چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۱
کد مطلب: 62865
۲

سردی رابطه میتواند زنگ خطر خیانت باشد

دکتر نرگس بیگدلی روانشناس و زوج درمانگر
سردی رابطه میتواند زنگ خطر خیانت باشد
سردی رابطه می‌تواند زنگ خطر خیانت باشد، فاصله و سردی عاطفی را جدی بگیریم، میتواند نشانه‌ای هشداردهنده و زنگ خطر برای خیانت زوجین باشد.

مسائل و مشکلات ازدواج و علل آن
به جرأت می‌توان گفت مسائل مشترکی در زناشویی وجود دارد که تقریبا بیشتر زوج‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این اوصاف، مهم نیست که مشکلات ازدواج چقدر جدی یا پیش پا افتاده به نظر می‌رسد، بیشتر اوقات می‌توانید برای بازگشت به مسیر با یکدیگر همکاری کنید. اکثر ازدواج‌ها می‌توانند کمک کنند و تحقیقات نشان می‌دهد که زوج درمانی برای حدود ۷۰ درصد از زوج‌هایی که آن را امتحان می‌کنند موثر است.

دکتر نرگس بیگدلی روانشناس و مشاور خانواده در ادامه این مطلب آورده است: مهمترین چیزی که باید بدانید این است که اختلافات زناشویی در همه ملل و در میان همه زوجین رایج است. به نظر می رسد برخی از مشکلات شایع تر از سایرین هستند. پس بدانید شما و همسرتان در رویارویی با مشکلات ازدواج ، تنها نیستید.


آیا مشکل در ازدواج طبیعی است؟

بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان ایران تقریباً همه زوج‌ها در طول رابطه خود در مراحل مختلف مشکلات زناشویی را تجربه خواهند کرد. زوجینی که پیوند قوی و ابزارهای مؤثری دارند، می‌دانند چگونه روی مسائل ازدواج کار کنند و حتی از سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین موانع نیز جان سالم به در می‌برند. برخی از مسائل زناشویی باعث ناامیدی و رنجش می شوند، اما اگر هر دو مایل به مبارزه برای رابطه باشید، می توانید از آنها عبور کنید.

مشکلات زناشویی ناشی از ارتباطات ضعیف، عدم صمیمیت، مشکلات مالی و از هم گسیختگی می باشند زیرا زندگی پیچ و خم های متفاوتی را در خود دارد. اگر متوجه شدید که ازدواج شما به یک مشکل سخت برخورد کرده است، اما هم شما و هم همسرتان مایل به ایجاد برخی تغییرات ضروری هستید، می توانید تقریباً همه منابع تنش را از بین ببرید اگرچه یادآور شده است که فاصله عاطفی یا سردی رابطه مقدمه خیانت است.


عدم ارتباط
ارتباط ضعیف یکی از مسائل رایج زناشویی است. بسیاری از زوج ها به جای اینکه بخواهند در مورد آنها صحبت کنند و آنها را حل کنند، مشکلات خود را کنار می گذارند و یا نادیده می گیرند. و با اینکارشان باعث بروز رنجشهای بعدی می شوند . وقتی چالش‌های جدید در مراحل بعدی زندگی به وجود می‌آید، فاقد مهارت‌های ارتباطی موثر برای مذاکره صحیح در مورد قوانین جدید هستند و این رابطه آسیب می‌بیند.

“مشکلات ارتباطی – به عنوان مثال، مشکل در گوش دادن و درک، مشکل در تصدی مالکیت، و مشکل در رزرو زمان و مکان برای داشتن مکالمات سالم.”
نکته: اگر این موضوع در رابطه شما صادق است، و می خواهید یاد بگیرید که چگونه در یک رابطه موثرتر ارتباط برقرار کنید، شنونده خوبی باشید و همسرتان را تشویق کنید که خود را ابراز کند. ارتباط مهارتی برای هر رابطه ای مفید است.


عدم صمیمیت
رابطه جنسی مهم است با این حال، بسیاری از زوجین به دلیل مسائل عاطفی، مشکلات فیزیولوژیکی، استرس‌های مالی یا سایر عوامل استرس‌زای زندگی، به هم ریخته است، تمایل خود را به برقراری ارتباط نزدیک از دست می‌دهند. اگر می خواهید یک ازدواج عاشقانه را حفظ کنید، باید تمایل داشته باشید که صمیمیت فیزیکی را در اولویت قرار دهید.

یادگیری صحبت در مورد صمیمیت با همسر باید در مرحله اول باشد. در مورد خواسته ها، نگرانی ها و هر چیز دیگری که در ارتباط با رابطه جنسی است که ممکن است به ارتباط صمیمانه شما آسیب برساند، آشکارا صحبت کنید.”مشکلات جنسی – به عنوان مثال، زمانی که زوج ها دیدگاه های متفاوتی در مورد شدت و میزان تمایلات جنسی در ازدواج خود دارند.”

نکته: در میان گذاشتن نیازهای جنسی خود با همسرتان ممکن است احساس ناخوشایندی یا خودخواهانه داشته باشید، اما یک رابطه فیزیکی بخش مهمی از ازدواج شما است. با به اشتراک گذاشتن احساسات خود، فقط صادق هستید و سعی می کنید رابطه خود را با شریک زندگی خود تقویت کنید.

شرایط مختلف زندگی
قرار گرفتن در شرایط و لول مختلف زندگی باعث ایجاد مالیات بر یک رابطه می شود – چه به دلیل اختلاف سنی باشد، چه به دلیل دوری از یکدیگر، یا از نظر علاقه و اهداف زندگی از هم دور شوید. وقتی با شریک زندگی خود ارتباط برقرار نمی کنید، این دوری می تواند تأثیر خود را روی رابطه بگذارد.

نکته: مهم است که رابطه خود را در اولویت قرار دهید. قرار ملاقات‌های منظم، انجام کارهایی که طرف مقابل دوست دارد و کشف سرگرمی‌های جدید با هم، همه راه‌های عالی برای برقراری ارتباط مجدد و غلبه بر فاصله‌ای است که در مراحل مختلف زندگی ایجاد می‌شود.

خیانت
فاصله عاطفی مقدمه خیانت است خیانت همیشه در مورد خیانت فیزیکی نیست. همچنین می تواند به ایجاد روابط عاطفی و احساسی با فردی خارج از این ازدواج مشخص شود. خیانت می تواند برای هر ازدواجی مخرب باشد، زیرا به شدت اعتمادمیان طرفین را مختل می کند و یا ازبین می برد. وجایی که اعتماد نباشد ادامه رابطه مفهومی ندارد.

درست است که بسیاری از زوج ها نمی توانند بر خیانت غلبه کنند، اگر می خواهید از خیانت یک نفر در امان بمانید، فقط بدانید که این کار به درک، تلاش و بخشش زیادی نیاز دارد. زوج ها باید برای کسب اعتماد در یک رابطه پس از خیانت سخت تلاش کنند.

نکته: فاصله عاطفی مقدمه ای برای خیانت است، بنابراین اگر احساس می کنید که فاصله عاطفی یا جنسی شما را به سمت افکار خیانت سوق می دهد، سعی کنید با همسرتان صادق باشید. اگر در حال حاضر با یک مورد خیانت فیزیکی یا عاطفی روبرو هستید، تا آنجا که می توانید نسبت به موقعیت و شرایط خود درک درستی داشته باشید تا راحت تر بتوانید به تق و فتق امور بپردازید.و به اصطلاح شرایط را اصلاح کنید.

حسادت
در هر شرایطی کمی حسادت طبیعی است، اما حسادت بیش از حد می تواند ازدواج را به یک جنگ وحشتناک روزانه تبدیل کند. افرادی که دائماً حسود هستند، معمولاً کنترل‌کننده، عصبانی و سرسخت هستند. در بسیاری از موارد، آنها فاقد عزت نفس هستند و از مشکلات دلبستگی دوران کودکی رنج می برند. اگر شما یا همسرتان مرتباً حسادت می کنید، ممکن است بخواهید به دنبال درمان باشید. گاهی اوقات، کمک حرفه ای بسیار ضروری است.

نکته: اگر با شریکی دائماً حسود سر و کار دارید، به این موضوع توجه کنید و از یک متخصص کمک بگیرید زیرا ممکن است شرایط عاطفی عمیق تری در بازی وجود داشته باشد.


کسالت و بی حوصلگی
یکنواختی و تکرار فعالیت های یکسان روزانه ممکن است برای برخی از زوج ها بسیار زیاد شود. اگر رابطه شما خیلی روتین و بدون هیجان شده است، روایت را تغییر دهید. برخی از فعالیت های جدید هیجان انگیز را معرفی کنید که می تواند انرژی و صمیمیت را به ازدواج شما بازگرداند.

نکته: ارتباط می تواند در اینجا کمک کند. اگر احساس بی حوصلگی می کنید، ناراحتی های خود را با همسرتان در میان بگذارید و راه های سرگرم کننده و خلاقانه ای برای بازگرداندن زندگی به رابطه ابداع کنید. با هم به یک سرگرمی بپردازید، ورزش را شروع کنید، یا قرارهای شبانه منظمی را برای تجدید قوا برنامه ریزی کنید.


بی احترامی به مرزها و نادیده گرفتن حد و حدود
زوج های متاهل باید افرادی متمایز باقی بمانند که استعدادها و توانایی های یکدیگر را قدردانی کرده و از آنها حمایت می کنند. هیچ کس نمی خواهد تحت کنترل باشد یا دوست ندارد به او گفته شود که چه کاری انجام دهد، چگونه لباس بپوشد یا پول خود را کجا خرج کند.

ازدواج پیوند بین دو نفر است که می خواهند زندگی را برای یکدیگر بهتر کنند. اگر از مرزهای خصوصی شریک زندگی خود فراتر بروید، می تواند اعتمادی را که همبستگی شما بر آن استوار است، از بین ببرد. به یکدیگر فضا و آزادی بدهید تا بدون قضاوت به صورت فردی بیان کنید.

نکته: اگر احساس می کنید که در ازدواج حرمت و شخصیت خود را از دست داده اید، این یک پرچم قرمز است. راه‌هایی بیابید که بتوانید دوباره عزت نفس و خود واقعی خود را برای خودتان بسازید و مطمئن شوید که مرزهای رابطه سالم را به وضوح با شریک زندگی خود رعایت می کنید.

استرس و تنش روانی
استرس در بزرگسالی رایج است. استرس ناشی از روابط، مسئولیت‌های حرفه‌ای، والدین و نگرانی‌های مالی همگی می‌توانند در نحوه ارتباط شما با شریک زندگی‌تان اختلال ایجاد کنند. و می تواند رابطه شما را به سمت بدتر شدن سوق دهد. یادگیری مدیریت استرس به روش‌های سالم و سازنده می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان‌های استرس‌آوری که در طول ازدواج با آن‌ها مواجه خواهید شد، عملکرد و رفتار خوبی داشته باشید.

نکته: مدیریت استرس چیزی است که می توانید نه فقط در ازدواج بلکه در تمام زمینه های زندگی خود اعمال کنید،. راه‌هایی برای کاهش فشار پیدا کنید و نگذارید استرس شما را تحت تأثیر قرار دهد، این روش تنش‌های ازدواج شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. خواند روزنامه و مجله، ورزش کردن، انجام یوگا، خلاق بودن، مطالعه و پیاده روی در فضای باز همه می توانند راه های موثری برای مدیریت استرس باشند. پیدا کردن کارهایی که می توانیدبطور مشترک با شریک زندگی خود انجام دهید یک امتیاز اضافی است!


ارزش گذاری‌های متفاوت
اختلاف نظرهای عمده در مورد مذهب، سیاست، تربیت فرزند و تعریف اولیه درست و نادرست می تواند باعث ایجاد اختلالات جدی در پیوند زناشویی شود. همه ما با اخلاق، ارزش‌ها، باورها و اهداف منحصربه‌فرد به‌طور متفاوتی بزرگ شده‌ایم، اما اگر دیدگاه‌های متفاوتی بین شما و همسرتان وجود داشته باشد، برای کار کردن و حفظ رابطه زناشویی به ارتباط و درک مؤثر نیاز دارد.

نکته: غلبه بر شکاف‌های بزرگ در ارزش‌ها ممکن است دشوار باشد، اما قبل از اتخاذ هر گونه تصمیم جدی ارزش یک گفتگوی صادقانه را دارد. یادگیری بیشتر در مورد اینکه ارزش ها از کجا آمده اند می تواند گامی در جهت درست باشد.

درمان می تواند در هدایت مکالمات دشوار و تلاش برای یافتن زمینه های مشترک در مورد ملاک های ارزشمند باشد. یک حزب بی طرف می تواند اطمینان حاصل کند که بحث ها سازنده و محترمانه است.

مشکلات پولی و عدم تفاهم در مدیریت اقتصادی و مالی خانواده
ضرب المثلی وجود دارد که می گوید پول مشکلات مالی را حل نمی کند. حتی برای زوج هایی که به اندازه کافی پولدار هستند، به نظر می رسد بحث های پولی هر از گاهی در هر رابطه ای اجتناب ناپذیر است.

ممکن است زمانی که شما می خواهید پولی را پس انداز کنید، شریک زندگی شمابخواهد آن پول را خرج کنید. ممکن است در مورد نحوه سرمایه گذاری ایده های متفاوتی داشته باشید. مانند بسیاری از چیزهای ازدواج، برقراری ارتباط کلید پیروزی در اینجاست. به طور معمول بنشینید و در مورد مسائل مالی، اهداف آینده و سایر عوامل مرتبط که تعیین می‌کنند پول خود را به عنوان یک زوج متاهل چگونه خرج کنید، بحث کنید.

“مالی – برای مثال، یک نفر از کل رابطه حمایت می کند یا در یافتن تعادل سالم بین هزینه کردن و صرفه جویی مشکل دارد.”
نکته: یک قرار مالی ماهانه با شریک زندگی خود داشته باشید. بنشینید و مخارج ماه را بررسی کنید و در مورد نحوه خرج کردن پول در آینده بحث کنید. امور مالی چیزی است که باید به طور مرتب به آن توجه شود. این عادت را با همسرتان به اشتراک بگذارید تا هر دو احساس کنید تصمیمات مالی با هم گرفته می شوند.

آسیب روحی یا اندوه که گاهی میتواند تروما باشد
تجربه رویدادها یا موقعیت های آسیب زا می تواند بر هر رابطه یا ازدواج تأثیر بگذارد. از آنجا که آنها می توانند زندگی را تغییر دهند، تروما و اندوه می توانند حتی ازدواج های سالم و قوی را هم به چالش بکشند.

نکته: به یاد داشته باشید که غم و اندوه برای هر کسی متفاوت است. نحوه سوگواری شما ممکن است با نحوه سوگواری شریک زندگی شما یکسان نباشد. به یکدیگر فضا و زمان بدهید و ازمحبت کردن ویا کمک گرفتن نترسید. سوگ درمانی می تواند در مقابله با فقدان موثر باشد. هیچ یک از ما نمی دانیم که چگونه به طور طبیعی تروما را کنترل کنیم – کمک یک مشاور متخصص می تواند در بهبودی، هم از نظر شخصی و هم در رابطه شما مفید باشد.


رسانه ها و حضور در شبکه های اجتماعی
ما در زمان‌ جالبی زندگی می‌کنیم، جایی که برقراری ارتباط مجدد با افراد گذشته‌مان به سادگی ورود به یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی و تایپ نام است. اگر استفاده از رسانه‌های اجتماعی در روابط شما تداخل ایجاد می‌کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که آنچه را که برایتان مهم است، متوقف کنید و دوباره ارزیابی کنید.

نه تنها رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به طور بالقوه روابط ناسالم را تشویق کنند، بلکه می‌توانند حواس‌پرتی ایجاد کنند که از گذراندن زمان با کیفیت با هم جلوگیری می‌کند.

اگر زوجین زودتر از موعد با این مشکلات برخورد کنند، می توانند از مشکلات ازدواج در آینده جلوگیری کنند. هر زوجی که ازدواجشان در آزمون زمان مقاومت کند، می داند که مسائل زناشویی جزو واقعیتهای اجتناب ناپذیر زندگی است که البته قابل حل می باشند.

این که چگونه با آنها رفتار می شود این آزمون واقعی است. یکی از اولین گام ها برای نجات ازدواج خود (یا اینکه چگونه یک رابطه آسیب دیده را ترمیم کنید) شناسایی علل آن است.

بسیاری از مشکلات ازدواج را می توان با برقراری ارتباط دقیق، گوش دادن دقیق، و تمایل متقابل برای عبور از مسائلی که با آن روبرو هستید حل کرد، که همه آنها را می توان با مشاوره آنلاین زوج ها حل کرد.

البته، در برخی موارد، به نظر می رسد که زوج ها به تنهایی نمی توانند زمینه مشترک پیدا کنند.
در این موارد، بهتر است به دنبال مشاوره ازدواج باشید و نگذارید چراغ رابطه خاموش شود که فاصله عاطفی یا سردی رابطه مقدمه خیانت است.

این زمانی است که کمک گرفتن از یک مشاور یا درمانگر توانمند می تواند یک بازی را تغییر دهد.

روایت درمانی فردی یا زوجی ابزار قدرتمندی است که می تواند به شما کمک کند تا مهارت هایی را که برای غلبه بر تقریباً هر مشکلی در هر ازدواجی نیاز دارید، به دست آورید. جلسات مشاوره ممکن است به حل همه مسائل کمکی نکند، اما پایه و اساس یک ازدواج سالم را ایجاد می کند بدیهی است که همراهی زوجین و  تاب آوری همسران در این میان بسیار دارای اهمیت است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مجوزهای نظام روانشناسی از یکم خرداد الکترونیکی می شود
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .