يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۷
کد مطلب: 16394
۰

درد و افزايش وزن از پيامدهاي استــرس

استرس نه تنها روي قلب بلکه روي مغز و ديگر ارگان هاي حياتي بدن فشار زيادي وارد مي کند.


احساس درد در مغز؛
به نقل از سايت«Prevention» زماني که فردي تحت فشار قرار مي گيرد هورمون ها، در مغز تغيير مي يابد ، وريدهاي خوني متورم و تحريک مي شود، در نتيجه سردردهاي تنشي و ميگرن به وجود مي آيد.براي جلوگيري از بروز اين حالت، روش هاي آرام سازي را ياد بگيريد.


سوزش و پيچ خوردن معده
استرس هاي روزانه از جمله خريد، دير رسيدن به محل کار و... باعث ايجاد اختلال در سيستم گوارش مي شود.

بر اثر اضطراب اسيد معده بيشتر ترشح مي شود و اين امر باعث سوزش سردل مي شود. در اين شرايط دفع مواد زايد کند مي شود، در نتيجه نفخ و ورم ايجاد مي شود.


بيمار شدن
آيا شما هم جزو افرادي هستيد که هر بار قرار است در جلسه اي سخنراني کند دچار سرماخوردگي مي شود؟ خوب است بدانيد استرس، سيستم ايمني را ضعيف مي کند و در نتيجه بدن به بيماري مستعد مي شود.


بي خوابي
اگرچه روز به پايين رسيده اما مغز شما همچنان مشغول است و اين باعث بي خوابي تان مي شود. استرس علت اصلي بي خوابي است. بي خوابي، فرد را بيقرار، زودرنج و مضطرب مي کند، توان بدن را براي مقابله با عفونت ها کاهش مي دهد و مانع از تمرکز مي شود.مشکل خواب يک چرخه معيوب ايجاد مي کند، کم خوابي آستانه تحمل فرد را در مواجهه با مشکلات روزمره پايين مي آورد.


افزايش وزن
واکنش بدن به استرس مشابه زماني است که بدن به افزايش انرژي فيزيکي نياز دارد تا فرد بتواند از خود دفاع کند. بنابراين بدن در اين شرايط آدرنالين و کورتيزول ترشح مي کند. با ترشح اين هورمون ها فرد احساس گرسنگي مي کند از اين رو افراد به ويژه خانم ها در هنگام استرس به خوردن مواد حاوي چربي و کربوهيدرات روي مي آورند.


کمر درد
اگرچه حمل وسايل سنگين باعث کمردرد و گرفتگي عضله مي شود اما نتايج بررسي ها نشان مي دهد، اغلب کمردردهاي مزمن در پي استرس به وجود مي آيد. تنش سيستم عصبي سيمپاتيک باعث کاهش جريان خون در عضله مي شود. در هنگام اضطراب بيشتر افراد عادت دارند که شانه وگردن خود را خم کنند که در نتيجه اين امر در عضله گردن و شانه، کشيدگي ايجاد مي شود و ناراحتي کمر درد آن شدت پيدا مي کند.


ناراحتي پوستي
بسياري از افراد هنگامي که در موقعيت استرس زايي قرار مي گيرند، دچار آکنه يا جوش مي شوند.استرس روي ميزان توليد هورمون هايي به نام آندروژن در بدن تاثير مي گذارد در نتيجه غده چربي روغن بيشتري توليد مي کند و منافذ پوست مسدود و دچار جوش مي شود. استرس پايانه عصبي در پوست را نيز تحريک مي کند و به ناراحتي پوستي از جمله اگزما و پسورياسيس منجر مي شود. تبخال نيز به علت استرس به وجود مي آيد.استرس سيستم ايمني بدن را ضعيف مي کند و ويروس هايي که اين تبخال را به وجود مي آورد، دوباره فعال مي کند.


زخم ها و خراشيدگي ها خوب نمي شود
نتايج بررسي ها نشان مي دهد، استرس مدت بهبود زخم ها را طولاني تر مي کند.


فراموشي
پرستار به موقع نرسيده، براي حضور در محل کار ديرتان شده است، کودک شما نيز شلوغ کاري مي کند، سر او داد مي زنيد و با اسم خواهرش او را صدا مي زنيد اما کارساز نيست.

آيا به مرز جنون رسيده ايد؟ بالا بودن ميزان استرس به نام هورمون کورتيزول به طور موقت توان يادآوري اطلاعات را مختل مي کند.استرس مزمن، به سلول هاي مغز آسيب مي رساند.


باردار شدن سخت تر مي شود
استرس روي تمامي ارگان بدن تاثير مخرب مي گذارد از جمله دستگاه تناسلي، هرچه استرس و افسردگي در زن بيشتر باشد، احتمال باردار شدن اونيز کمتر است. اما با تمرين کردن روش هاي آرام سازي و کاهش دادن استرس ها احتمال باردار شدن افزايش مي يابد.       خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند