سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ / ۱۸:۳۰
کد مطلب: 21054
۰

مشکل کودکان دیرآموز را در مراکز تخصصی حل کنید

مشکل کودکان دیرآموز را در مراکز تخصصی حل کنید
طاهره قربان‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، با ارائه گزارش وجود 6 تا 16 درصدی این دسته از دانش‌آموزان در مدارس که به عنوان دانش‌آموزان دیرآموز شناخته می‌شوند و البته روزبه‌روز در حال افزایش هستند،‌ افزود: این مشکل علاوه بر خود دانش‌آموزان،‌ معلمان مدرسه و حتی خانواده‌ها را نیز درگیر کرده و در واقع همان معضلی است که در گذشته برچسب شاگرد تنبل را به دانش‌آموز می‌زد،‌ در صورتی که دانش‌آموز از بهره هوش عادی یا حتی بالایی برخوردار بود.

قربان‌حسینی اضافه کرد: شناسایی به موقع این موارد می‌تواند از آسیب‌های جبران‌ناپذیری مانند افت تحصیلی، کاهش اعتماد به‌نفس، ترک تحصیل،‌ دل‌مردگی، سرخوردگی، عصبی شدن والدین، قطع امید از پیشرفت فرزند و... جلوگیری کند تا توهین و تحقیر دانش‌آموز توسط والدین و هم‌کلاسی‌ها و در آخر بی‌علاقه شدن به درس، دور شدن از محیط آموزشی و پیوستن به گروه‌های ضداجتماعی و افزایش آمار جرم و جنایت کودکان را به همراه نداشته باشد.

وی با اشاره به صرف هزینه و بودجه‌های کلان توسط خانواده و آموزش و پرورش در این بخش، ادامه داد:‌ بسیاری از مشکلات یادگیری قبل از ورود به دبستان قابل پیشگیری بوده و در کوتاه‌مدت می‌توان آن‌ها را شناسایی و درمان کرد.

مسئول مرکز توانبخشی امام سجاد(ع) شهرستان ساوه اظهار کرد: مربیان مهدکودک‌ها و کلاس‌های آمادگی در صورت گذراندن دوره‌ها و تعلیمات لازم زیرنظر افراد مجرب،‌ توانایی گره‌گشایی این معضل را در سطح ملی دارند. وی تأکید کرد: اگر این مربیان از اطلاعات کافی و مهارت‌های لازم برخوردار نباشند، ممکن است بسیاری از این اختلالات را در کودک تثبیت کنند.
مسئول مرکز توانبخشی امام سجاد(ع) ساوه با اشاره به نقش رسانه‌های گروهی و آموزش‌وپرورش در تنویر افکار عمومی در این راستا، اظهار کرد:‌ بسیاری از خانواده‌های مرفه و قشر متوسط با صرف هزینه‌های زیاد جهت بکارگیری معلمان خصوصی برای فرزندانشان قصد پیشرفت آنها را که در اغلب موارد هوش و استعداد عادی یا حتی فوق‌العاده‌ای داشته و بدون نیاز به تدریس خصوصی نیز قابلیت پیشرفت تحصیلی را دارا هستند، دارند.
وی عمده دلیل عدم پیشرفت اینگونه دانش‌آموزان را تمرکز پایین،‌ حافظه دیداری، حافظه شنیداری، حساسیت شنیداری، ادراک، عدم برتری جانبی و ... عنوان کرد.
قربان‌حسینی با اشاره به ارزیابی میزان آمادگی تحصیلی کودکان قبل از ورود به مدرسه توسط آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در این آزمون‌ها متأسفانه اختلالات یادگیری سنجیده نمی‌شود.
وی مشکلات یادگیری را به سه دسته مشکلات دیکته‌نویسی و ‌نارسانویسی، خواندن و ریاضی و حل مسائل آن تقسیم‌بندی کرد و به والدین اینگونه دانش‌آموزان توصیه کرد: به جای سرزنش، تنبیه و تحقیر و همچنین استفاده از روش‌های سنتی مانند تکرار در نوشتن، آنها را به مراکز تخصصی ارجاع دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.