دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ تير ۱۴۰۲ / ۲۲:۴۰
کد مطلب: 62089
۲
چرا درک رشد کودکان برای والدین ضروری است؟

روانشناسی رشد و درک آن برای والدین ضروری است

یگانه عامری
روانشناسی رشد و درک آن برای والدین ضروری است
عدم آشنایی با مراجل رشد و تکامل کودکان می‌تواند منجر به انتظارات غیرواقعی شود به همین جهت روانشناسی رشد و درک آن برای والدین ضروری است به‌طورکلی نوزادان و کودکان در حال رشد مجموعه‌ای از نقاط عطف جسمانی، ادراکی، و اجتماعی-عاطفی را پشت سر می‌گذارند.والدین زمانی می‌توانند شکیبا باشند و فرزندان بهتری پرورش دهند که بدانند نوزادان و کودکان نوپا فقط قادر به آنجا کارهایی‌اند که با مرحله رشد آن‌ها مطابقت دارد متخصصان می‌توانند والدین را در درک آنچه برای فرزندانشان معمول است حمایت کنند ازجمله حوزه‌های شناختی و اجتماعی- عاطفی.نوزادان به شدت وابسته اند و رشد آنها در سه سال اول زندگیشان به سرغت رخ می دهد . آنها به سرعت تغییر می کنند و این دوره از ژنتیک آنها نیز تاثیر می پذیرد.که یک سال و نیم اول زندگیشان به عنوان مرحله پرورشی برای والدین در نظر گرفته می شود و زمانی برای هماهنگی نیاز های کودک و پاسخ گو بودن .(گالینسکی 1987)سپس مرحله اقتدار فرامی‌رسد که به‌درستی نام‌گذاری شده است زیرا زمانی است که کودکان نوپا مهارت کافی برای ابراز اراده و نظرات خود به دست می‌آورند، تربیت در این مرحله به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که نیاز به راهنمایی مداوم (تقریباً ثابت) و تعیین محدودیت را شامل می‌شود.(گالینسکی 1987)
مراحل رشد کودک قابل پیش بینی است
رشد کودک از نوزادی وابسته به کودکی نوپا که راه رفتن و حرف زدن می‌داند به‌سرعت اتفاق می‌افتد؛ اما به‌طورکلی قابل پیش‌بینی است.  منحنی رشد و قوس تکاملی متداول شامل مجموعه‌ای از نقاط عطف در طول مسیر در چندین زمینه است که تشخیص و شناسایی و حمایت از آن‌ها برای والدین ضروری است به‌ عنوان مشاور خانواده و یا معلم و مربی کودک می‌توانید در درک بهتر رشد کودکان والدین را یاری کنید و منابع کمکی را در این زمینه پیشنهاد دهید.

جسمانی: کودکان اول دست‌های خود را می‌یابند سپس غلت می‌خورند و به اجسام می‌رسند، مرحله بعدمی نشینند، لیز می‌خورند، می‌خزند و می گردن‌اند سپس راه می‌روند آن‌ها همچنین یاد می‌گیرند اشاره کنند و اشیا را بگیرند و حمل کنند و زمانی که سه‌ساله‌اند بدوند و با دوپا بپرند. والدین می‌توانند با فهمیدن زمان غذا و حرکات داربست از آن‌ها حمایت کنند برای مثال یک آیتم دعوت‌کننده دور از دسترس فقط برای تشویق کردن آن‌ها به تلاش کردن قرار دهند.
شناختی: نوزادان با پاسخ‌های بازتابی شروع می‌کنند و سپس با چشمان خود متمرکز می‌شوند. آن‌ها می‌توانند حرکات را دنبال کنند و چهره افراد آشنا را تشخیص دهند.
نوزادان و کودکان مهارت حل مسائل پیچیده را از طریق بازی و آزمایش توسعه می‌دهند. بین 1 تا 3 سالگی کودکان برای به دست آوردن مهارت‌های زبانی تلاش می‌کنند، آن‌ها واژگان و عبارات ساده را می‌آموزند و بیشتر از آن چیزی که می‌توانند بگویند می‌فهمانند. از بدو تولد صحبت‌های والدین و آواز مطالبی را که می‌خوانند در رشد شناختی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
اجتماعی-عاطفی: مهارت‌های اجتماعی –عاطفی نوزادان را از پایه با دل‌بستگی ایمن و پاسخ‌گویی والدین رشد می‌دهند. در حین رشد رفاه اجتماعی عاطفی خود را از والدین الگوبرداری می‌کنند. به‌عنوان کودکان نوپا شروع به نشان دادن حس شوخ‌طبعی و درک نشانه‌های اجتماعی می‌کنند. والدین می‌توانند مهارت‌های اجتماعی عاطفی کودکان را از طریق دستیابی به هوش هیجانی آن‌ها و تمرین پاسخ‌گویی و فرزند پروری مثبت پرورش دهند.

درک ناکافی از رشد و تکامل کودکان می‌تواند منجر به انتظارات غیرواقعی شود
والدین تمایل دارند اطلاعات و توصیه‌های بیشتری در مورد پیش‌بینی رشد تکاملی در حیطه جسمانی دریافت کنند. همه می‌دانند که کودکان نوپا راه می‌روند، می‌نشینند و ...
با این حال رشد شناختی و هم رشد اجتماعی –عاطفی کمتر شناخته‌شده است و به گفت‌وگوهای بیشتری برای  برای ارتقا دانش والدین و مربیان نیازمندیم
 به گزارش میگنا یگانه عامری مترجم این مطلب در ادامه اضافه میکند درک ناکافی از رشد و تکامل کودکان می‌تواند منجر به انتظارات غیرواقعی شود که کوکان قادر به برآورده کردن آن‌ها نیستند و این باعث افزایش ناامیدی والدین می‌شود و بر رفتار آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد واقعیت سخت این است که توسعه مهارت‌هایی که کودکان برای تبدیل‌شدن به بزرگ‌سالانی سازگار و موفق در ارتباط‌گیری، سواد عاطفی، همکاری و خودتنظیمی نیاز دارند زمان می‌برد
هنگامی‌که والدین مراحل اولیه رشد دوران کودکی درزمینهٔ های جسمانی، شناختی و اجتماعی- عاطفی درک کنند مجالی برای انتظارات غیرواقعی وجود نخواهد داشت و ناامیدی‌شان به حداقل خواهد رساند.


یگانه عامری مترجم
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند