يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۵
کد مطلب: 57872
۰

میزان مفید خودشیفتگی !!!

میزان مفید خودشیفتگی !!!
در روان‌شناسی خودشیفتگی یا نارسیسیسم (Narcissism) یا نرگس‌مندی بیان‌گر عشق افراطی به خود و تکیه بر خودانگاشت‌های درونی است.
در روان‌پزشکی نیز نارسیسیسم افراطی، براساس خصیصه‌های روانی و شخصیتی در عشق بیش از اندازه به خود و خودشیفتگی بی‌حد و حصر شناسایی می‌شود و آن را نوعی اختلال روانی می‌دانند. فروید عقیده داشت که بسیاری از خصیصه‌های خودشیفتگی با بشر به دنیا می‌آیند و او نخستین کسی بود که خودشیفتگی را با روانکاوی توضیح داد. آندرو موریسون نیز ادعا کرد، در دوران بزرگسالی، میزان مفیدی از خودشیفتگی در افراد وجود دارد یا به وجود می‌آید؛ که آن‌ها را قادر می‌سازد تا در رابطه برقرار کردن با دیگران، فردیت خود را نیز در نظر بگیرند.

واژهٔ نارسیسیسم را در روانشناسی فردی گاه به جای اصطلاحاتی مانند تحقیرکننده، پوچی، خودپرستی یا خودپسندی استفاده می‌کنند و گاهی نیز در جامعه‌شناسی آن را به جای نخبه گرایی یا بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت دیگران می‌نامند.

در سال ۲۰۱۹میلادی محققان دانشگاه کوئینز بلفاست ایرلند نتیجهٔ تحقیقاتی را منتشر کردند که طبق آن خودشیفته‌ها شادتر از مردم دیگر هستند و به نظر می‌رسد کمتر در معرض استرس و افسردگی قرار می‌گیرند.همه ما در زندگی خود با برخی افراد رو به رو شده ایم که خودشیفته محسوب شده و معمولا کمتر کسی دوست دارد با افراد خود شیفته در ارتباط باشد. یافته های پژوهشگران اما نشان می دهد افراد خودشیفته به نسبت سایر افراد دارای سطوح کمتری از حسادت هستند.
تحقیقات روان شناسان نشان می دهد بسیاری از افراد خودشیفته، حس حسادت زیادی ندارند. موضوع فوق احتمالا به این دلیل است که افراد خودشیفته تا حد زیادی حس برتری بر دیگران داشته و در سایر افراد چیزی پیدا نمی کنند که به ان حسادت کنند.
 دکتر زلاتان کریزان (Zlatan Krizan)، نویسنده اصلی این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: افراد خود شیفته در فانتزی های خود غرق هستند.  اگر فکر می کنید بهترین هستید، منطقی است که به دیگران حسادت نخواهید کرد، زیرا همه اطرافیانتان در سطوح پائین تری نسبت به شما هستند، بنابراین چیزی برای حسادت وجود ندارد.
نتیجه گیری فوق در پی یک نظرسنجی  انجام شده از بیش از ۳۵۰ نفر در مورد احساس حسادت، عزت نفس، اضطراب و افسردگی حاصل شد.
بر این اساس پژوهشگران دو نوع خود شیفتگی را شناسایی کردند:
خودشیفتگی بزرگ: دادن اهمیت بیش از حد به خود.
خودشیفتگی آسیب پذیر: این نوع از خود شیفتگی با اضطراب و افسردگی بیشتر مرتبط است.
دکتر کریزان در این رابطه  گفت: خودشیفتگی ساختاری چندوجهی تر از آن چیزی دارد که ما فکر می کنیم. این یک نکته بسیار مهم است، زیرا تصویر عمومی که بیشتر مردم از  افراد خود شیفته دارند، تنها یک روی سکه است. باید در نظر داشت جنبه آسیب پذیر خودشیفتگی نیز با کاهش عزت نفس مرتبط است.
 این افراد علی رغم اینکه فکر می کنند که خاص هستند، حق دارند و می خواهند عالی باشند، نمی توانند این کار را انجام دهند. در نتیجه آن ‌ها آسیب‌ پذیر بوده، عزت ‌نفس ‌شان بسیار نوسان داشته، خیلی فعال نبوده و معمولا خجالتی و درون ‌گرا هستند.
دکتر کریزان در تکمیل توضیحاتش گفت که افراد خودشیفته آسیب پذیر به طور بالقوه می توانند خطرناک تر باشند. فراموش نکنیم این افراد آسیب ‌پذیر هستند که این مساله به نوعی نگران‌کننده‌ است زیرا آن ها معمولا ساکت بوده و بدون دلیل عصبانی و خشمگین می ‌شوند.
یافته های محققان نشان می دهد که خودشیفتگی و حسادت انگیزه های احتمالی برخی جنایات بزرگ از جمله  تیراندازی در مدرسه کلمباین در سال ۱۹۹۹ بود.شرح کامل این پژوهش و یافته های به دتس امده از آن در مجله تخصصی  Journal of Personality منتشر شده است.
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم