شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۶
کد مطلب: 63547
۰

شما انتخاب کننده افکار خود هستید

شما انتخاب کننده افکار خود هستید
افکار شما بسیار قدرتمند هستند. آن‌ها اساس احساس شما و خلق زندگی شما هستند. اما یکی از عمیق‌ترین بینش‌های حاصل از تمرین و آموزه‌های ذهن‌آگاهی که به‌طور گسترده توسط حوزه روان‌شناسی مورد استقبال قرار گرفته است، این است که شما افکار خودتان نیستید. بسیاری از مردم این ایده را بسیار گیج‎کننده می‌دانند. چگونه افکار شما می‌توانند مسئول احساسات و اعمال شما باشند و آن چیزی که هستید نباشند؟
 بیایید یک قدم به عقب برگردیم و تعریف کنیم که "فکر" چیست. افکار را می‌توان به عنوان فرآیندهای ذهنی که شامل باورها، نگرش‌ها، تصاویر و ایده‌ها می‌شود، تعریف کرد. آن‌ها می‌توانند خودآگاه یا ناخودآگاه باشند و می‌توانند از ساده تا پیچیده متغیر باشند.
سارا حق بین نویسنده و مترجم خانه تاب آوری در ادامه این مطلب اضافه میکند افکار چیزی است که ما برای پردازش اطلاعات، تصمیم‌گیری و درک دنیای اطراف خود استفاده می‌کنیم. افکار لزوماً درست یا غلط نیستند. ما می‌توانیم در مورد چیزهایی فکر کنیم که هیچ مبنایی در واقعیت ندارند. افکار ما می‌آیند و می‌روند، تغییر می‌کنند و می‌توانند تحت تأثیر تجربیات و عوامل خارجی ما قرار بگیرند. آن‌ها جنبه ثابت یا دائمی ما نیستند. پس شما ناظر افکار خود هستید. همه ما سطحی از آگاهی داریم که افکار، احساسات و تجربیات ما را مشاهده می‌کند. ما شاهد زندگی خود هستیم، ناظری خاموش که آمدن و رفتن افکارمان را تماشا می‌کند.
تصور کنید کنار رودخانه‌ای نشسته‌اید و جریان آب را تماشا می‌کنید. آب بطور مداوم در حال حرکت است. شما ناظر هستید، کسی که جریان آب را تماشا می‌کند. در این قیاس، افکار شما آب است و شما ناظر هستید. همان‌طور که شما آب رودخانه نیستید، افکار خود هم نیستید. وقتی بیش از حد با افکار خود هم‌ذات پنداری کنید، می‌توانید در دام آن‌ها گرفتار شوید. شما می‌توانید به عقاید خاصی وابسته شوید، که وقتی آن باورها به چالش کشیده می‌شوند یا اشتباه می‌شوند منجر به رنج شوند.

شما همچنین می‌توانید تحت تأثیر افکار منفی یا مزاحم قرار بگیرید که می‌تواند بر سلامت روان و رفاه شما تأثیر بگذارد. با این حال، وقتی تشخیص دادید که افکار شما، خود شما نیست، می‌توانید از تفکر خود فاصله بگیرید. شما می‌توانید افکار خود را بدون درگیر شدن در آن‌ها مشاهده کنید که به شما کمک کند تا در میان چالش‌های زندگی آرام و متمرکز بمانید. همچنین می‌توانید از الگوها و گرایش‌های تفکر خود آگاه‌تر شوید که می‌تواند به شما کمک کند تا از الگوهای فکری غیرمفید یا مضر رها شوید.
این بدان معنا نیست که باید افکار خود را نادیده بگیرید یا آن‌ها را بی‌اهمیت بدانید. افکار شما منبع ارزشمندی از اطلاعات و بینش هستند و به شما کمک می‌کنند تا دنیا را درک کنید. اما لازم نیست شما توسط آن‌ها تعریف شوید. بلکه به عنوان ناظر می‌توانید انتخاب کنید: کدام افکار درست هستند؟ کدام افکار مفید هستند؟ به کدام افکار می‌خواهم پاسخ دهم؟ کدام افکار را می‌خواهم نادیده بگیرم؟ شما انتخاب کننده افکار خود هستید.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "