جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۷:۳۳
کد مطلب: 24412
۰
یک روانشناس تأکید کرد

نگهداشتن مشت و مکث ۲۰ ثانیه‌ای برای مذاکره موفق

اصغر کیهان‌نیا در گفت‌وگو با  فارس با بیان هنر مذاکره به عنوان مهارتی برای همه افراد در روابط بین فردی‌شان اظهار داشت: 2 سال طول می‌کشد تا انسان حرف زدن را بیاموزد اما 30 سال زمان می‌برد تا چگونه حرف زدن را یاد بگیرد. برای ارتباط کلامی باید هنر مذاکره را بیاموزیم. یکی از ملزومات هنر مذاکره این است که موضوع مورد‌نظر را بررسی کنیم.

وی افزود: فراخنای حافظه کوتاه مدت محدود است بنابراین باید آنچه را که می‌خواهیم در مذاکره بیان کنیم ابتدا یادداشت کنیم.

این متخصص حوزه بهداشت روان لحن کلام و مکان مذاکره را در پیشبرد هدف آن موثر عنوان و ادامه داد: اگر افراد می‌خواهند مذاکره‌ای موثر داشته باشند باید لحن کلامشان مهربانانه باشد. استفاده از تهدید و ارعاب نه تنها مذاکره را پیش نمی‌برد بلکه آن را به بن بست می کشد. همچنین مکان و زمان مذاکره نیز مهم است. بر این اساس زنان بهتر است زمانی به گفت‌وگو و مذاکره با همسر خود بپردازند که او خسته و گرسنه نباشد.

وی گفت: متأسفانه برخی بانوان این شرایط را لحاظ نمی‌کنند و نسبت به عدم مذاکره کارآمد با همسر خود اعتراض می‌کنند.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: در مذاکره کارآمد نباید شخصیت طرف مقابل را هدف قرار دهیم و او را نباید با بیان جملات و زبان بدن تخریب کنیم. مذاکره صمیمی آدابی دارد که علاوه بر نوشتن باید مستندات را نیز جمع‌آوری کنیم همچنین بیان این جمله که این مصاحبه است نه محاکمه به طرف مقابل بفهمانیم که هدف برقراری مذاکره‌ای با نتیجه برد برد است.

وی افزود: فردی که می‌خواهد با دیگری مذاکره کند باید در روند گفت‌وگو به اشتباهات خود اشاره و به آن اعتراف کند از طرفی بهتر است مسائل کوچکتر را پیش از مسائل بزرگ و حاشیه‌برانگیز شروع کنیم.

کیهان‌نیا تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد فرصت حرف زدن به طرف مقابل را نمی‌دهند.

وی با اشاره به 3 واکنش افراد در مذاکره اذعان داشت: برخی افراد برون‌فکنی می‌کنند و به سرعت عصبانی می‌شوند در این شرایط آنچه بر زبانشان می‌آید به طرف مقابل می‌گویند که این شرایط مذاکره را سخت می‌کند. برخی دیگر درون‌گرا هستند و حرفها را درون خود ریخته و نشنیده می‌گیرند که موجب می‌شود از درون ناراحت و به انواع اختلالات روان‌تنی مانند زخم معده و اثنی‌عشر مبتلا شوند.

وی ادامه داد: مکانیزم اثر به صورت افزایش ترشح غده‌های هیپوفیز، تیروئید و پاراتیروئید است که در درون‌فکنی فعال شده و بیشتر ترشح می‌کنند.

وی گفت: گروه سوم نیز عقلانی و خردمندانه رفتار می‌کنند و در واکنش‌های آنها تعمق وجود دارد. روشی که به افراد قبل از مذاکره پیشنهاد می‌شود این است که در هر مرحله از گفت‌وگو دکمه مکث ذهن خود را فشار دهند. این دکمه 20 ثانیه زمان می‌برد و نشان می‌دهد که افراد قبل از بیان جمله یا رفتار باید 20 ثانیه تعمق کرده و سپس پاسخ دهند.

وی با انتقاد از برخی افراد که رفتارهایی مانند کوبیدن مشت و بیان جملاتی مانند زهرم را ریختم اظهار داشت: متأسفانه استفاده از این رفتارها و جملات فقط روند گفت‌وگو را با پیچیدگی بیشتری مواجه می‌کند.

این روانشناس در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره اینکه وقتی در شرایط مذاکره قرار می‌گیرم  و روش‌هایی را که آموخته‌ام فراموش می‌کنم گفت: تجسم راهکار حل مشکل است.

 

به گفته وی هر قدر که فردی در مورد هنر مذاکره اطلاعات داشته باشد در صورتی که آن را تمرین نکند نمی‌تواند از پس آن برآید. تجسم یعنی اینکه شخص مذاکره کننده را روبروی خود تصور کنیم و حتی پاسخ‌های احتمالی او را در نظر بگیریم و برای آنها جواب داشته باشیم.

 

هنر گوش دادن

کیهان‌نیا گفت: وقتی تمرین می‌کنیم به بن‌بست نمی‌رسیم از طرفی بخشی از انرژی روانی ناشی از عصبانیت موجود از طریق تمرین تخلیه می‌شود. سخن گفتن احتیاط است اما گوش کردن هنر. بنابراین یکی دیگر از مهارت‌هایی که باید در مذاکره اعمال شود خوب گوش کردن است. بهتر است اول صحبت‌های طرف مقابل را بشنویم و سپس به آن پاسخ دهیم ضمن اینکه نباید در این میان دکمه مکث را نیز فراموش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه افراد نتوانند مشکل را در مذاکره برطرف کنند می‌توانند از میانجی و نفر سوم که عادل است و توانایی قضاوت دارد استفاده کند.

انتهای پیام/

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد