جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۶
کد مطلب: 61574
۱
عفت حیدری روانشناس و مترجم

روزه داری با بهبود سلامت روانی افرادارتباط دارد

فرهنگ روزه‌داری چگونه سلول‌های بدن را تاب‌آورتر می‌کند؟
روزه داری با بهبود سلامت روانی افرادارتباط دارد
روزه داری با بهبود سلامت روانی افرادارتباط دارد روزه تقریبا برای همه افراد خالی از فایده نیست. به عبارتی روزه علاوه بر فوائد و برکات معنوی، از لحاظ مادی هم به سلامتی انسان کمک می‌کند. به عنوان مثال روزه‌گرفتن از جمله ایمن‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن است. لذا اگر به دنبال راهی برای کاهش وزن هستید؛ روزه می‌تواند بهترین راه حل برای شما باشد. اما فرهنگ روزه‌داری چگونه سلول‌های بدن را تاب‌آورتر می‌کند؟
برخی از مطالعات داخلی نشان داده اند که روزه‌داری در ماه رمضان تاثیر قابل ملاحظه‌ای در ارتقای عزت‌نفس و بهبود سلامت‌روانی دانشجویان داشته است (جوانبخت ، 1388) بهرحال روزه داری و کاهش استرس. روزه به مثابه آنتی اکسیدان و ضد استرس عمل می‌کند، یکی از مهمترین روش ‌های مدیریت استرس رویکرد مذهبی و دینی است همچنین پژوهش های دیگر از بهبود وضعیت سلامتی بدن در دوران روزه داری گزارش داده اند همچنین روزه داری که از امور اصلی اخلاقی و پرورش افکار انسان می باشد بر سلامت معنوی انسان که بر شخصیت و در نهایت رفتار و اخلاق افراد تاثیر بسزایی دارد.
برخی از مطالعات داخلی نشان داده اند که روزه‌داری در ماه رمضان تاثیر قابل ملاحظه‌ای در ارتقای عزت‌نفس و بهبود سلامت‌روانی دانشجویان داشته است (جوانبخت ، 1388) بهرحال روزه داری و کاهش استرس. روزه به مثابه آنتی اکسیدان و ضد استرس عمل می‌کند، یکی از مهمترین روش ‌های مدیریت استرس رویکرد مذهبی و دینی است همچنین پژوهش های دیگر از بهبود وضعیت سلامتی بدن در دوران روزه داری گزارش داده اند همچنین روزه داری که از امور اصلی اخلاقی و پرورش افکار انسان می باشد بر سلامت معنوی انسان که بر شخصیت و در نهایت رفتار و اخلاق افراد تاثیر بسزایی دارد( قهرمانی و همکاران ، 1399).



بنا بر همین گزارش از میگنا عفت حیدری در ادامه این یادداشت اضافه میکند طبق مطالعات، روزه این امکان را فراهم می‌کند که سلول‌های بدن سخت‌تر کار کنند و در اثر دریافت قند کمتر، از منابع چربی برای سوخت و ساز بهره جویند. لذا این موضوع خود، باعث تسریع و سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن می شود، به عبارتی امکان تسهیل در فرایند چربی‌سوزی سلول‌ها را فراهم می‌کند.

از جمله مزایای دیگر روزه‌داری بر تاب‌آوری سلول‌ها؛ ایجاد خاصیت ضد پیری است. به این دلیل که فرد در ایام روزه پرخوری نمی کند و غذاهای سالم‌تری را مصرف می کند. بر اساس تحقیقات پژوهش‌گران دریافته‌اند میان متابولیسم و فرایند سالخوردگی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. لذا فرد روزه‌دار در اثر کم‌تر خوردن فشار کمتری را بر روی سلول‌های گوارشی خود و متابولیسم بدنش، وارد می‌کند.

 همچنین میان کاهش استرس و روزه‌گرفتن نیز رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. در توضیح این موضوع باید گفت: رویارویی با استرس برای هیچ انسانی خوشایند نیست زیرا فردی که دچار استرس می‌شود؛ رادیکال‌های آزاد بدنش بیشتر خواهد شد که این موضوع مشکلات و مسائلی چون بیماری سرطان، پیری، چین و چروک را با خود به وجود می آورد.
اما تحقیقات نشان داده است که روزه‌داری تعداد رادیکال‌های آزاد خون را کاهش می‌دهد و در اثر کم شدن رادیکال‌های آزاد خون سیستم ایمنی عصبی فرد تقویت  و از ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان، آلزایمر و پارکینسون از وی محافظت می کند. لذا با گرفتن روزه، اثرات استرس سلولی کاهش می‌یابد و طی فرایند روزه؛ رادیکال‌های آزاد خون از بین می‌روند و در راستای این فرایند پیشرفته ترمیم سلولی در بدن، این اجازه داده‌می‌شود تا اعضا خود را بازیابی و ترمیم نمایند و نهایتا نشانه‌های پیری سلول‌ها از بین ‌رود یا کمتر شود.

همچنین طی روزه‌داری، بدن انسولین را به میزان متعادل‌تری ترشح می‌کند و فرد کمتر به دیابت مبتلا می‌شود زیرا ترشح کم یا زیاد انسولین باعث بیماری‌ دیابت است.

از سویی روزه‌داری تاثیر مهمی بر افزایش قدرت تمرکز دارد. همانگونه که فرد روزه‌دار به واسطه کم خوردن در راستای بهبود الگوی غذا خوردن گام بر می‌دارد و در نهایت احساس بهتری از سلامت فیزیکی را تجربه می‌کند؛ از لحاظ فکری هم به واسطه دوری از استرس و سلامت سیستم عصبی می‌تواند با ذهنی آرام، رابطه‌ای عمیق‌تر با خالق هستی را تجربه کند و نسبت به محیط اطراف و نعمت‌های پرودگارش بصیرت  بیشتری یابد در این راستا تاب‌آوری معنوی فرد در راستای توانایی حفظ روحیه مثبت در مواجه با دشواری‌ها نیز بیشتر خواهد شد لذا می‌توان گفت: با توجه به مصرف متعادل غذا و دریافت کالری کمتر در ایام روزه داری؛ بدن به مصرف مناسب و متعادل غذا عادت می‌کند در این راستا قدرت تاب‌آوری سلول‌ها بیشتر می‌شود و تاثیراتی چون کاهش علائم پیری و رکود را برای جسم و جان به ارمغان می‌آورد خاتمه کلام نیایش و عبادت خداوند موجب کاهش تنش و ارتقای سلامت روانی و توسعه تاب آوری است .




 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم