سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۶:۲۴
کد مطلب: 50753
۱
نتایج تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور نشان داد

ارتباط موفقیت تحصیلی و تغذیه

ارتباط موفقیت تحصیلی و تغذیه
مطالعات نشان داده‌اند که وضعیت این ارتباط، در جمعیت‌های مختلف به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی ممکن است، متفاوت باشد و هدف این مطالعه تعیین رابطه وضعیت وزن و کیفیت دریافت غذایی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال آخر دبیرستان در شهر تهران است.

این مطالعه مقطعی، بر روی ۳۰۹ دختر و ۳۱۷ پسر دانش آموز ۱۷ تا ۱۹ ساله از ۹ منطقه از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. از هر کدام از دانش آموزان، دو یادآمد خوراک ۲۴ ساعته از طریق مصاحبه توسط کارشناسان تغذیه آموزش دیده گرفته و همچنین وزن و قد دانش‌آموزان اندازه گیری و نمایه توده بدن برای تعیین وضعیت وزن محاسبه شد.

دانش‌آموزان بر اساس نمودار نمایه توده بدن برای سن سازمان جهانی بهداشت، به گروه‌های خیلی لاغر، لاغر و وزن طبیعی طبقه‌بندی شدند. عملکرد تحصیلی بر اساس نمرات کسب شده در امتحانات کشوری سال سوم دبیرستان ارزیابی شده است که براساس یافته‌ها، میانگین دریافت انرژی در دانش‌آموزان دختر ۱۸۰۰ و در پسرها ۲۸۰۰ کیلوکالری بود.

از نظر دریافت انرژی و درشت‌مغذی‌ها بین دختر و پسر تفاوت معنی‌دار دیده می‌شود. اما این تفاوت بین مناطق محل تحصیل به تفکیک جنس وجود نداشت. بین وضعیت وزن دانش‌آموزان دختر و پسر اختلاف معنی‌دار مشاهده شد. اما بین مناطق سه‌گانه در مورد وضعیت وزن در دخترها و در پسرها اختلاف معنی‌داری وجود نداشت.

درصد اضافه وزن در دختران و پسران تقریبا یکسان و حدود ۲۴ درصد بود، اما شیوع چاقی در پسرها دو برابر دخترها (حدود ۲۶ درصد) بود. بعد از تعدیل مخدوش‌گرها، رابطه مستقیم ضعیفی بین شاخص کیفیت دریافت غذایی و عملکرد تحصیلی و همچنین رابطه معکوسی بین نمایه توده بدن و عملکرد تحصیلی هم در دخترها و هم در پسرها مشاهده شد.

براساس نتایج این مطالعه رابطه‌ای معنی‌دار بین کیفیت رژیم غذایی با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی مشاهده نشد و همچنین رابطه‌ای بین وضعیت وزن و عملکرد تحصیلی مشاهده نشد.

بنا بر اعلام روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، این مطالعه توسط محمدرضا مازندریان، کارشناسی ارشد در رشته علوم تغذیه از دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی شهید بهشتی انجام شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا