شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۲
کد مطلب: 62681
۱
دوست داشتن خود هم شبیه دوست داشتن دیگران است

خویشتن دوستی به چه معناست؟

خویشتن دوستی به چه معناست و چگونه میتوانیم خودمان را دوست داشته باشیم؟
خویشتن دوستی به چه معناست؟
خود شفقتی به این معنی است که در برخورد با نارسایی‌‌های شخصی، خطاها، شکست‌ها و شرایط دردناک زندگی، با احتیاط و دلسوزی با خود رفتار کنید.
دوستی با خود به مرور زمان به دست می آید و باید همراه با تلاش های مداوم باشد. همین الان شروع به تمرین کردن کنید و برای خود اهداف خویشتن دوستی مشخص کنید. برای اینکه انسان قادر باشد فرد دیگری را دوست بدارد، در آغاز می‌بایست خود را دوست داشته باشد؛ اکثر آدم ها خودشان را با شرط و شروط خاصی دوست دارند. برای مثال اگر در یک مسابقه برنده شوند خودشان را دوست دارند ولی اگر ببازند حس بدی درباره خودشان پیدا میکنند. به نظر شما خود دوستی موقتی است؟ آیا ممکن است که ما گاهی از خودمان خوشمان بیاید و بعضی وقت ها خودمان را یک انسان بی ارزش بدانیم؟ در این مقاله به طور کامل با خویشتن دوستی و فواید آن آشنا میشویم و یاد میگیرم که چطور خودمان را دوست داشته باشیم. با ما همراه باشید.

خویشتن دوستی چیست؟
زمانی که شما خودتان را دوست داشته باشید؛ تفاوت های خود را میپذیرید؛ با خودتان با احترام برخورد میکنید؛ و به دنبال پرورش و پیشرفت خود خواهید بود. خود دوستی یعنی شما در هر شرایطی به ارزش واقعی وجودتان آگاه هستید و خودتان را لایق بهترین اتفاق ها میدانید.
پس به طور کلیبه پذیرفتن کامل خود؛ با مهربانی و احترام با خود رفتار کردن؛ اشتیاق برای پرورش خود؛ و داشتن احساس شادی و راحتی درونی، خویشتن دوستی می‌گویند.
وقتی خودتان را دوست داشته باشید؛ با یک دید فرامثبت به خودتان نگاه خواهید کرد. خویشتن دوستی به معنی انکار اشتباهات یا ناراحت نشدن از دست خودتان نیست. شما میتوانید بابت یک کار از خودتان ناراحت باشید و بخواهید آن را جبران کنید؛ اما با این وجود باز هم خودتان را دوست داشته باشید.
زمانی که ما دیگران را دوست داریم، به دنبال خیر آن ها هستیم و در برابر اشتباهات آن ها با مهربانی برخورد میکنیم. دوست داشتن خود هم شبیه دوست داشتن دیگران است. فقط به جای این که فردی خارج ازخودمان را دوست داشته باشیم؛ عشق به خویشتن را تجربه میکنیم.

چطور خودمان را دوست داشته باشیم؟
خویشتن دوستی نیاز به زمان و تمرین های مداوم دارد؛ پس انتظار نداشته باشید یک شبه همه زندگی خود را تغییر دهید. زندگی سختی های خاصی دارد و هر کدام از ما ممکن است گاهی ناامید شویم و روحیه خود را از دست بدهیم. اما باید یادتان باشد که شما مستحق آرامش هستید و میتوانید همیشه پشتیبان خودتان باشید.

نیازها و شادی خود را در اولویت روزهای خود قرار دهید و به آرامی شروع به تغییر کردن کنید. ممکن است عشق ورزیدن به خود برایتان عجیب باشد اما به مرور زمان آن را به سبک زندگی خود تبدیل خواهید کرد. با کمک روش های زیر خویشتن دوستی را در خود تقویت کنید و از فواید بیشمار آن در زندگی خود لذت ببرید.

تمرینات خویشتن دوستی
اگر دائما در حال سرزنش خود هستید؛ اگر همیشه به ویژگی های منفی خود فکر میکنید؛ مطمئن باشید که خودتان را به اندازه کافی دوست ندارید. دلیل اصلی بسیاری از احساسات بد شما در زندگی نداشتن حس خویشتن دوستی است. شما معمولا از یک بعد به قضایا نگاه میکنید و بیشتر وقت ها خود را انسانی شکست خورده میدانید. تمرینات زیر به شما کمک میکنند تا نوع نگرش خودتان را تغییر دهید.

۱.از جملات انگیزشی و تاکیدی استفاده کنید
جملات انگیزشی کاربردهای متفاوتی دارند و میتوانند باعث افزایش اعتماد به نفس، انگیزه و امید شما شوند. این جملات ساده و کوتاه به سادگی در ذهن شما میمانند و روی ناخودآگاه شما تاثیر میگذارند. بسیاری از افراد صبح های خود را با تکرار چنین جملاتی شروع میکنند. ممکن است دفعات اولی که این کار را انجام میدهید برایتان کاری عجیب به نظر برسد. اما به مرور زمان تاثیر چنین جملاتی را بر روی حال خود حس خواهید کرد. میتوانید جمله مورد علاقه خود را روی یک کاغذ بنویسید جلوی دید خود بگذارید تا هر بار با دیدن آن، جمله را در ذهن خود تکرار کنید.

جملات تاکیدی خویشتن دوستی

۱. من انسان خوب و لایقی هستم.
۲. من لایق احترام و عشق هستم.
۳. هیچ کس شبیه من نیست و همین ویژگی قدرت من است.
۴. من دوست داشتنی و زیبا هستم.
۵. من پیشرفت میکنم و موفق خواهم شد.
۶. من خودم را میبخشم و برای تبدیل شدن به یک فرد بهتر تلاش میکنم.
۷. من بر روی اهدافم تمرکز کرده ام و به همه آن ها میرسم.
۸. تمام مشکلات امروز من را قوی تر میکنند.
۹. من یک فرد قوی، زیبا و ارزشمند هستم.
۱۰. من به چیزی تبدیل خواهم شد که باور دارم.
۲. خودتان را بشناسید.


هر انسانی دارای ضعف ها و توانایی های خاصی است. ویژگی های شخصیتی ما انسان ها باعث تفاوت ما با دیگران است. سعی کنید بدون توجه به این که دیگران شما را چطور تعریف میکنند خودتان را بشناسید. استعداد خود در زندگی را کشف کنید و ببینید در چه کارهایی نیاز به تمرین بیشتری دارید. با شناخت کافی از ویژگی های خود میتوانید انتخاب های بهتری در زندگیتان داشته باشید و بهتر از قبل تفاوت خود را با دیگران بپذیرید.

خودشناسی به شما کمک میکند که تاثیرات رفتارهای دیگران را کنترل کنید و برای پذیرش خودتان نیاز به تائید شدن از سمت دیگران نداشته باشید. علاوه بر این، با آگاهی بر ضعف های خود میتوانید به دنبال راه حل و رفع مشکلات باشید و همین کار هم به شما احساس خوبی میدهد.

۳. یک دفترچه خاطرات شکرگزاری برای خودتان داشته باشید.
دفترچه خاطرات شکرگزاری باعث میشود شما هرروز زمانی را به نوشتن احساسات خود خودتان اختصاص دهید. همچنین میتوانید با خواندن چیزهایی که روزهای قبل نوشته اید؛ احساسات بد خود را از بین ببرید. نوشتن احساسات خوب و چیزهایی که به خاطر وجودشان خوشحال هستید مانند یک سپر دفاعی در برابر منفی نگری عمل میکند. دفتر شکرگزاری برای یادآوری چیزهایی که گاهی فراموششان می‌کنید کاربرد دارد. در این دفتر میتوانید از هر موضوع خوشایندی که دوست دارید صحبت کنید.

برای مثال:
۱- سه اتفاق کوچک خوب آن روز خود را بنویسید.
۲. درباره حس خوبی که از دوستتان گرفته اید بنویسید.
۳. از ویژگی هایی بنویسید که به خاطر وجودشان احساس غرور میکنید.
۴. یکی از مهارت های جدیدی که یاد گرفته اید را شرح دهید.
۴. مراقب سلامت بدن خود باشید


برای تقویت حس خود دوستی در خودتان، هیچوقت مراقبت کردن از خود را فراموش نکنید. حواستان به نوع تغذیه ای که دارید باشد. با برنامه ریزی منظم برای خواب و فعالیت بدنی خود، نشان دهید که ارزش خود را میدانید و همیشه مراقب خودتان هستید. ورزش یا مدیتیشن به شما در این راه کمک میکنند. برای خودتان زمان بگذارید و هیچوقت مراجعه به پزشک را عقب نیاندازید. این فعالیت ها به طور ناخودآگاه باعث ایجاد احساسات خوب و عشق به خود در شما میشود.

۵. جلوی رفتارهای بد دیگران بایستید.
این جمله به این معنی نیست که هیچوقت دیگران را نبخشید یا با آن ها دعوا و بحث کنید. گاهی وقت ها ممکن است دیگران در حق شما بدی کنند یا با رفتار نامناسبی که دارند شما را برنجانند. اجازه ندهید دیگران شادی و خوشبختی شما را نابود کنند. در برابر ظلم هایی که دیگران در حق شما انجام میدهند؛ ساکت نایستید و ناراحتی خود را بیان کنید. شما انسان ارزشمندی هستید و هیچکس نمیتواند این حقیقت را انکار کند.
   
۶. خودتان و دیگران را ببخشید
بخشیدن یک هنر است که به وسیله آن میتوانید آرامش زیادی را در زندگی تجربه کنید. برای همه اتفاق افتاده که از دست کارهای دیگران ناراحت شویم یا خودمان را به خاطر اشتباهی که داشته ایم سرزنش کنیم. نکته ی مهم این است که اجازه ندهیم کینه ما نسبت به دیگران یا خودمان طولانی مدت شود و اثرات بدی رویمان بگذارد. با بخشیدن دیگران میتوانید بخشش خود را هم تمرین کنید. کینه جویی و سرزنش کردن خود به مدت طولانی نه تنهای نتیجه خوبی ندارد؛ بلکه باعث مشکلات بسیار زیادی میشود.

۷. تنهایی خودتان را دوست داشته باشید.
دو دسته آدم در دنیا وجود دارند. یکی آن هایی که از تنهایی خود لذت میبرند و یکی آن ها که از آن فرار میکنند. ممکن است شما بین این دو دسته قرار داشته باشید. آخرین باری که تنها بودید و از تنهایی خود لذت بردید کی بوده است؟ کارهای جالب و هیجان انگیز زیادی وجود دارد که شما میتوانید در تنهایی خود انجام دهید. وقتی که شما یاد بگیرید بدون نیاز به دیگران هم خوش بگذرانید؛ متوجه قابلیت های شگفت انگیز خودتان خواهید شد.
کتاب خواندن، موزیک گذاشتن و رقصیدن، آشپزی، نقاشی، تماشای فیلم و… از کارهایی هستند که شما میتوانید به تنهایی هم از انجامشان لذت ببرید. مطمئن باشید که وقتی توانایی لذت بردن از تنهایی خود را داشته باشید؛ از بودن در کنار دیگران هم لذت بیشتری میبرید.

۸. یک مهارت جدید یاد بگیرید.
یکی از راه های تقویت خویشتن دوستی، یاد گرفتن مهارت های جدید است. فعالیت در جهت پیشرفت و رشد خودتان نشان دهنده علاقه ایست که به خودتان دارید. هیچگاه به توانایی ها و مهارت های خود قانع نشوید و همیشه به فکر پیشرفت باشید. با این کار هم ناخودآگاه خود را به خود دوستی عادت میدهید هم دیگران را متوجه اعتماد به نفس خود میکنید.

۹. با دوستانی وقت بگذرانید که دوستتان دارند.
دوستان صمیمی و افرادی که در کنارتان هستند؛ روی احساسی که نسبت به خود دارید تاثیر میگذارند. افراد منفی نگر و کسانی که به درستی قدر شما را نمیدانند؛ دشمن خویشتن دوستی شما هستند. سعی کنید با افرادی در ارتباط نباشید که احترام گذاشتن را بلد نیستند و با رفتار نادرست خود اعتماد به نفس شما را نابود میکنند. اطراف خود را با دوستانی پر کنید که ویژگی هایتان را میپذیرند و پشتیبان شما در هر مسیری هستند.

۱۰.برای خودتان نامه محبت آمیز بنویسید.
از این که برای خودتان نامه بنویسید؛ خنده تان می‌‌گیرد؟ این طبیعی است که اولین بار این کار برایتان عجیب و خنده دار باشد. اما با تمرین و تکرار میتوانید در این کار حرفه ای شوید و اثرات شگفت انگیزش را ببینید. یک کاغذ بردارید و همین الان شروع به نوشتن کنید. ۸ تا از بهترین ویژگی های خود را بر روی کاغذ یادداشت کنید و از تاثیرات این ویژگی ها در زندگیتان بنویسید. در هنگام این تمرینات به طور مداوم به یاد ارزش وجودی خود باشید و خودتان را با جملات انگیزشی زیبا و محبت آمیز تشویق کنید.


فواید دوست داشتن خود
رابطه تنگاتنگی بین خویشتن دوستی و عزت نفس وجود دارد و هر دوی آن های روی همدیگر تاثیر میگذارند. همانطور که داشتن عزت نفس بالا فواید بالایی برای شما دارد؛ دوست داشتن خود هم به شما برای داشتن یک زندگی شاد کمک میکند. خود دوستی:

۱. رضایت از زندگی را افزایش میدهد.
۲. باعث تقویت سبک زندگی سالم میشود.
۳. به افزایش عزت نفس کمک میکند.
۴. باعث پذیرش بیشتر تفاوت ها میشود.
۵. به برقراری روابط اجتماعی قوی کمک میکند.
۶. میزان استرس ها را کاهش میدهد.
۷. جذابیت شما را برای دیگران بالا میبرد.


تفاوت خود دوستی با خودشیفتگی
یکی از موانع بزرگ خویشتن دوستی واقعی، خودشیفتگی و خودخواهی است. خیلی از افراد ممکن است خود دوستی را با خودخواهی اشتباه بگیرند. در حالی که یک فرد خودخواه یا خودشیفته معتقد است از دیگران بهتر است و به هیچ عنوان مسئولیت اشتباهات خود را نمیپزیرد. اما کسی که خودش را به شکل سالمی دوست دارد؛ میداند که ضعف هایی دارد و ممکن است اشتباهاتی کند. اما با این وجود خودش را دوست دارد و برای رفع ضعف های خود تلاش میکند.


تفاوت خود دوستی خودشیفتگی    
ویژگی های کسی که واقعا خودش را دوست دارد چیست؟


زمانی که کسی خودش را واقعا دوست داشته باشد؛ به سلامت روان و بدن خود اهمیت میدهد و هیچوقت برای توصیف خودش از کلمات منفی استفاده نمیکند. به ویژگی های زیر دقت کنید با ایجاد آن ها در خودتان، خویشتن دوستی را تقویت کنید. افراد خویشتن دوست:

۱. از انرژی مثبت کلمات آگاه هستند و با خودشان به خوبی صحبت میکنند.
۲. برای خودشناسی زمان میگذارند و ویژگی های شخصیتی خود را میشناسند.
۳. با افراد مثبت اندیش که حامی و مشوق آن ها هستند رابطه برقرار میکنند.
۴. هنر بخشش دیگران را یاد گرفته اند و دیگران را به خاطر اشتباهاتشان میبخشند.
۵. به دنبال یادگیری و پیشرفت خود هستند.
۶. از خودشان انتظارات واقع بینانه دارند.
۷. نقص های خود را میشناسند و آن ها را میپذیرند.
۸. برای احساسات خود ارزش قائل هستند و آن ها را با دیگران در میان میگذارند.
۹. زبان بدن موثر و قدرتمندی دارند.
۱۰. اشتباهات خود را میبخشند و برای جبران آن ها تلاش میکنند.


همین الان شروع کنید
هیچوقت خود دوستی را متوقف نکنید. دوستی با خود به مرور زمان به دست می آید و باید همراه با تلاش های مداوم باشد. همین الان شروع به تمرین کردن کنید و برای خود اهداف خویشتن دوستی مشخص کنید. از تمریناتی که در این مقاله پیشنهاد شد کمک بگیرید تا حس ناکامی را در خود از بین ببرید و با گذشت زمان، عشق به خود را جزوی از طبیعت خود کنید.
مرجع : شهر موفقیت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.