شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۲۱:۱۷
کد مطلب: 58550
۰

لزوم حذف تهدید و مقایسه در ارتباط با دانش‌آموزان پس از تعطیلی ۲ ساله

لزوم حذف تهدید و مقایسه در ارتباط با دانش‌آموزان پس از تعطیلی ۲ ساله
شبنم مقتدری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی پس از ۲ سال از همه‌گیری کرونا، شیوه برقراری ارتباط موثر با دانش‌آموزان و چگونگی مدیریت کودکان و نوجوانان در محیط‌های آموزشی اهمیت شایاتی یافته است.

وی تصریح کرد: مقاومت در برابر والدین برای حضور در مدرسه و کلاس‌های آموزشی، تغییرات خلق و خو و افت تحصیلی دانش‌آموزان از جمله تبعات تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی است که اکنون از جانب برخی والدین و مدرسین مطرح می‌شود.

مقتدری عنوان کرد: در این شرایط به منظور بازگشت به وضعیت نرمال باید ترکیبی از دانش و بینش مورد توجه قرار گیرد. دانش، آموزش و بینش پرورش است؛ در کنار علم و دانش باید توانایی افزایش آگاهی، شناخت و انتخاب به دانش‌آموزان تعلیم داده شود. با افزایش آگاهی و آموزش، ذهن کودک پرورش پیدا می‌کند.

وی توضیح داد: در نقش پدر و مادر و معلم همچنین راه‌حل ارائه نشود. بلکه راه و مسیر مشخص شود. در طول مسیر نیز برای رسیدن به مقصد فرزندان را برای انتخاب‌های آگاهانه همراهی کرده و در حقیقت «به جای ماهی دادن ماهیگیری را به کودکان بیاموزیم.»

این کارشناس اضافه کرد: به کودکان و نوجوانان چگونگی زندگی در لحظه و لذت بردن از مسیر (دستیابی به اهداف) را آموزش داده و در این راه دشواری‌های مسیر و تفاوت درد از رنج را شرح دهیم؛ درد تحمیل شده و اجبار است. اما رنج یک انتخاب محسوب می‌شود. در عوض انکار و همچنین فرار از درد و رنج، با تکیه بر آگاهی به این رنج معنا بخشیم.


ضرورت معنابخشی به زندگی دانش‌آموزان از طریق تعیین هدف
وی توضیح داد: یکی از راه‌های اساسی جهت معنابخشی به این زندگی درخواست والدین از فرزندان برای تعیین و انتخاب اهداف و مقاصد دست‌یافتنی است. این اهداف باید با توجه به شرایط و موقعیت دانش‌آموز تعیین شود.


مقایسه ممنوع
مقتدری اظهار داشت: به منظور برقراری ارتباط موثر با نوجوانان از مقایسه پرهیز شود. در صورت نیاز به نقد و انتقاد، ابتدا به نقاط قوت فرزندان اشاره کرده و سپس انتقادات در قالب "پیشنهادات" مطرح شود. به منظور برقراری ارتباط موثر با نوجوانان از مقایسه پرهیز شود. در صورت نیاز به نقد و انتقاد، ابتدا به نقاط قوت فرزندان اشاره کرده و سپس انتقادات در قالب "پیشنهادات" مطرح شود.

این روان‌درمانگر اضافه کرد: برای افزایش اثرگذاری در ارائه پیشنهادات و انتقادات نیز باید ابتدا با دانش‌آموزان همدلی کرده و از دیدگاه یک نوجوان وقایع و رویدادها را نگریسته و تحلیل کرد.


قضاوت و تهدید؛ موانع ارتباطی با کودک و نوجوان
عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یادآور شد: از موانع ارتباطی همچون قضاوت کردن، دستور دادن و تهدید کردن نیز پرهیز شود. حذف این مولفه‌ها در تعامل با کودک و نوجوان اثرگذاری گفته‌ها، درخواست‌ها و نصایح را افزایش خواهد داد.


گفتنی است مدارس سراسر کشور پس از ۲ سال همه‌گیری کرونا در روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ با ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی شد.

این بازگشایی به اذعان شماری از والدین و کادر آموزشی اکنون با مقاومت برای حضور در مدرسه، تغییرات خلق وخو، کاهش ارتباطات اجتماعی و مهارت‌های زندگی، تضعیف هویت دانش‌آموزی، افت تحصیلی، کاهش میزان یادگیری، تضعیف مهارت خواندن و نوشتن، حل مساله و درک مطلب روبه‌رو شده است.  
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.