پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۶
کد مطلب: 15136
۰

راه‌هاي رفع گرفتگي بيني

هواي سرد، گرفتگي بيني را شايع مي‌كند، اما همه گرفتگي‌هاي مجاري بيني به سبب هواي سرد رخ نمي‌دهد. آگاهي‌هاي ذيل ممكن است براي اين دسته افراد مفيد باشد.

براي رفع گرفتگي بيني و مشكل تنفسي ابتدا بايد دليل گرفتگي را مشخص كرد. ابتلا به آسم، انحراف استخوان بيني، حساسيت به گرده گل‌ها يا برخي عوامل طبيعي و شرايطي خاص، تنگي يا گشادي عروق اطراف مجاري بيني، وجود پوليپ ، سينوزيت ، سرماخوردگي ، وجود كثيفي و جِرم در مجاري، غبار يا آلودگي بيش از حد هوا، حتي كمبود رطوبت هوا برخي از عوامل ايجاد گرفتگي در بيني به شمار مي‌رود.

به ياد داشته باشيد همواره هر دارو يا راهكار درماني بايد پس از مشورت با پزشك استفاده شود. پزشكان مي‌توانند بر حسب تداخلات دارويي يا عوارض احتمالي و شناخت و آگاهي بهتر و بيشتر، امكان خطر و ريسك را كاهش دهند و درمان را آسان‌تر و سريع‌تر كنند.

اگر انحراف بيني نداريد، گاهي مؤثرترين كار براي حذف مخاط، شست‌وشوي مجاري بيني با مخلوط آب‌ونمك است.

برخي داروهاي موسوم به ضد احتقان بدون نياز به نسخه پزشك در داروخانه‌ها عرضه مي‌شود كه مي‌توان با آنها گرفتگي بيني را برطرف كرد؛ هرچند نبايد آنها را پياپي و دو يا سه روز متوالي مصرف كرد. قطره‌هاي موسوم به منيلافرين، فنيلافرين، منتون و قرص پزودوافدرين از اين دسته‌ است.

برخي عصاره‌هاي گياهي يا راهكارهاي سنتي نيز بسته به دليل گرفتگي بيني، مفيد است؛ به عنوان مثال انداختن مقداري جوهر نعنا در آب جوش و تنفس يا بخور آن در حال بسته بودن چشم‌ها (براي جلوگيري از وارد شدن بخار آن به چشم)، اغلب مواقع راهگشاست. انفيه و جوهر نعنا را مي‌توان از عطاري‌ها تهيه كرد.

پزودوافدرين گاهي سبب گيجي، تپش قلب، بدخوابي يا بيخوابي و اختلال فشار خون در برخي افراد مي‌شود. احتياط و مشورت با پزشك را بخصوص همزمان با مصرف داروهايي خاص براي درمان يا پيشگيري از بيماري‌هاي ديگر فراموش نكنيد.

بيشترين كاربرد داروهاي ضداحتقان درمان گرفتگي‌هاي حاصل از حساسيت، سينوزيت، سرماخوردگي و مانند آن است.

گاهي دليل احساس گرفتگي در بيني، سختي تنفس در هواي خشك است. استفاده از دستگاه‌هاي كوچك افزايش رطوبت در اين مواقع توصيه مي‌شود.

گفته مي‌شود جاي دادن مقداري عسل در برنامه غذايي روزانه، به سبب خاصيت آنتي‌اكسيدان آن، سبب رفع گرفتگي رگ‌هاي خوني مي‌شود و چون برخي گرفتگي‌هاي بيني به دليل گرفتگي در رگ‌هاي نزديك آن است، راهكاري مفيد تلقي مي‌شود.

برخي نيز بر اين باورند كه مخلوط يك ليوان آب با يك قاشق چايخوري سركه سيب و غرغره يا شست‌وشوي بيني با آن نيز براي رفع گرفتگي بيني مفيد است.

از ايجاد فشار به نواحي بيني و دستكاري مجاري آن به سبب احتمال ايجاد التهاب و افزايش گرفتگي خودداري كنيد.

جام‌جم

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!