چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۵
کد مطلب: 30853
۰

کاهش سن نزديک بيني در جهان

کاهش سن نزديک بيني در جهان
اگرچه گفته مي شود که قدرت بينايي تا حدي ژنتيکي است و بيش از 24 نوع ژن با افزايش خطر نزديک بيني ارتباط دارد اما محققان به اين نکته نيز اشاره مي کنند که نزديک بيني بر اثر عميق تر بودن اتاقک قدامي چشم و زياد بودن طول محوري چشم يا منحني بودن مردمک چشم به وجود مي آید.
 زماني که اين اتفاق مي افتد، نوري که وارد چشم مي شود، درست متمرکز نمي شود و در نتيجه اشياي دور تار ديده مي شود.

به نقل از سايت «Prevention»، نتايج تحقيقات نشان مي دهد که نزديک بيني جز عوامل ارثي علت ديگري نيز دارد. قبلا تصور مي شد که نزديک بيني از سن نوجواني به سراغ افراد مي آيد در حالي که اين روزها نزديک بيني در سنين مهدکودک نيز شايع شده است.

همچنين تعداد افراد نزديک بين در حال افزايش است. در کشورهاي توسعه يافته آسيايي مانند ژاپن، کره جنوبي، چين و سنگاپور، آمار نزديک بيني دو برابر شده و در برخي کشورها به 3برابر هم رسيده است. 80 تا 90درصد دانش آموزان در اين کشورها نزديک بين هستند. اين مشکل در آمريکا نيز وجود دارد. از سال 1986 تقريبا 25درصد مردم دچار نزديک بيني شده اند و از سال 2001، اين آمار به 41 درصد رسيده است. اين آمار در سال هاي 1971 تا 1972 و 1999 تا 2004 در کودکان و جوانان نسبت به بزرگسالان 66درصد افزايش داشته است. اما علت اين امر چيست؟

در کشورهاي آسيايي کودکان نسبت به کودکان کشورهاي غربي بيشتر درس مي خوانند و درس خواندن آن ها، بيشتر در محيط داخل منزل است و ترکيب درس خواندن زياد و خارج نشدن از منزل از عوامل شيوع نزديک بيني در اين کشورهاست. در کشور چين کودکان از 3 يا 4 سالگي مجبور به مشق نوشتن هستند. نوشتن و خواندن زير نور مصنوعي به مدت طولاني مي تواند تأثير شديدي روي سيستم بينايي داشته باشد زيرا در اين سنين قدرت بينايي هنوز در حال تکامل است. اين در حالي است که کودکان در کشور آمريکا از سن پايين مجبور نيستند مشق زيادي بنويسند. از طرفي استفاده از دستگاه هاي الکترونيکي فشار بر چشم ها را بيشتر مي کند. خواندن از روي صفحه رايانه براي بينايي خوب نيست. علاوه بر آن هرچه وسيله به چشم نزديک تر و مدت زمان استفاده از آن بيشتر باشد، ميزان آسيب ديدگي نيز بيشتر است.

به نظر کارشناسان، بينايي سيستم ترميمي دارد که مي تواند تغييرات چشم را به شکل اوليه بازگرداند اما اگر مطالعه، خواندن و نوشتن طولاني شود چشم زمان کافي براي اين بازسازي ندارد. از طرفي قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به مدت مناسب مي تواند براي چشم ها مفيد باشد. زيرا محققان معتقدند، فعاليت هاي خارج از منزل و در نور طبيعي چشم ها را از نزديک بيني محافظت مي کند.
 
 سلامت چشم به طور مستقيم با نور خورشيد ارتباط دارد. نور خورشيد، انتقال دهنده نوروني به نام دوپامين رااز شبکيه چشم رها مي کند و در نتيجه محور طولي چشم در حال طبيعي باقي مي ماند و اين امر مانع از نزديک بيني فرد مي شود. بررسي روي بيش از 4هزار کودک نشان مي دهد کودکاني که زمان کمتري را در هواي آزاد مي گذرانند، در معرض خطر نزديک بيني قرار مي گيرند.

به گفته محققان، با قرار گرفتن در محيط بيرون، سيستم بدن مي تواند حس کند که بيرون از منزل قرار داريد و آدرنالين بيشتري توليد مي کند، در نتيجه مي توانيد فاصله دورتر را ببينيد. با وجود آشکار بودن نتايج تحقيقات، هنوز هم ساعت تفريح مدارس و ساعت ورزش محدود است.

در حالي که زنگ تفريح درست طراحي شده است و نه تنها سلامتي را بهبود مي دهد بلکه باعث موفقيت درسي و سلامت چشم ها مي شود. نزديک بيني هيچ درماني ندارد. از سال 2009، بازار عينک، سال به سال در حال رشد است. متخصصان مي گويند که شيوه زندگي و عوامل محيطي نقش مهمي در افزايش آمار نزديک بيني داشته است. هرچه سن نزديک بيني زودتر باشد، احتمال بدتر شدن اين حالت بيشتر است.

زماني که نزديک بيني شديد مي شود، خطر اختلال ديد طولاني مدت و کوري افزايش پيدا مي کند که با استفاده از عينک يا لنزهاي طبي هم درمان آن ناممکن است.
-

نیک صالحی

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مجوزهای نظام روانشناسی از یکم خرداد الکترونیکی می شود
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.