شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۸:۴۶
کد مطلب: 63393
۱

5 نکته مرکز مشاوره روانشناسی در تصمیم ازدواج و موفقیت آن!

5 نکته مرکز مشاوره روانشناسی در تصمیم ازدواج و موفقیت آن!
زیرا که همه ما پیش از ازدواج آرزوهای شیرینی را در ذهنمان می پرورانیم ؛ اماپس از ازدواج بیشترشان در حد رویا باقی می مانند و هیچگاه برآورده نمی شوند.
زیرا ما در ان دوره به زندگی مشترک اغلب ساده انگارانه نگاه می کنیم؛ در حالی که بسیار پرفراز و نشیب است. و به همین دلیل باید اگاهانه تصمیم بگیریم. در ادامه به نکات مهمی اشاره می کنیم که توجه به ان ها می تواند در تصمیمات ما و موفقیت ازدواجمان تاثیر پر رنگی داشته باشد . پس در دوران اشنایی از موارد گفته شده غافل نشوید و به آن ها دقت کنید.

نقش خانواده همسر در موفقیت ازدواج
در فرهنگ  ما ازدواج  تنها انتخاب یک شریک زندگی نیست؛ بلکه انتخاب یک خانواده است و  به همین دلیل است که خانواده نقشی بسیار مهم را در آینده زندگی مشترک بازی می کند. بر اساس تحقیقات مرکز مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج دقت کنید که خانواده طرف مقابل، یک خانواده سالم و منسجم باشد. این که بگویید من قرار نیست با خانواده اش زندگی کنم و خود او با خانواده اش متفاوت است و.... شاید توجیهات عاشقانه ای باشند که شما را با چالش های دشواری رو به رو کند و سلامت رابطه تان را تهدید کند.

مطالعات مراکز مشاوره ازدواج نشان می دهد که خانواده محکم و منسجم خانواده ای است که همه اعضای آن در جای اصلی خود قرار دارند و همواره می کوشند در همه موارد پشت یکدیگر باشند. در چنین خانواده هایی ارزش ها و قابلیت های هر فرد اعم از بزرگ و کوچک کشف و شکوفا می شود .درنتیجه هر مرحله از زندگی به گونه و شیوه ای مرتب پیش خواهد رفت و چنانچه مشکلی هم پیش آید همه با هم فکری و همیاری یکدیگر به سرعت مانع به وجود آمده را برطرف خواهند کرد.
از این رو تناسب فرهنگی در بین خانواده های زوجین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که می تواند آینده و سرنوشت یک ازدواج را به مخاطره می اندازد.

ظاهرهمسر سلیقه ای است.
سلیقه ظاهری و به دل نشستن اولیه ملاک مهمی است. البته نباید ظاهر،  فاکتور سخت و غیر قابل انعطافی باشد. مشاوره ازدواج تاکید می کند فاکتور ظاهر در آدم های مختلف متفاوت و متنوع است به دل نشستن بسیار مهم است؛ فقط در همین حد و بالاخره چهره همسر بیشترین چهره ای است که در طول زندگی می بینید؛ پس نباید نسبت به آن احساس دلزدگی داشته باشید یا توی ذوق شما بخورد. ولی این که از همان ابتدا به دلتان نشسته باشد بسیار اهمیت دارد.

اول از سلامت روان خودتان مطمئن شوید.
اگر هر فردی خود را ارزیابی کند که آیا به رشد کافی اجتماعی و عاطفی مورد نیاز در ازدواج رسیده است یا خیر و آیا در حال حاضر از سلامت روانشناختی کافی برای پذیرش مسئولیت های زندگی مشترک برخوردار است یا خیر، می توان جلوی بسیاری از طلاق ها و آسیب های اجتماعی و روانی ناشی از ازدواج ناموفق را گرفت. بر اساس تحقیقات مرکز مشاوره روانشناسی داشتن سلامت روان،  دائمی نیست و سلامت روانی هم مانند سلامت فیزیکی امری ثابت و دائمی نیست به این معنا که هر فردی ممکن است در برهه ای از زندگی خود به تنش ها، تعارضات و بحران های روانشناختی دچار شود که سلامت روانشناختی کنونی او را مختل کند؛ اما با درمان و حل این مشکلات می توان دوباره سلامت روانشناختی را بازیافت. و این نکته را فراموش نکنید که برای این که در روابط آینده بهتر عمل کنید، مرکز مشاوره تاکید می کندکه باید یاد بگیرید که عاشق خودتان باشید و در واقع در قدم اول خودتان را دوست داشته باشید و  خودتان را درک کنید و دردهایتان را التیام ببخشید و از خودتان مراقبت کنید. و بعد از ان است که می توانید رابطه ی خوبی با همسرتان برقرار کنید و او را دوست داشته باشید و به او عشق بورزید و در نتیجه رابطه سالمی را تجربه خواهید کرد.

ارزش هایتان را بشناسید.
به انتخاب هایتان در جنبه های مختلف زندگی بیندیشید. آیا این انتخاب ها از ارزش هایتان سرچشمه می گیرند یا عاداتی هستند که ترجیح می دهید تغییرشان دهید.هرچه دقیق تر خودتان را بشناسید و اگر ارزش هایتان را بشناسید می توانید از اینکه همسرتان به آنها احترام می گذارد، اطمینان یابید. متخصص مشاوره خانواده در باره ارزش ها به این صورت می گوید که اگر به ارزش های هم احترام نگذارید درک انتخاب ها و تصمیم های یکدیگر دشوارتر می شود و این نیز به نوبه خود منجر به ابهام و سو تفاهم هایی خواهد شد.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.
اعتماد به نفس یعنی احساس خوداتکایی ناشی از شناخت توانایی ها و ویژگی های خود است. اعتماد به نفس در روابط مهم است؛ چون کمک می کند بدون احساس نیاز به تأیید گرفتن یا ارتباط دادن عزت نفسمان با واکنش های کسی که دوستش داریم، با طرف مقابلمان گفت و‌ گو‌ کنیم. در بحث مشاوره روانشناسی گاهی کمبود اعتماد به نفس باعث می شود که فکر کنیم دوست داشتنی نیستیم اگر اعتماد به نفستان پایین باشد تا حدودی همیشه به امید کسب تایید برای احساس ارزشمند بودنتان به دیگران وابسته خواهید بود.


به همین دلیل است که رابطه ی خوب به کیفیت خودپنداره ی شما و نامزدتان بستگی دارد.مشاوره خانواده تاکید می کند فردی که تصویری خوب از خود دارد برای کسب تأیید و یافتن معنا و هدف زندگی به هیچ کس وابسته نیست و آن قدر قوی است که اگر لازم باشد می تواند به تنهایی با زندگی روبه رو شود. او آماده است که با فرازها و نشیب ها، خوبی ها و بدی ها،  شادی ها و غصه ها و واقعیت های سخت زندگی روبه رو شود. سلامت هیجانی درست از همینجا شروع می شود، یعنی داشتن خودپنداره ی خوب و سالم و ازدواج خوب و موفق مستلزم این است که هر دو همسر به خوبی خودشان را بشناسند و  درباره ی خودشان احساس خوبی دارند.آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت مشاور روانشناس و متخصص مشاوره خانواده می گوید اگر جنبه هایی از خودمان را دوست نداریم باید اقدامی در راستای تغییرشان انجام دهیم و در این مسیر می توانیم دیدگاه هایمان را طبق نظر روان شناس متخصص همان چیزهایی را  که دوست نداریم تغییر دهیم و باید خود ارزیابی را در نظر داشته باشیم و برای بهبود زندگی مان تلاش کنیم.


کلام اخر:
دکتر نسرین باقری مشاور روانشناس و متخصص مشاوره ازدواج می گوید یکی از مهمترین عواملی که بر بقا و رشد خانواده اثر می گذارد، روابط سالم و مبتنی بر سازگاری و تفاهم بین اعضا علی الخصوص زن و شوهر است. با توجه به تغییرات و پیچیدگی روزافزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی، آموزش مهارت های زندگی امری ضروری به نظر می رسد. بدون شک اگر زوجین در روش های ارتباطی مهارت داشته باشند می توانند بسیاری از مسائل زندگی را حل کرده و از زندگی لذت ببرند.

ازدواج یکی از مهمترین تصمیم ها و در عین حال یکی از اجزاء مهم  زندگی هر زن و مردی به شمار می رود. باید بدانیم که ازدواج خوب و آماده ای وجود ندارد که به دنبال آن بگردیم بلکه باید آن را بسازیم. ازدواج های خشنود و پایدار شانسی و تصادفی شکل نمی گیرند بلکه ساخته می شوند. این گونه ازدواج ها مستلزم کسب آمادگی ها و  مهارت ها و آگاهی های لازم قبل از ازدواج و در طول زندگی مشترک می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه دهنده خدمات تخصصی مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید.
 
 
کلینیک انتخاب نو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند