مروري بر عملكرد وزارت علوم در دولت نهم و دهم
همزمان با هفته دولت، گزارش عملكرد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از سال 1384 تا مرداد ماه 1391 منتشر شد.
به گزارش ايسنا، در حوزه آموزشي، افزايش تعداد كل دانشجويان از 2.1 ميليون نفر به بيش از 4.4 ميليون نفر طي هفت سال اخير، افزايش دانشجويان تحصيلات تكميلي از حدود 97 هزار نفر در سال 84 به بيش از 450 هزار نفر در سال تحصيلي 91-1390، افزايش رشته – محلهاي كارشناسي ارشد از 3656 به 7135 رشته – محل در طول دولتهاي نهم و دهم، افزايش رشته – محلهاي دكتري از 680 به 2244 رشته محل در طول دولتهاي نهم و دهم، افزايش اعضاي هيات علمي از 43 هزار نفر در سال 84 به 66 هزار 314 نفر در سال تحصيلي جاري، افزايش تعداد دانشجويان دوره دكتري بورسيه داخل كشور از 591 نفر در سال 84 به 1449 نفر در سال 1390 و افزايش تعداد دانشگاهها و مراكز آموزش عالي از 1300 واحد در سال 84 به 2470 واحد در سال تحصيلي جاري از عمده فعاليتهاي اين حوزه است.
تسهيل نقل و انتقال دانشجويان/تهيه و تدوين طرح آمايش آموزش عالي
بر اساس اين گزارش، ايجاد شبكه دانشگاههاي مجازي كشورهاي اسلامي در جمهوري اسلامي ايران در چارچوب سازمان كنفرانس اسلامي، تصويب و ابلاغ آييننامه مهماني و نقل و انتقال دانشجويان به منظور نظارت و تسهيل در مهماني و نقل و انتقال كليه دانشجويان با اولويت دانشجويان دختر، تهيه و تدوين طرح آمايش آموزش عالي براي اولين بار در كشور، اجراي طرح جذب نيمه متمركز اعضاي هيات علمي دانشگاهها به منظور رعايت عدالت در جذب هيات علمي و اجراي طرح آزمون نيمه متمركز پذيرش دانشجوي دكتري به منظور رعايت عدالت در جذب دانشجوي دكتري از ديگر اقدامات وزارت علوم در طي دولتهاي نهم و دهم بوده است.
افزايش ميزان كل وام پرداختي به دانشجويان و فضاهاي آموزشي و كمك آموزشي
افزايش تعداد دانشجويان بهرهمند از تسهيلات صندوق رفاه از 202 هزار نفر در سال 85-1384 به 601 هزار و 258 نفر در سال تحصيلي جاري، افزايش ميزان كل وام پرداختي به دانشجويان از رقم 326.516 ميليون ريال در سال تحصيلي 85-1384 به رقم 1.802.971 ميليون ريال در سال تحصيلي 91، افزايش فضاهاي آموزشي و كمك آموزشي از 7.7 ميليون مترمربع به 11.3 ميليون مترمربع طي هفت سال گذشته از اقدامات حوزه دانشجويي است.
تهيه و تصويب 400 سرفصل دروس علوم انساني
بر اساس اين گزارش عملكرد، تهيه و تصويب 400 سرفصل دروس علوم انساني در شوراي برنامهريزي آموزش عالي و ارسال براي تاييد نهايي شوراي تحول علوم انساني وابسته به شوراي عالي انقلاب فرهنگي، افزايش تعداد انجمنهاي علمي دانشجويي كشور از 800 به 5494 انجمن (6.8 برابر) كانونهاي فرهنگي دانشجويي از 500 به 2840 كانون (5.6 برابر) و نشريات دانشجويي از 2500 به 4300 نشريه از اقدامات حوزه فرهنگي وزارت علوم است.
مهمترين دستاوردهاي حوزه پژوهشي آموزش عالي كشور
از دستاوردهاي حوزه پژوهشي نيز ميتوان به افزايش تعداد مقالات نمايه شده در مجلات معتبر بينالمللي در پايگاه علمي ISI از 5600 مقاله در سال 84 به 26 هزار مقاله در سال 1390 و نمايه شدن 12 هزار مقاله در 5 ماهه اخير، افزايش 3 برابري تعداد نشريات علمي – پژوهشي كشور، بيش از 2 برابر شدن پاركهاي علم و فناوري، 2.7 برابر شدن مراكز رشد، 3.9 برابر شدن واحدهاي فناوري مستقر در پاركها و مراكز رشد و 6 برابر شدن فناوران شاغل در اين واحدها اشاره كرد.
كسب رتبه دوم منطقهاي و بيستم جهاني بر اساس ركوردهاي علمي ثبت شده در موسس اطلاعات علمي (ISI) در سال 2011، كسب رتبه اول منطقه و هفدهم دنيا در توليد علم طي سال 2011 بر اساس گزارش اسكوپوس، ارتقاي جايگاه جمهوري اسلامي ايران به رتبه 16 توليد علم در جهان در مقايسه با رتبه 19 تركيه (به گزارش اسكوپوس) در 7 ماهه اول سال 2012، توليد و نمايه 108 هزار مقاله علمي در طول سالهاي 1384 تا مرداد 1391 (بر اساس گزارش ISI) از ديگر اقدامات است.
به گزارش ايسنا، ارتقاي رتبه ايران از نظر توليدات علمي در سطح جهاني به شرح زير است:
- در حوزه نانو فناوري از 35 در سال 84 به 8 در سال 90
- در حوزه انرژيهاي نو از 34 در سال 84 به 12 در سال 90
- در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات از 33 در سال 84 به 13 در سال 90
- در حوزه مطالعات آب از 33 در سال 84 به 14 در سال 90
- در حوزه سلولهاي بنيادي از 42 در سال 84 به 18 در سال 90
- در حوزه ميكرو الكترونيك از 37 در سال 84 به 20 در سال 90
- در حوزه زيست فناوري از 45 در سال 84 به 32 در سال 90
بر اساس اين گزارش، ارتقاي سهم ايران در توليد علم جهاني از 0.3 درصد در سال 84 به حدود 1.94 درصد در سه ماهه اول سال 1391، تصويب 38 طرح كلان ملي پژوهش و فناوري در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري با اعتباري بالغ بر 2500 ميليارد تومان در سال 1390 براي 3 تا 5 سال كه از نيازهاي پر اولويت دستگاههاي اجرايي كشور بوده و در دانشگاهها، پژوهشگاهها و پاركهاي علم و فناوري با كارفرمايي دستگاه اجرايي ذيربط اجرا ميشود.
انعقاد تفاهمنامه و قرارداد با حوزههاي كاربردي صنايع، دفاع، نفت، محيطزيست و ... با اعتباري بالغ بر 400 ميليارد تومان و با مشاركت بيش از 50 دانشگاه، موسسه پژوهشي و پارك علم و فناوري كشور، راهاندازي شبكه زنان دانشمند جهان اسلام در جمهوري اسلامي ايران و ايجاد شبكه نانو فناوري كشورهاي اسلامي در جمهوري اسلامي ايران در چارچوب سازمان كنفرانس اسلامي از ديگر دستاوردهاي حوزه پژوهشي وزارت علوم است.
به گزارش ايسنا، در حوزه آموزشي، افزايش تعداد كل دانشجويان از 2.1 ميليون نفر به بيش از 4.4 ميليون نفر طي هفت سال اخير، افزايش دانشجويان تحصيلات تكميلي از حدود 97 هزار نفر در سال 84 به بيش از 450 هزار نفر در سال تحصيلي 91-1390، افزايش رشته – محلهاي كارشناسي ارشد از 3656 به 7135 رشته – محل در طول دولتهاي نهم و دهم، افزايش رشته – محلهاي دكتري از 680 به 2244 رشته محل در طول دولتهاي نهم و دهم، افزايش اعضاي هيات علمي از 43 هزار نفر در سال 84 به 66 هزار 314 نفر در سال تحصيلي جاري، افزايش تعداد دانشجويان دوره دكتري بورسيه داخل كشور از 591 نفر در سال 84 به 1449 نفر در سال 1390 و افزايش تعداد دانشگاهها و مراكز آموزش عالي از 1300 واحد در سال 84 به 2470 واحد در سال تحصيلي جاري از عمده فعاليتهاي اين حوزه است.
تسهيل نقل و انتقال دانشجويان/تهيه و تدوين طرح آمايش آموزش عالي
بر اساس اين گزارش، ايجاد شبكه دانشگاههاي مجازي كشورهاي اسلامي در جمهوري اسلامي ايران در چارچوب سازمان كنفرانس اسلامي، تصويب و ابلاغ آييننامه مهماني و نقل و انتقال دانشجويان به منظور نظارت و تسهيل در مهماني و نقل و انتقال كليه دانشجويان با اولويت دانشجويان دختر، تهيه و تدوين طرح آمايش آموزش عالي براي اولين بار در كشور، اجراي طرح جذب نيمه متمركز اعضاي هيات علمي دانشگاهها به منظور رعايت عدالت در جذب هيات علمي و اجراي طرح آزمون نيمه متمركز پذيرش دانشجوي دكتري به منظور رعايت عدالت در جذب دانشجوي دكتري از ديگر اقدامات وزارت علوم در طي دولتهاي نهم و دهم بوده است.
افزايش ميزان كل وام پرداختي به دانشجويان و فضاهاي آموزشي و كمك آموزشي
افزايش تعداد دانشجويان بهرهمند از تسهيلات صندوق رفاه از 202 هزار نفر در سال 85-1384 به 601 هزار و 258 نفر در سال تحصيلي جاري، افزايش ميزان كل وام پرداختي به دانشجويان از رقم 326.516 ميليون ريال در سال تحصيلي 85-1384 به رقم 1.802.971 ميليون ريال در سال تحصيلي 91، افزايش فضاهاي آموزشي و كمك آموزشي از 7.7 ميليون مترمربع به 11.3 ميليون مترمربع طي هفت سال گذشته از اقدامات حوزه دانشجويي است.
تهيه و تصويب 400 سرفصل دروس علوم انساني
بر اساس اين گزارش عملكرد، تهيه و تصويب 400 سرفصل دروس علوم انساني در شوراي برنامهريزي آموزش عالي و ارسال براي تاييد نهايي شوراي تحول علوم انساني وابسته به شوراي عالي انقلاب فرهنگي، افزايش تعداد انجمنهاي علمي دانشجويي كشور از 800 به 5494 انجمن (6.8 برابر) كانونهاي فرهنگي دانشجويي از 500 به 2840 كانون (5.6 برابر) و نشريات دانشجويي از 2500 به 4300 نشريه از اقدامات حوزه فرهنگي وزارت علوم است.
مهمترين دستاوردهاي حوزه پژوهشي آموزش عالي كشور
از دستاوردهاي حوزه پژوهشي نيز ميتوان به افزايش تعداد مقالات نمايه شده در مجلات معتبر بينالمللي در پايگاه علمي ISI از 5600 مقاله در سال 84 به 26 هزار مقاله در سال 1390 و نمايه شدن 12 هزار مقاله در 5 ماهه اخير، افزايش 3 برابري تعداد نشريات علمي – پژوهشي كشور، بيش از 2 برابر شدن پاركهاي علم و فناوري، 2.7 برابر شدن مراكز رشد، 3.9 برابر شدن واحدهاي فناوري مستقر در پاركها و مراكز رشد و 6 برابر شدن فناوران شاغل در اين واحدها اشاره كرد.
كسب رتبه دوم منطقهاي و بيستم جهاني بر اساس ركوردهاي علمي ثبت شده در موسس اطلاعات علمي (ISI) در سال 2011، كسب رتبه اول منطقه و هفدهم دنيا در توليد علم طي سال 2011 بر اساس گزارش اسكوپوس، ارتقاي جايگاه جمهوري اسلامي ايران به رتبه 16 توليد علم در جهان در مقايسه با رتبه 19 تركيه (به گزارش اسكوپوس) در 7 ماهه اول سال 2012، توليد و نمايه 108 هزار مقاله علمي در طول سالهاي 1384 تا مرداد 1391 (بر اساس گزارش ISI) از ديگر اقدامات است.
به گزارش ايسنا، ارتقاي رتبه ايران از نظر توليدات علمي در سطح جهاني به شرح زير است:
- در حوزه نانو فناوري از 35 در سال 84 به 8 در سال 90
- در حوزه انرژيهاي نو از 34 در سال 84 به 12 در سال 90
- در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات از 33 در سال 84 به 13 در سال 90
- در حوزه مطالعات آب از 33 در سال 84 به 14 در سال 90
- در حوزه سلولهاي بنيادي از 42 در سال 84 به 18 در سال 90
- در حوزه ميكرو الكترونيك از 37 در سال 84 به 20 در سال 90
- در حوزه زيست فناوري از 45 در سال 84 به 32 در سال 90
بر اساس اين گزارش، ارتقاي سهم ايران در توليد علم جهاني از 0.3 درصد در سال 84 به حدود 1.94 درصد در سه ماهه اول سال 1391، تصويب 38 طرح كلان ملي پژوهش و فناوري در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري با اعتباري بالغ بر 2500 ميليارد تومان در سال 1390 براي 3 تا 5 سال كه از نيازهاي پر اولويت دستگاههاي اجرايي كشور بوده و در دانشگاهها، پژوهشگاهها و پاركهاي علم و فناوري با كارفرمايي دستگاه اجرايي ذيربط اجرا ميشود.
انعقاد تفاهمنامه و قرارداد با حوزههاي كاربردي صنايع، دفاع، نفت، محيطزيست و ... با اعتباري بالغ بر 400 ميليارد تومان و با مشاركت بيش از 50 دانشگاه، موسسه پژوهشي و پارك علم و فناوري كشور، راهاندازي شبكه زنان دانشمند جهان اسلام در جمهوري اسلامي ايران و ايجاد شبكه نانو فناوري كشورهاي اسلامي در جمهوري اسلامي ايران در چارچوب سازمان كنفرانس اسلامي از ديگر دستاوردهاي حوزه پژوهشي وزارت علوم است.