چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۵
کد مطلب: 43357
۰

سن مصرف دخانيات در دختران به ١٤ سال رسيد

سن مصرف دخانيات در دختران به ١٤ سال رسيد
میگنا: رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبرى كه در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: سالانه ۵۰ تا ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف مى‌شود و بین ۵۰ تا ۵۷ هزار مرگ منتسب به سیگار داریم که رقم بالایى محسوب مى‌شود.

وى ادامه داد: ساليانه ٢٠ تا ٣٠ هزار ميليارد هزينه به دليل سيگار به نظام سلامت تحميل مى‌شود و هر سال ماليات بر خرده فروشى سالانه ١٠ درصد افزايش مى يابد؛ به جز افغانستان پايين ترين ماليات بر سيگار در جهان را ايران دارد.
رییسی به انتقاد سازمان بهداشت جهانى در خصوص پايين بودن ماليات سيگار در ايران اشاره كرد و گفت: سازمان بهداشت جهانى بارها تاكيد كرده است ايران در بيمارى غيرواگير خوب كار مى‌کند اما با اين وجود ما را زير سوال مى برند كه چرا كمترين ماليات بر سيگار در جهان را داريد؟
وى افزود: در تركيه ميزان ماليات بر سيگار ٨٤ درصد و در كشور ما اين ميزان كمتر از ١٠ درصد است، درخواست ما اين است كه بر اساس قانون مصوب در سال ٩٣ كه اجرا نشد ماليات بر سيگار افزايش پيدا كند.



لابى گرى‌ها براى كاهش قيمت سيگار
وى با بيان اينكه از سود سیگار ساليانه ٣ تا ٤ هزار ميليارد تومان به جيب دلالان و واردكنندگان مى‌رود، گفت: اين جاى تاسف دارد كه براى سودجويى برخى افراد سلامت مردم به خطر بيفتد و اكنون لابى گرى‌ها در حال انجام است كه ماليات سيگار كاهش پيدا كند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصريح كرد: بر اساس قانون ماليات بر خرده فروشى سيگار بايد افزايش پيدا كند اما متاسفانه اين اتفاق نمى افتد و سيگار با قيمت ارزان فروخته و باعث مى‌شود جوانان ما به راحتى به سيگار دسترسى داشته باشند سيگار در دكه‌هاى روزنامه فروشی به راحتى در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.


مرگ 5 هزار پایتخت نشین به دلیل آلودگی هوا
رئیسی عنوان کرد: یکی از مسائل مهم بهداشت محیط موضوع آلودگی هوا است، کلان شهر‌های کشور درگیر این موضوع هستند، حل مشکل آلودگی هوا کار یک دستگاه نیست و نیاز به عملکرد همه جانبه از سوی دستگاه‌های مختلف دارد و در این راستا تولید خودروی مناسب، بنزین باکیفیت، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و کنترل آلایندگی کارخانه‌ها باید در کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: وظیفه وزارت بهداشت در مورد آلودگی هوا، پایش و رصد سلامت مردم و استخراج مرگ‌های منتسب به آلودگی‌های هواست مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا یعنی برخی افراد بیماری‌های زمینه مانند بیماری مزمن تنفسی، ضعف سیستم ایمنی، سرطان یا بیماری قلبی دارند و به دلیل آلودگی هوا طول عمر آن‌ها کاهش پیدا می‌کند که به آن مرگ منتسب به آلودگی هوا می‌گویند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت مرگ منتسب به آلودگی هوا در کلان شهر تهران را ۵ هزار نفر و در کشور ۲۰ هزار نفر در سال ۹۵ اعلام کرد.

رییسی ادامه داد: به ما می‌گویند نباید سیاه نمایی کنید، اما حق مردم است که بدانند چه تعداد افراد به دلیل آلودگی هوا سالیانه جان خود را از دست می‌دهند. تعداد مرگ منتسب به آلودگی هوا بر اساس فرمول سازمان بهداشت جهانی بر اساس تعداد‌های روز‌های هوای پاک و روز‌های هشدار و تعداد بیماران مزمن به دست می‌آید.



تکمیل شبکه بهداشت شهری در دستور کار
وی با بیان اینکه پیش از سال ۹۲ بسیاری از مراکز روستایی، پزشک عمومی نداشتند و نیمی از مناطق محروم خالی از پزشک بودند، گفت: امروز ۸۴ درصد مناطق محروم دارای پزشک هستند و توانستیم ۴۳۶ قلم دارو و ۷ قلم مکمل را به خدمات بهداشتی اضافه کنیم و اکنون حدود ۶۳۴۱ پزشک و ۵۳۰۰ ماما در مناطق محروم در شبکه بهداشتی خدمت رسانی می‌کنند.
رییسی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت، ۳۸ میلیون نفر معادل نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش قرار گرفتند و اکنون در تمام روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر بهورز و پزشک خانواده حضور دارد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در حوزه بهداشت برنامه ما توسعه زیرساخت‌های شهری است، اکنون امکان ندارد در سطح کشور روستایی پیدا کنید که خانه بهداشت نداشته باشد و به ازای هر ۵ هزار نفر یک مرکز درمانی و به ازای ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر یک مرکز بهداشتی و درمانی شبانه روزی وجود دارد، به ازای هر ۱۲۵۰۰ نفر یک پایگاه سلامت و برای هر ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت راه اندازی شده است و ۲ هزار و ۲۵۰ مرکز خدمات سلامت جامع شهری و ۵۲۰۰ پایگاه بهداشتی تجهیز شدند تا بتوانیم پوشش شبکه بهداشت شهری را تکمیل کنیم.
رییسی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف برنامه ششم توسعه این بود که خدمات را برون سپاری کنیم و این کار اکنون در حال انجام است البته برای افزایش کیفیت به منابع پایدار نیاز داریم.


پرونده الکترونیک اولویت حوزه سلامت
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت‌های نظام سلامت تکمیل پرونده الکترونیک سلامت است، گفت: در پرونده الکترونیک اطلاعات سلامت هر فرد از بدو تولد تا مرگ ثبت می‌شود و این اطلاعات شامل خدمات سطح یک، دو، سه و خدمات پاراکلینیکی، آزمایشگاهها، رادیولوژی و داروخانه هاست.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: سامانه سیب یکی از تغذیه کنندگان پرونده الکترونیک سلامت بوده و مفهوم آن با این پرونده متفاوت است و مانند سامانه‌های یکپارچه مراکز بهداشت، اچ آی اس بیمارستان‌ها و ... می‌توانند به پرونده الکترونیک متصصل شوند، اکنون سهم ما در پرونده الکترونیک سلامت، سامانه‌ای است که می‌تواند اطلاعات آن را ثبت کند، تا کنون نیز اطلاعات ۶۷ تا ۷۰ میلیون نفر در سامانه‌های حوزه بهداشت ثبت شده است و از این تعداد ۴۷ میلیون نفر خدمت دریافت کرده‌اند، اما هیچ کس هنوز پرونده الکترونیک سلامت ندارد، چون هنوز کامل نشده و در حال تکمیل آن هستیم.
وی ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت زیرساخت پزشک خانواده است و بدون پرونده الکترونیک سلامت نمی‌توان نظام ارجاع یا سطح بندی خدمات را راه اندازی کرد، «نظام ارجاع» به معنای واقعی کلمه برای سطح بندی خدمات مناسب نیست و بهتر است از عبارت «نظام سطح بندی خدمات» استفاده کنیم.


بودجه پزشک خانواده نیازمند رای بهارستانی
رییسی عنوان کرد: اولویت‌های اصلی حوزه بهداشت  تکمیل پرونده الکترونیک، استقرار پزشک خانواده و گسترش آن  در شهرها و ایجاد نظام سطح بندی خدمات است، متاسفانه در بودجه۹۶ و  ۹۷ اعتبار پزشک خانواده را نصف کردند، ما  مصر هستیم که این برنامه را اجرا کنیم اما نیاز داریم تا در مجلس بودجه به این موضوع اختصاص پیدا کند.
وی تاکید کرد:  اولویت‌های بعدی حوزه بهداشت، فعال‌سازی بهداشت محیط  و حرفه‌ای و تشدید نظارت‌هاست، یکی از روش‌های که در این زمینه بسیار موثر بوده ایجاد دفاتر خدمات سلامت است که نظارت، ارزیابی و پایش عرضه مواد غذایی را به عهده دارند، این طرح به صورت آزمایشی با ۳۵ دفتر در تهران آغاز شد و در سطح کشور توسعه پیدا می کند.


تجهیز نظارت های بهداشتی بر موادغذایی
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد بازرسان بهداشت حرفه‌ای به دستگاه‌های سنجش پرتابل مجهز شده‌اند و می‌توانند سنجش از مواد غذایی را در محل انجام دهند،گفت: مراکز قطب کشور نیز به آزمایشگاه‌های سنجشی مجهز شدند که امکان سنجش محیطی را داشته باشند ، اکنون ایمنی آب آشامیدنی در مراکز استان‌ها و ۳۳ شهر انجام می شود.
رییسی یکی دیگر از اولویت‌های حوزه بهداشت را فعال‌سازی بهداشت محیط حرفه‌ای و تشدید نظارت‌ها در این زمینه خواند و گفت: یکی از روش‌های موثر در این خصوص ایجاد دفاتر خدمات سلامت است که کار آنها نظارت، ارزیابی و پایش عرضه مواد غذایی است. این طرح به صورت آزمایشی با ۳۵ دفتر در تهران اجرا شد.
وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر ۹۰ درصد بازرسان بهداشت حرفه‌ای به دستگاه‌های سنجش پرتابل مجهز شده‌اند و می‌توانند سنجش از مواد غذایی را در محل انجام دهند. مراکز قطب کشور نیز به آزمایشگاه‌هایی مجهز شدند که امکان سنجش محیطی را داشته باشند. در حال حاضر برنامه ایمنی آب آشامیدنی در تمام استان‌ها و۳۳ شهر کشور انجام می‌شود.


تجهیز ۹۰ درصد بیمارستان‌های کشور به دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماندهای پزشکی
رییسی با بیان اینکه  ۹۰ درصد بیمارستان‌های کشور به دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماندهای پزشکی مجهز شده اند، گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۳۵ هزار بازرسی از اماکن عمومی انجام شده است و ۵۵ هزار و ۲۶۰ مرکز متخلف به دستگاه قضایی معرفی شدند.
وی افزود:سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت که ثبت شکایت ها و پیشنهادها در حوزه بهداشت را انجام می‌دهد، فعال‌تر شده است، سال ۹۲ نیز ۷هزار و ۵۲۰ تماس با سامانه ۱۹۰ بهداشت عمومی گرفته شده است که در ۷ ماهه نخست سال جاری این رقم به ۱۷۲ هزار رقم رسید،  ما گسترش و تقویت دفاتر سلامت و سامانه ۱۹۰ را در لیست برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.


سموم  ۷ محصول کشاورزی زیر ذره بین وزارت بهداشت
 رییسی با اشاره به تفاهم‌نامه معاونت بهداشت با سازمان غذا و دارو و جهاد کشاورزی برای کنترل میزان سموم باقی‌مانده در شش محصول کشاورزی پر مصرف، عنوان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه از سال آینده  میزان سموم کشاورزی در ۷ محصول سیب، خیار و گوجه گلخانه‌ای و مزرعه ای، ‌پرتقال، سیب زمینی و پیاز مورد ارزیابی قرار گیرند.
وی خاطرنشان کرد:  اگر این محصولات در سطح عرضه سنجیده شوند، مشخص نیست که از کدام مزرعه وارد بازار شده‌اند، یکی از راهکارها این است که این محصولات کد شناسایی ۱۲ رقمی داشته باشد که  با استفاده از این کد مزرعه قابل ردیابی است.


سنجش سلامت آرد و کاهش نمک نان

رییسی خاطرنشان کرد: ریشه اصلی بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر، الگوی نادرست غذایی و سبک زندگی نادرست است، امروزه ۷۶ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیر واگیر بوده و یکی از مشکلات ما مصرف بالای نمک، شکر و چربی است، توصیه مصرف کم این مواد به مردم خوب است  اما این کافی نیست، و باید به تولیدکنندگان نیز توصیه‌های لازم در خصوص کاهش مصرف نمک، شکر و چربی توصیه هایی کرد و در این راستا هدف گذاری ما کاهش  میزان نمک نان‌ به یک درصد است.


غربالگری تیروئید ۹۷ درصد نوزادان کشور

 معاون بهداشت وزیر بهداشت غربالگری تیروئید  ۹۷ درصد نوزادان یکی از اقدامات بسیار مهم در حوزه بهداشت خواند و گفت : طی سه سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰هزار نوزاد شناسایی شدند که از این تعدا ۳۵۰۰ نوزاد کم کاری تیروئید داشتند و درمان شدند، اگر کم کاری تیروئید در نوزادان تشخیص و درمان نشود، قطعا باعث عقب‌ماندگی نوزاد خواهد شد.
معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: برنامه خطر سنجی بیماری‌های قلبی و عروقی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر با عنوان ایراپن در حال اجراست و دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی، بیماری تنفسی و سه سرطان روده بزرگ، دهانه رحم و پستان در قالب این برنامه غربالگری می‌شوند.
رییسی ادامه داد: علت انتخاب این سه سرطان این بود که این سه سرطان قابل پیشگیری هستند و در صورت تشخیص در مراحل اولیه قطعی درمان می شوند، افزون بر این ویروس اچ پی وی که می‌تواند باعث عفونت و سرطان دهانه رحم در زنان شود به همین دلیل در آینده نزدیک آزمایشگاه جامع غربالگری اچ پی وی راه‌اندازی می‌شود.
وی به ثبت آمار دقیق ابتلا به سرطان برای اولین بار در کشور اشاره کرد وافزود:‌ برای نخستین بار آمار دقیق سرطان مربوط به  سال ۹۳ منتشر شد و بر اساس  برنامه ریزی ها در نیمه اول سال ۹۷ اطلاعات سال ۹۴ و در نیمه دوم آن اطلاعات سال ۹۵ منتشر خواهد شد و با این روند  تا پایان سال آینده به استاندارهای انتشار آمار سرطان در دنیا می رسیم، افزون بر این با بررسی شیوع  و پراکندگی سرطان‌ می توان عوامل خطر را شناسایی کرد.
معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد:  آمار ابتلا به سرطان در ایران از میانگین جهانی پایین‌تر است، اکنون  ۳۰۰ هزار مبتلا به سرطان در کشور داریم و  ۱۰۹ هزار نفر مورد ابتلا جدید در سال ۹۳ گزارش شده است.


خدمات رایگان دندانپزشکی رایگان برای دانش آموزان متوسطه اول از سال آینده
رییسی کرد:‌ از ابتدای سال تحصیلی آینده همه دانش آموزانی که به مقطع متوسطه اول می‌روند، می‌توانند به صورت رایگان در ۴۱۰۰ مرکز خدمات دندانپزشکی رایگان دریافت کنند، ۶۰ درصد این جمعیت معادل ۷۰۰ هزار نفر پوسیدگی دندان دارند، مراقبان بهداشت در مدارس آنها را شناسایی می‌کنند و بر اساس برنامه ریزی هر دندانپزشک روزی یک دانش آموز را رایگان درمان می کند، اگر این برنامه موفق بود، بعد از مدتی سنین بالاتر نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد مردم مشکلات دهان و دندان دارند و ۲۰ درصد پرداختی از جیب مردم به دلیل دندانپزشکی بوده و در این زمینه بهترین اقدام پیشگیری است و ۲ گروه نوجوان زیر ۱۴ سال و مادران باردار و شیرده را در حوزه دندانپزشکی هدف قرار دادیم و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش امضا شده، تاکنون ۱۲ میلیون خدمت وارنیش فلوراید برای ۶ میلیون دانش آموز انجام دادیم و یک میلیون خدمت ترمیمی و ۵۰ هزار خدمت فیشورسیلانت نیز برای گروه سنی زیر ۱۴ سال انجام شده است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: سال گذشته معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان خدمات پزشکی به افراد هدف در مناطق با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر ارائه شده و در حال حاضر ۴۱۰۰ واحد دندانپزشکی آماده ارائه خدمت در این زمینه است. ۱۲۰۰ دندانپزشک نیز در روستاها نیز مشغول و ۱۱۰۰ نفر نیز در شبکه بهداشت و درمان مشغول فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: شاخص DMFT که مربوط به پوسیدگی، ‌ از دست دادن و پر کردن دندان هاست، پیش از اجرای این طرح ۲.۹ درجمعیت ۱۲ ساله‌ها بود که در حال حاضر به ۱.۸۴ رسیده است، سال ۹۷ سراغ کودکان زیر ۶ ساله در کشور برویم زیرا شاخص DMFT در این گروه سنی ۵.۴ است و خدمت وارنیش فلوراید را برای آنها در خانه بهداشت انجام دهیم.


۲ واکسن به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه می شوند
رییسی در زمینه اضافه شدن ۲ واکسن به برنامه واکسیناسیون کشوری گفت: ۲ واکسن پنوموکوک یا ذات‌الریه و روتاویروس که ویروس آن عامل نیمی از بستری کودکان بر اثر اسهال در بیمارستان هاست به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه می شوند.
وی ادامه داد: برای اینکه این ۲ واکسن برای گروه‌های هدف تزریق شود، سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار هزینه نیاز  داریم، به همین دلیل یکی از استراتژی‌هایی که باید پیش بگیریم این است که از پتانسیل‌های داخلی مانند انستیتو پاستور و رازی استفاده و فناوری‌های تولید این واکسن ها را به داخل کشور وارد کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اگر بخواهیم تکنولوژی یک واکسن را وارد کشور کنیم، شرط آن خرید واکسن به مدت ۴ سال از تولید کننده است و برای اجرای این برنامه نیاز به تامین منابع مالی داریم و قول داده شده که از صندوق ذخیره ارزی پولی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

رییسی با بیان اینکه اکنون پوشش واکسیناسیون در کشور به ۹۸ درصد رسیده است، تاکید کرد: برای تکمیل برنامه واکسیناسیون کشوری نیاز به ورود واکسن‌های دیگر داریم، واکسن پنوموکوک در کشور به مبتلایان به  نقص ایمنی و  مزمن تزریق می‌شود و سالانه از مرگ ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر جلوگیری  می کند.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.