يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ / ۲۲:۱۶
کد مطلب: 58260
۴

ارتباط بین استفاده از رسانه‌ های اجتماعی و سلامت روانی

مهنوش فلاحی پناه
ارتباط بین استفاده از رسانه‌ های اجتماعی و سلامت روانی
بر اساس یافته های جدید محققان دریافتند که دختران در سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی بیشترین آسیب پذیری را در برابر تأثیرات منفی رسانه های اجتماعی داشته اما برای پسران این سن بین ۱۴ تا ۱۵ سالگی است.
 نتایج تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که پسران و دختران در دوره ‌های مختلف نوجوانی در معرض تأثیرات منفی استفاده از رسانه ‌های اجتماعی هستند.
این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کمبریج و دانشگاه آکسفورد انجام شده نشان می ‌دهد که استفاده از شبکه های اجتماعی می ‌تواند بر زندگی سالم تأثیر بگذارد و این تأثیرات می‌ تواند بین افراد مختلف بسیار متفاوت باشد.
استفاده کودکان از صفحات مجازی احتمالاً یکی از تفرقه انگیزترین موضوعات والدین امروزی است. در حالی که مطالعات اولیه ارتباط بین مشکلات سلامت روان در کودکان و استفاده از تلفن همراه را شناسایی کردند، بسیاری از محققان فعلی می ‌دانند که این رابطه بسیار پیچیده‌ است.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۴ هزار کودک را به مدت چهار سال مورد بررسی قرار داد و نشان داد که افزایش افسردگی بیشتر با استفاده از رسانه های اجتماعی و تماشای تلویزیون مرتبط است. البته این مطالعه نتوانست علت و معلولی را در این رابطه نتیجه ‌گیری کند.
تحقیق جدید به طور خاص بر استفاده از رسانه های اجتماعی و تأثیر آن بر کودکان در مراحل مختلف رشد متمرکز شده است.به گزارش سینل،با نگاهی به داده‌های جمع ‌آوری ‌شده از بیش از ۱۷ هزار کودک در چندین مقطع زمانی، محققان می ‌خواستند بفهمند که آیا نقاط خاصی در زندگی کودک وجود دارد که در آن نسبت به تأثیرات رسانه‌ های اجتماعی آسیب ‌پذیرتر هستند یا خیر.
یافته ها نشان می دهد که افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی در دختران بین سنین ۱۱ تا ۱۳ سال با کاهش سطح رضایت از زندگی در یک سال بعد مرتبط است. در پسران این الگو کمی دیرتر در سنین ۱۴ تا ۱۵ سالگی مشاهده شد. تنها گروه سنی دیگری که ارتباط پیش ‌بینی ‌کننده‌ ای بین استفاده از رسانه‌ های اجتماعی و سطح رضایت از زندگی نشان داد، نوجوانان ۱۹ ساله بودند. 
امی اوربان (Amy Orban) محقق ارشد این پروژه گفت: ارتباط بین استفاده از رسانه‌ های اجتماعی و سلامت روانی به وضوح بسیار پیچیده است. به نظر می رسد تغییرات درون بدن، مانند رشد مغز و بلوغ، و شرایط اجتماعی، ما را در زمان های خاصی از زندگی آسیب پذیر می کند.
در هیچ زمان دیگری بین سنین ۱۰ تا ۱۹ سالگی محققان ارتباطی بین افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی و کاهش رضایت از زندگی را تشخیص ندادند.
بااین حال، محققان یک سال بعد ارتباط ثابتی را بین کاهش سطوح رضایت از زندگی و افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی در تمام سنین و جنسیت‌ها تشخیص دادند.

این یافته ها تأیید می کند که رابطه بین استفاده از رسانه های اجتماعی و رفاه در کودکان عمیقاً پیچیده و دوسویه است. به گفته محققان تنوع فوق العاده ای از واکنش های فردی به استفاده از رسانه های اجتماعی وجود دارد.
اندرو پرزیبلسکی از مؤسسه اینترنت آکسفورد و یکی از پژوهشگران مطالعات جدید گفت: برای مشخص کردن اینکه کدام یک از افراد ممکن است تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی قرار بگیرند، تحقیقات بیشتری لازم است که داده‌های رفتاری عینی را با اندازه‌ گیری‌ های بیولوژیکی و شناختی رشد ترکیب کند.

اوربان در انتها افزود: من نمی گویم که گروه سنی خاصی وجود دارد که همه ما باید نگران آن باشیم. همه ما باید در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی خود بیشتر فکر کنیم و باید درک کنیم که چه چیزی باعث این تغییرات در گروه های سنی و بین جنسیت ها می شود. تفاوت‌های فردی بسیار بزرگی بین انسان ها وجود دارد، بنابراین ممکن است نوجوانان خاصی از استفاده خود از رسانه‌ های اجتماعی سود ببرند در حالی که در همان زمان، شخص دیگری آسیب می ‌بیند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.