پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۱
کد مطلب: 63211
۰
درنگی بر کارکرد

کتابخانه های عمومی دروازه نظام آموزشی کارآفرین

دکتر سعید معیدفر
کتابخانه های عمومی دروازه نظام آموزشی کارآفرین
22 سال پیش برای فرصت مطالعاتی در دانشگاه SOAS لندن بودم. روزی با یکی از دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی صحبت می کردم. از کتاب های درسی او پرسیدم و از او خواستم کتاب هایش را به من نشان بدهد. از سوال من تعجب کرد و گفت ما کتاب درسی نداریم! چنین سوالی برایش عجیب بود و درکی از کتاب درسی نداشت.
بعد از آن، یکی دو بار به کتابخانه عمومی محله مراجعه کردم و دیدم اغلب کودکان مدرسه در کتابخانه حضور دارند. کودکان دور کتابدار جمع شده و از او راهنمایی می خواستند و با اشتیاق کتاب های مورد نظر خود را از قفسه برداشته و مطالعه می کردند.
زنده بودن کتابخانه را با حضور موثر کودکان حس کردم. بعدا در این باره با پدر آن دانش آموز صحبت کردم. او گفت اینجا نظام آموزشی، به جای توجه به کتاب درسی، پژوهش محور است. دانش آموزان اگرچه دروس مختلفی را می گذرانند، اما برنامه درسی آنان شامل طرح موضوعات توسط آموزگار و به چالش کشیدن ذهن دانش آموزان و سپس دادن کدهای موردنظر به اوست. آموزگار سپس دانش آموزان را برای جست وجوی بیشتر و ادامه گفت وگو براساس یافته های دانش آموزان و جمع بندی آموزگار، به کتابخانه راهنمایی می کند.

برای مثال، اگر در درس زیست شناسی قرار بر این باشد که درباره کروکودیل صحبت شود، دانش آموزان به صورت دایره وار در کنار آموزگار می نشینند و مورد سوال قرار می گیرند. هر یک از دانش آموزان، جنبه ای از ویژگی های کروکودیل را بیان می کند و آموزگار نیز ذهن آنان را در ابعاد دیگر این حیوان به چالش می کشد و از آنان می خواهد که با مراجعه به کتابخانه عمومی محله، کتاب یا کتاب هایی در این باره بخوانند و پاسخ سوالات آموزگار را بیابند و در کلاس بعدی نتایج تحقیق خود را ارایه کنند. تازه دریافتم که ازدحام دانش آموزان در کتابخانه عمومی محله برای چیست.

بعد یاد یکی از روزهای آخر سال تحصیلی و پس از امتحان افتادم. آن روز شاهد پاره کردن کتاب های درسی بودم.
چقدر تفاوت است میان این دو نظام آموزشی! اولی پژوهش محور است و فرد در آن فعال و سرشار از انگیزه برای تحصیل است و دومی مبتنی بر سنت مدرسه ای کلاسیک و کتاب درسی محور است که فرد در آن منفعل است و به تدریج انگیزه خود را از دست می دهد.
نظام اول که با ارتباط تنگاتنگ با کتابخانه و تحقیق و مساله شناسی همراه است، از اولین تجربه های آموزشی فرد شروع شده و در تمامی مراحل تحصیلی تداوم یافته و منجر به کارآفرینی و خلاقیت می شود. نظام دوم که از اول با دادن کتاب درسی به فرد، او را از کتابخانه و کتاب بی نیاز می کند، خلاقیت گریز و مبتنی بر محفوظات است و اثری از پژوهش و طرح مساله در آن نیست و تا دانشگاه، همین نظام مدرسه ای ادامه دارد و محصول آن نیز ضد توسعه است.
البته سطح معلومات این نظام بیشتر از نظام اول است، اما این معلومات قادر به حل مساله نیست و نتیجه آن کارآفرینی نیست. محصول نظام دوم تولید کارمندانی است که با گرفتن حقوق در قبال کاری نه چندان موثر در توسعه کشور، امرار معاش کنند. این محصولات قادر بر تولید و توسعه کسب وکار نیستند و در قبال داشتن مدارک بالاتر فقط سطح انتظارات شان بیشتر می شود.
اما محصولات نظام اول، افراد مولد و کارآفرینی هستند که درصدد راه انداختن کسب وکار تازه و طرح ایده های نو هستند. برای توسعه علمی، اقتصادی و اجتماعی کشور و رونق کسب وکارها نیازمند بازنگری در نظام آموزشی کشور هستیم تا در آن، کتابخانه های عمومی از محلی برای قرائت کتاب های درسی درآمده و کارکردهای متفاوتی بیابند و نقش موثرتری در سوق دادن دانش آموزان به پژوهش و نوآوری داشته باشند.

بنا بر همین گزارش از میگنا سعید معیدفر در سال 1335 در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. وی در سال 1359 مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران اخذ کرد و در سال 1366 در دانشگاه تربیت مدرس مقطع کارشناسی ارشد را به پایان رساند. سعید معیدفر جامعه‌شناس و دانشیار بازنشسته گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، سال ۱۳۷۴ دوره دکتری خود را در رشته جامعه شناسی به پایان برد و مدرک خود را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...