبرداری از کاری که اطرافیانشان انجام می دهند، یاد می گیرند. آنها همیشه از پدر و مادر خود در خانواده رفتارهای خاص را می آموزند زیرا به دلیل انعطاف پذیری مغز، بسته به محیطی که در آن رشد می کنند، می توانند سازگار شده و تغییر کنند.
می توان گفت هنگامی که والدین یا سرپرستان از مجموعه ای از ارزش های روشن پیروی می کنند، در مورد درست و نادرست بودن شفافیت دارند.
از سوی دیگر ارزش های نامشخص می توانند برای کودکان ناسازگاری ایجاد کنند. اگر ارزش های خانواده دائما تغییر کند، ممکن است کودکان برای تشخیص درست از اشتباه سردرگم شوند. در صورت وجود اختلافات عمیق در ارزش های فردی پدر و مادر و تضاد رفتارهایشان با هم، کودکان در خانواده گیج و سردرگم می شوند. تعریف ارزش های خانوادگی به جلوگیری از سردرگمی کمک می کند و تعریف روشنی از درست و غلط ایجاد خواهد کرد.
ارزش ها به شکل گیری هویت کمک می کنند
بزرگ شدن سخت است. کودکان دائما در تلاشند بفهمند چه کسی هستند و چه کسی می خواهند باشند و از آنجایی که مغز آنها هنوز به طور کامل رشد نکرده است، این فرایند به خودی خود می تواند طاقت فرسا باشد.
وقتی چالش های دیگری را که زندگی می تواند برایشان ایجاد کند اضافه کنید، می توانید تصور کنید بزرگ شدن چقدر برایشان سخت است. با این همه، قوانین روشن خانواده می تواند به کودکان کمک کند احساس هویت کنند. به عبارتی حتی اگر دنیای اطراف آنها مبهم باشد، می دانند که می توانند برای شناسایی خود به این اخلاقیات تکیه کنند.
ارزش ها ارتباط اعضای خانواده را بهبود می بخشند
وقتی ارزش ها واضح باشند، ارتباط آسان تر می شود؛ همه اعضای خانواده با یک تعریف درست و غلط کار می کنند.
وقتی هیچ ابهامی در ارزش ها وجود ندارد، گفت و گوهای سازنده بسیار آسان تر است و می تواند به حفظ پویایی خانواده سالم کمک کند.
ارزش های خانوادگی و تاثیر آن بر جامعه
ارزش های خانوادگی ریشه های سازندگی نسل آینده هستند. آنها به ما اطلاع می دهند که تصمیم گیرندگان آینده ما به عنوان چه افرادی بزرگ خواهند شد.
به عنوان مثال اگر چندین خانواده سخاوت را در ارزش های خود پیاده کنند، نسل بعدی سخاوتمندتر خواهند شد. ارزش های خانواده یکی از تاثیرگذارترین مولفه های جامعه است که تکامل جامعه را در پی خواهد داشت.
ارزش هایی که این روزها مطرح اند
فهرست ارزش هایی که می توانید در خانواده خود القا کنید بلند است، اما اگر به یک نقطه شروع نیاز دارید در اینجا هشت نمونه از ارزش های مدرن خانواده آورده شده است:
شفقت به خود : دلسوزی به خود یعنی ابتدا باید با خود مهربان باشید و به این معنی است که باید از خودگویی منفی خودداری کنید.
اگر اعضای خانواده تان یاد بگیرند چگونه با خود مهربان باشند، یاد خواهند گرفت که چگونه نسبت به دیگران دلسوزی کنند.
همدلی و مهربانی با دیگران : این ارزش کمک می کند یاد بگیرید دنیا را از چشم دیگران ببینید و می تواند نحوه رفتار شما با دیگران را جهت دهد.
مسئولیت پذیری : وقتی مسئولیت، بخشی از ارزش های اخلاقی شما باشد، افراد خانواده شما مسئولیت اعمال خود را در اولویت قرار می دهند و در صورت بروز اشتباه قادرند مسئولیت اشتباهشان را بپذیرند، اما یادگیری مسئولیت پذیری خیلی هم ساده نیست. برای این امر به عنوان مثال می توانید به فرزندانتان بیاموزید چه کسی مسئول چه کاری باشد و در صورت انجام ندادن صحیح آن کار باید مسئولیت اشتباه خود و کوتاهی کردن در انجامش را پذیرا باشد.
صداقت : صداقت ارزش مهمی است که بسیاری از بزرگسالان دوست دارند از آن حمایت کنند. با این حال همه بزرگسالان با فرزندان خود صادق نیستند. اگر تصمیم دارید صداقت را به عنوان یک ارزش خانوادگی به کار ببرید، مهم است که همه افراد خانواده شما بدون در نظر گرفتن سن این ارزش را برای دیگران حفظ کنند. کودکان با دیدن کارهایی که شما انجام می دهید یاد می گیرند. کسی که صداقت داشته باشد قابل اعتماد است. شخص با صداقت معمولا مسئول و پاسخگوی اعمال خود خواهد بود. داشتن صداقت به معنای احترام به خود و دیگران است. همچنین ابراز قدردانی زمانی که دیگران به شما کمک می کنند بسیار مهم است.
رعایت حدود : هر کس باید بتواند مرزهای خود را حفظ کند. خانواده هایی که برای مرزها ارزش قائل هستند باید یاد بگیرند چگونه به طور موثر ارتباط برقرار کنند. اگر بچه دارید، آموزش برقراری ارتباط بین مرزها برای کمک به آنها بسیار مهم است. آنها باید یاد بگیرند که مجاز به نه گفتن هستند، همچنین به مرزهای افراد دیگر احترام بگذارند و آنها را مجبور به اجرای خواسته هایشان نکنند.
وقت گذراندن با خانواده : وقتی خانواده بخشی از ارزش های شماست، در نظر گرفتن زمان برای در کنار هم بودن اولویت دارد. به این ترتیب حتی اگر هر یک از اعضای خانواده درگیر کارهای فردی شان باشند با این حال تلاش می کنند تا همه، زمانی را دور هم جمع شوند و برای هم وقت بگذارند. مثلا داشتن یک وعده غذایی در کنار هم آن هم با کنار گذاشتن تلفن همراه یا میهمانی خانوادگی هفتگی می تواند کمک کند.
پشتکار : آموزش و اولویت دادن به پشتکار و سختکوشی راهی برای کمک به اعضای خانواده برای دریافتن این نکته است که مقابل شکست تسلیم نشوند.
پشتکار به عادی سازی شکست کمک می کند. این قانون به کودکان می آموزد بپذیرند که شکست می تواند بخش مهمی از یادگیری باشد، همچنین اینکه چگونه زمانی که بلافاصله به نتیجه نهایی که امیدوار بودند نمی رسند صبور باشند. پشتکار تقریبا در تمام جنبه های زندگی یک مهارت مهم است. با این حال مهم است که به کودکان بیاموزیم به محدودیت های خود نیز احترام بگذارند. پشتکار نباید به بهای رفاه باشد. پشتکار بدون مراقبت از خود می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.
چگونه ارزش ها را در خانواده خود ایجاد کنیم؟
راه های زیادی برای القای ارزش ها در خانواده وجود دارد و هر روشی مزایا و معایب خود را دارد. به علاوه، همه به هر روشی پاسخ یکسانی نخواهند گرفت چون شرایط و نحوه زندگی یکسان نیست. با این همه می توان این سه روش را در نظر گرفت:
1. مدل سازی آنچه باید انجام شود
این روش شامل مدل سازی ارزش هایی است که می خواهید آموزش دهید و برای افراد در هر سنی خوب کار می کند.
قبل از اینکه از اعضای کوچک تر خانواده انتظار داشته باشید از رفتاری پیروی کنند، بزرگسالان باید این رفتار را نشان دهند. فرض کنید می خواهید مهربانی با خود را در خانواده تان ایجاد کنید. وقتی اشتباهی مرتکب می شوید آن را بپذیرید و به جای اظهارنظرهای تحقیرآمیز با مهربانی با خودتان رفتار کنید.
2. اخلاقی کردن
با خانواده تان صحبت کنید و ارزش ها را توضیح دهید و از انجام خلاف آنچه اخلاقی می دانید، خودداری کنید. به عنوان مثال اگر برای مهربانی و شفقت ارزش قائل هستید، از غیبت کردن و حرف زدن پشت سر مردم خودداری کنید یا اگر دروغ گفتن را غیراخلاقی می دانید زمینه ای فراهم کنید تا اعضای خانواده تان نیازی به دروغ گفتن نداشته باشند.
3. شفاف سازی
برای الگوبرداری اعضای خانواده تان از ارزش های خانوادگی باید شفاف سازی کنید. دانستن اینکه چه عکس العملی چگونه باید باشد و چرا، علاوه بر رفتار خودتان در مواقع مشابه، نیازمند توضیح است بویژه برای کودکان.
چگونگی انتقال ارزش های خانوادگی به محل کار
تاثیر ارزش های خانواده بسیار فراتر از محدوده خانه است. ارزش های خانوادگی نشان می دهد شما چه کسی هستید. آنها بر ظاهر و رفتار شما در محل کار و اخلاق کاری تان، همین طور بر نحوه انجام کار و اولویت بندی وظایف تان تاثیر می گذارند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.