سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۷
کد مطلب: 63227
۳
بیمه سلامت روان یک سرمایه گذاری است

ورود بیمه ها به حوزه روانشناسی سرمایه گذاری است

مهسا قوی قلب
ورود بیمه ها به حوزه روانشناسی سرمایه گذاری است
ورود بیمه ها به حوزه روانشناسی سرمایه گذاری است چند روز پیش وزیر بهداشت از پوشش بیمه ای تعرفه های خدمات روانشناسی خبر داد.
دکتر بهرام عین اللهی در مراسم نکوداشت بیست و نهمین سالروز تصویب قانون بیمه همگانی که در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: «تعرقه خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه ها قرار گرفت و در سامانه ها وارد شده است. این خدمات مهم است و خیلی از مشکلات سلامت روان با این خدمات برطرف می شود.»
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در گفت و گو با «ایران» در این باره با اظهار خرسندی از تحت پوشش قرار گرفتن خدمات روانشناسی گفت: «این دستورالعمل بیمه مشمول همکارانی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره می شود که گرایش روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت دارند. شاید بیش از 70 درصد مردم به دلیل رقم های بالای هزینه های روانشناسی و مشاوره از مراجعه به این مراکز خودداری می کردند، اما حالا خوشبختانه با این اتفاق شاهد کاهش مشکلات در این زمینه خواهیم بود.»
دکتر علی فتحی آشتیانی افزود: «در دستورالعمل بیمه خدمات حوزه روانشناسی، به طور مفصل به اختلالات از جمله اختلالات اوتیسم، بیش فعالی، اختلالات حرکتی، اسکیزوفرنی، دوقطبی، افسردگی، افسردگی اضطرابی، وسواس، استرس ها، اختلالاتی با طیف علائم جسمانی، تغذیه، اختلالات خواب، کج کاری های جسمی، اعتیاد و اختلالات عصب شناختی پرداخته و قید شده که افراد تا چند جلسه و تا چه میزان می توانند از پوشش بیمه استفاده کنند.»
فتحی آشتیانی بر ضرورت افزایش پوشش بیمه ها تاکید کرد و گفت: «بیمه ها در این حوزه باید پوشش بیشتری داشته باشند، در حالی که فعلا بیمه، محدود به گرایش روانشناسی سلامت و بالینی است. بخش قابل توجهی از مخاطبان روانشناسان و مشاوران در سنین کودکان و نوجوانان یا همان دانش آموزان هستند.
به عنوان مثال نارسایی در خواندن، نوشتن یا اختلالات حرکتی در دوره کودکی و نوجوانی است ولی عمده روانشناسان و مشاورانی که به این سنین خدمات می دهند، گرایش تربیتی یا تحصیلی دارند. به اعتقاد من بیمه باید مشمول همه گرایش ها شود. این توسعه گرایش ها باید انجام شود تا بتوانیم شاهد کاهش مشکلات در سطح کشور باشیم.»
افزایش فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان روانشناسی با ورود بیمه
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بیش از 57 هزار عضو دارد و فرصت خوبی برای تعداد زیادی از آنها ایجاد شده است. با این اتفاق تعداد قابل توجهی که پروانه ندارند زیر نظر آن 20 هزار نفری که پروانه دار هستند می توانند کار کنند و از این راه فرصت شغلی خوبی برای فارغ التحصیلان این رشته ها فراهم می شود.
وی افزود: «در حال حاضر همکاران در سراسر کشور با گرایش های بالینی و سلامت، گواهی بیمه را در اختیار بیماران قرار می دهند. البته هنوز کسر هزینه بیمه در کلینیک ها انجام نمی شود ولی گواهی به بیمار داده می شود تا درصد بیمه را از شرکت بیمه کننده دریافت کند.»
بیمه سلامت روان یک سرمایه گذاری است
کیومرث سرمدی واله، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خدمات روانشناسی و مشاوره و مسائل مرتبط با روان جامعه را از اولویت های امور کشور عنوان کرد و به «ایران» گفت: «با توجه به پیچیدگی های خاص زندگی در عصر مدرنیته، حتما باید به موضوعات تخصصی نگاه کرد و خدمات تخصصی در حوزه بهداشت روان، زیرساخت لازمی است که هر چقدر برای آن هزینه شود، در واقع سرمایه گذاری شده است.»

سرمدی واله افزود: «نسلی که سبک زندگی مناسب و درست داشته باشد، مهارت های زندگی را فرا بگیرد و با بهره گیری از روانشناسان و جامعه شناسان چالش های زندگی و مدیریت حل مسائل را به طرق علمی دنبال کند، به همان اندازه در بهره وری اجتماعی می تواند موثر عمل کند.
استفاده از خدمات روانپزشکی و روانشناسی و ایجاد فرهنگ مشاوره به خاطر هزینه های مترتب تاکنون اولویت مردم نبود و امیدواریم با ورود بیمه ها در این حوزه شاهد بهبود اوضاع باشیم.»
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد