يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۲:۲۳
کد مطلب: 22263
۱
شمارش معکوس برای رسیدن به ثانیه های طلایی

دورهمی های خانوادگی زیر ذره بین یک روانشناس

پایان هفته و فرا رسیدن تعطیلات فرصت مناسبی است تا اعضای خانواده مسائل روز،‌موضوعات فردی و اجتماعی را به مشورت گذارند و از تجربیات یکدیگر بهره مند شوند کودکان در این فرصت های طلایی که با اعضای خانواده خود می گذرانند بسیاری از نکات ظریف زندگی ، تربیتی و... را آموزش می بینند و پایان هفته بهترین زمان برای حل بسیاری از مشکلات است . صمیمت و ایجاد محبت در میان خانواده پایه ریزی می شود و کودکان در فضایی صمیمی راهکارهای برخورد صحیح با مشکلات را می آموزند از این رو کارشناسان علوم رفتاری پایان هفته را ثانیه های طلایی برای با هم بودن معرفی کرده اند.

دکتر رضا احمدی روان شناس و مدرس دانشگاه می گوید: تاثیرات روابط اجتماعی انسان ها با یکدیگر خصوصا افراد خانواده کاملا محرز و مشخص است اما این اجتماعات کوچک در پایان هفته پس از مدتی خستگی شغلی، مدرسه و وظایف خانه داری جایگاه خاصی در فرهنگ ایرانیان دارد. از دیدگاه روان شناسی این مسئله را می توان این گونه بررسی کرد که جسم انسان پس از مدتی کار و تلاش به استراحت نیاز دارد که دیدگاه های پزشکی نیز کاملا این موضوع را تایید می کند.همچنین در این زمینه سفارشات و تاکیدات بسیاری شده است از بعد روان شناسی سلامت روان هم پایه سلامت جسم ارزشمند است و خستگی روانی هم برای هر فردی کاملا آشکار است از این رو پس از یک هفته کار و فعالیت فکری استراحت ، شادی ، نشاط و سرگرمی های آخر هفته تاثیرات خاصی دارد.

این روانشناس در ادامه می گوید: از جمله این تاثیرات می توان به تبدیل احساس کرختی و خمودگی به شادی و آسایش اشاره کرد همچنین غم و اندوه افراد که ناشی از بار هیجانی است احساس داشتن روابط اجتماعی را در آنها زنده می کند و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. خودکارآمدی و شایستگی شخصی در اثر فقدان انرژی به افراد احساس بی کفایتی را تلقین می کند و عزت نفس کاهش پیدا کرده و سلامت روان اعضای خانواده دچار اختلال می شود. اما در دورهمی های خانوادگی منافع زیادی به اعضای خانواده می رسد .
بسیاری از نزاع های خانوادگی ناشی از افزایش فشارها است که بیشتر منبع خارجی دارند و فشارهای روانی و اجتماعی به دلیل پائین بودن تحمل ناکافی و احساس اضافه بار روانی همگی در ارتباط با ساعت کاری به افراد و اعضای خانواده باعث کاهش ساعات استراحت روانی و فیزیکی شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ایجاد سوء تفاهم ها در خانواده می گوید: بسیاری از برداشت های منفی از شوخی های بی مورد به دلیل فقدان آستانه تحمل طرف مقابل در اثر خستگی تبدیل به بهانه گیری ها می شود و به آسانی باعث ایجاد مشکلات و نداشتن تفاهم می شود.

همه روان شناسان در دیدگاه های مختلف به تولید آرامش بر مبنای آسایش در زندگی خانوادگی توصیه می کنند آنها بر این باورند که باید فرصت ها را به شیرین ترین لحظات استراحت تبدیل کرد تا سلامت روان تضمین شود. از مزایای دیگر دورهمی های خانوادگی آخر هفته می توان به افزایش اطلاعات و به روز رسانی آگاهی های بین اعضای خانواده و به تناسب آن ارتقا فرهنگی متناسب با تمامی اعضا و نیز از بین بردن شکاف بین نسل ها و عقاید و طرز تفکرات و خصوصا رفتار و منش ناهمگون بزرگسالان با کودکان و تبدیل آنها به فرصت ایجاد شده اشاره کرد و روابط عمیق عاطفی و دوستی های پایدار را در آخر هفته داشت .

دکتر احمدی می افزاید: همچنین می توان به علقه های عاطفی بین اعضای خانواده اشاره کرد که تحکیم آن در اثر افزایش ارتباطات عاطفی و هیجانی است و می تواند حس کنجکاوی را در روابط اجتماعی تامین می کند.
دورهمی های خانوادگی باعث کاهش احساس شکاف بین نسلی می شود و افراد تجربیات مفید و سالم خود را با یکدیگر در میان می گذارند و خانواده ها به تصحیح مسائل منفی می پردازند و رفتارهای هدف را می آموزند.

منبع: شبکه ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!