سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ / ۰۶:۴۶
کد مطلب: 50901
۱
هم‌رنگ جماعت نشو!

علم روانشناسی در بازاریابی محصولات فناوری

علم روانشناسی در بازاریابی محصولات فناوری
توانایی ایجاد ارتباط با دیگران یکی از توانایی‌های برتر انسان به شمار می‌رود. یکی از لذت‌بخش‌ترین پاسخ‌ها در ارتباطات انسانی گرفتن تأیید طرف مقابل است. انسان‌ها با توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌هایشان مورد تأیید دیگران قرار می‌گیرند. درواقع هر بار که با فردی ارتباط برقرار می‌کنیم، به نوعی به دنبال گرفتن تأیید آنها هستیم چراکه تأیید دیگران از ما در جامعه بشری ارزشمند است.

تأیید اجتماعی نوعی رفتار تعصبی است که وقتی  اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری وجود ندارد، با تقلید از رفتار دیگران انجام می‌شود تا کمترین ضرر ممکن حاصل شود. قدرت این پدیده در این نکته نهفته که انسان گمان نمی‌کند، هزاران نفر مرتکب اشتباه مشترکی شوند، بنابراین همان راهی را انتخاب می‌کند که هزار نفر پیش از او رفته‌اند. آسان‌ترین راه برای توضیح این پدیده مثال زدن است: وقتی می‌خواهید کالایی را از یک فروشگاه آنلاین خریداری کنید، حتما به بخش نظرات نیز مراجعه می‌کنید تا از تجربه مشتریان دیگر در خصوص کالای مورد نظر آگاه شوید. اگر اکثر نظرات مثبت باشد، شما نیز تشویق به خرید محصول می‌شوید.

شاید جالب باشد که بدانید علم جایگاه ویژه‌ای در بازاریابی مدرن دارد. روانشناسی از علوم مطرح در بازاریابی مدرن به شمار می‌رود و تأیید اجتماعی نیز یکی از مباحث مورد مطالعه در روانشناسی رفتاری است که نتایج اثربخشی بر بازاریابی، تبلیغات و فروش محصولات می‌گذارد. با این حال برندها برای این که حداکثر استفاده را از تأیید اجتماعی ببرند باید آن را به شکل محسوس و نامحسوس اعمال کنند.


تأیید اجتماعی چیست؟
تأیید اجتماعی یعنی آنچه دیگران انجام می‌دهند، بر فرد تأثیر می‌گذارد. غریزه ذاتی انسان این است که با دیگران هماهنگ شود و به صورت طبیعی از رفتارهای دیگران تبعیت کند. شاید بهترین تعریف برای این رفتار ضرب‌المثل «خواهی نشوی رسوا، هم‌رنگ جماعت شو» باشد. تأیید اجتماعی یکی از موضوعات مهم در روانشناسی اجتماعی به شمار می‌رود که تاکنون تحقیقات زیادی در مورد آن انجام شده و در هر جنبه از رفتار انسانی قابل‌اجراست.

وقتی می‌خواهیم در خصوص موضوع مهمی تصمیم بگیریم، از دیگران مشورت می‌خواهیم و از تجربه‌های آنها استفاده می‌کنیم، چرا؟ زیرا هر انسانی فکر می‌کند که دیگری اطلاعات بیشتری در خصوص موضوع خاصی دارد و استفاده از تجربه آنها می‌تواند تأثیر مثبتی بر نتیجه نهایی تصمیم‌گیری‌شان داشته باشد. این پدیده یک حقیقت جهانی است و از نظر روانی تمام انسان‌ها در این مورد مشترک هستند.


چگونه از تأیید اجتماعی در بازاریابی استفاده کنیم؟
تأیید اجتماعی چنان ریشه عمیقی در ذات انسان دارد که به راحتی می‌توان از آن برای تغییر رفتار استفاده کرد. بنابراین اگر بتوانید رفتار یا برند مورد نظر را عادی جلوه دهید، باعث محبوبیت آن خواهید شد. برای مثال اگر در تبلیغات به نحوی نشان داده شود که افراد زیادی در حال استفاده و خرید این محصول هستند، تأثیر بسیار مثبتی بر کاربران می‌گذارد و آنها را تشویق به خرید می‌کند.

در صورتی که بازاریاب بتواند محصول را به طور خاصی به مصرف‌کننده مرتبط کند نیز تمایل به خرید در مشتری افزایش می‌یابد. گفتنی است که بکارگیری از تأیید اجتماعی به روش نامحسوس در بازاریابی موفقیت بیشتری در پی دارد، چرا؟ زیرا کمی متفاوت بودن  باعث می‌شود که توجه بیشتری به سوی شما جلب شود. متمایز بودن در جمعیتی که شباهت بسیاری دارند، باعث می‌شود عادی‌تر دیده شوید. آی‌پادهای سفیدرنگ اپل زمانی به بازار عرضه شد که تمامی محصولات مشابه سیاه بودند. این تفاوت باعث دیده شدن آی‌پادهای اپل شد و تمایل به خرید آنها در مردم بیشتر شد.


بازاریابی با چاشنی روانشناسی
تأیید اجتماعی چنان تأثیر بر رفتارهای انسانی دارد که در سال‌های اخیر رشته‌ای به نام اقتصاد رفتاری به وجود آمده است. این امر نشان‌دهنده  ارتباط مهمی میان دو علم اقتصاد و روانشناسی است. تأیید اجتماعی در حال حاضر تبدیل به یکی از ابزارهای بازاریابی شده و بسیاری از برندها با استفاده صحیح از این تکنیک دستاوردهای موفقیت‌آمیزی کسب کرده‌اند. تأکید بر محبوبیت محصول ساده‌ترین راه برای خواستنی کردن آن در میان مشتریان است. با این حال بکارگیری مهارت‌های خلاقانه و اعمال ایده‌های نوآورانه به شکل نامحسوس می‌تواند تأثیر بسزایی بر فروش محصول داشته باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی