پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۹:۱۹
کد مطلب: 58380
۰
گزارش پژوهش

تنهایی ، مشارکت و حمایت اجتماعی

مهدی فلاحی پناه
تنهایی ، مشارکت و حمایت اجتماعی
نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که شرکت در فعالیت‌های معنادار و چالش برانگیز در اوقات فراغت می ‌تواند باعث کاهش تنهایی افراد و افزایش احساسات مثبت آنها شود.
 اوقات فراغت گاهی تبدیل به اوقات ایده آل می شود، اما تحقیقات نشان می دهد که اوقات فراغت با افزایش تنهایی می تواند ناسالم باشد.
یک مطالعه جدید در ایالت پنسیلوانیا نشان داد که درگیر شدن در فعالیت‌های معنادار و چالش برانگیز در اوقات فراغت می ‌تواند سطح تنهایی افراد را کاهش دهد و احساسات مثبت آنها را افزایش دهد.
یک تیم بین المللی از محققان از جمله جان داتیلو (John Dattilo) استاد تفریح، پارک و مدیریت گردشگری در ایالت پن، به مطالعه چگونگی افزایش اوقات فراغت و کاهش تنهایی در طول همه گیری کرونا پرداخته است.
در طول دو مطالعه مختلف، محققان دریافتند افرادی که تجربیات چالش برانگیز و معنادار داشتند کمتر تنها بودند حتی زمانی که سطوح بالاتری از تماس و حمایت اجتماعی در دسترس نبود.
داتیلو در این باره گفت: اصطلاح معروفی وجود دارد که می گوید: وقتی در حال تفریح هستید زمان می گذرد اما نتیجه ناگفته این است که زمانی که حوصله شما سر می‌ رود زمان می‌ گذرد. تحقیقات ما نشان می ‌دهد که هر دوی این ایده‌ها درست هستند. با درگیر شدن در فعالیت‌های معنادار در طول اوقات فراغت که نیاز به تمرکز دارند، افراد می‌ توانند تنهایی را کاهش داده و شادی لحظه ‌ای را افزایش دهند.
علیرغم وجود فناوری های جدید که می تواند افراد را در هر مکانی در هر زمان به هم متصل کند، تحقیقات قبلی نشان داده است که تنهایی در دهه های اخیر افزایش یافته است.
  تنهایی، افراد را در هر سنی از کودکان گرفته تا بزرگسالان جوان و مسن ترها تحت تاثیر قرار می دهد. همه‌ گیری جهانی کرونا که باعث شد بسیاری از مردم رفتار اجتماعی خود را برای جلوگیری از گسترش بیماری تغییر دهند، مشکل تنهایی را در سراسر جهان تشدید کرد.
داتیلو در ادامه توضیح داد: تنهایی با سلامتی بسیار مرتبط است. زمانی که افراد تنها هستند سلامت روانی، عاطفی و شناختی آن ها به چالش کشیده می شود. تنهایی همچنین با افسردگی و سایر چالش های سلامت روان مرتبط است.
داتیلو افزود: به طرز نگران کننده ای یک اپیدمی تنهایی وجود دارد و در حالی که همه گیری کرونا باعث افزایش تنهایی برای بسیاری از مردم شده است، موضوع اساسی این است که این بیماری همه گیر دامنه مشکل تنهایی را نیز آشکار کرده است. 
به گفته محققان، کاهش احساس تنهایی با درگیر شدن در فعالیت‌های لذت ‌بخشی مرتبط است که هم به تمرکز و هم به مهارت نیاز دارد.
داتیلو توضیح داد: وقتی مردم غرق کاری می شوند، وارد حالتی می شوند که جریان نامیده می شود. جریان را می توان با درگیر شدن در فعالیت های ذهنی یا فیزیکی که برای ما ارزشمند بوده و نیازمند تمرکز کامل برای استفاده از مهارت هایمان هستند، به دست آورد.
به گفته پژوهشگران، برای اینکه افراد به یک حالت جریان برسند، یک فعالیت باید به مهارت زیادی نیاز داشته باشد اما آنقدر دشوار نباشد که غیرممکن به نظر برسد. علاوه بر این، برای اجرا باید تمرکز داشته باشد و برای شرکت کننده معنادار باشد. تلاش های هنری مانند نواختن پیانو یا نقاشی می تواند جریان را القا کند.
فعالیت‌های فیزیکی مانند اسکی یا خرد کردن چوب، همراه با کارهای ذهنی مانند نوشتن یا داستان ‌گویی نیز همین‌ طور است. آنچه جریان را القا می کند از فردی به فرد دیگر بر اساس مهارت ها و ارزش های فردی متفاوت است.
داتیلو ادامه داد: وقتی وارد یک حالت جریان می شویم، جذب و متمرکز شده و لذت لحظه ای را تجربه می کنیم. وقتی از یک حالت جریان خارج می شویم، اغلب از اینکه چقدر زمان گذشته است شگفت زده می شویم.

برخی از فعالیت ها هرگز جریان را القا نمی کنند. به گفته داتیلو، تماشای تلویزیون هیچ ایرادی ندارد، اما معمولاً به افراد کمک نمی ‌کند تا وارد وضعیت جریان شوند، زیرا بعید است که هیچ چالشی را تجربه کنند.
داتیلو در انتها یادآور می شود: یادگیری اینکه کدام فعالیت‌ها ممکن است فرد را قادر به ورود به یک وضعیت جریان کنند، مستلزم پرسیدن سؤال و گوش دادن است. مردم تمایل دارند در تعامل و چالش سالم پیشرفت کنند. 
شرح کامل این پژوهشس و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Leisure Sciences منتشر شده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت