پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۱
کد مطلب: 8654
۰

قبولی دانش آموزان اول راهنمایی به هر شکل ممکن پاک کردن صورت مسئله است


یک کارشناس مسائل آموزشی گفت: دادن بخشنامه به مدیران مدارس راهنمایی مبنی براینکه در امتحانات خرداد و شهریور سال جاری در کلاس اول راهنمایی مردودی نداشته باشند و دانش آموزان به هر شکل و با ارفاق به کلاس بالاتر بروند، اشتباه است.
شیرزاد عبدالهی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجرای طرح 6-3-3 نیاز به زمینه ها و مقدماتی دارد که باید قبل از شروع طرح در مهرماه آینده فراهم شود، افزود: هیچکس تصور نمی کرد که کوتاه و بلند کردن طول دوره های تحصیلی با چنین معضلات پیچیده ای همراه باشد. به جز این موارد، قطعا در جریان اجرای طرح مشکلات پیش بینی نشده ای بروز می کند که باید توسط یک کارگروه تخصصی با اختیارات ویژه سریعا از طریق صدور بخشنامه حل و فصل شوند.

این کارشناس مسائل آموزشی افزود: یکی از مشکلاتی که هنوز تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده وضعیت دانش آموزان مردودی پایه اول راهنمایی سال تحصیلی جاری در طرح جدید است. مطابق طرح جدید دانش آموزان پنجم ابتدایی سال آینده به کلاس ششم ابتدایی می روند و در سال آینده کلاس اول راهنمایی نخواهیم داشت. به طور طبیعی تعدادی از دانش آموزان اول راهنمایی امسال در امتحانات خرداد و شهریور مردود و مجبور به تکرار پایه خواهند شد؛ از طرفی سال آینده کلاس اول راهنمایی تشکیل نمی شود، پرسش این است که تکلیف این دانش آموزان چیست؟

پیش از این وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حذف موقتی پایه اول راهنمایی در سال تحصیلی آینده گفته بود که با دانش آموزان مردودی این پایه همچون دانش آموزان پایه دوم و سوم متوسطه برخورد می شود.

هم اکنون دانش آموزان پایه دوم و سوم متوسطه اگر در درسی تجدید بیاورند، مجبور به تکرار پایه تحصیلی نمی شوند بلکه با رفتن به پایه تحصیلی بالاتر تنها در امتحانات دروس تجدید شده شرکت می کنند تا نمره قبولی را کسب کنند.

عبدالهی ادامه داد: یک راه حل این است که دانش آموزان به صورت مشروط به کلاس بالاتر بروند و علاوه بر دروس پایه دوم ، مانند نظام واحدی دبیرستان در کلاس های ویژه، درس هایی را که در آنها نمره نیاورده اند را همزمان تکرار کنند و با کسب نمره قبولی در امتحانات درس های مردود شده ، به وضعیت عادی برگردند.

این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه مدارس راهنمایی امکان برگزاری کلاس های مجزای جبرانی برای تعداد معدودی دانش آموز مردودی را ندارند، گفت: علاوه بر این ، دانش آموزان مردود شده توان و کشش لازم برای حضور همزمان در کلاس های درس سال دوم راهنمایی و دروس مردود شده سال اول را نخواهند داشت.

وی  با ارائه راه حل در این باره افزود: به مدت یکسال حضور منظم دانش آموزان مردودی در مدرسه تعلیق شود و به آنها فرصت داده شود که در آبان و اسفند سال آینده درس های مردود شده را مجددا امتحان بدهند و این امتحانات آنقدر تکرار شود که نمره قبولی بگیرند. در این روش دانش آموز بدون حضور در کلاس و به صورت داوطلب آزاد پایه اول را تکرار می کند منتها به جای همه مواد درسی فقط دروس مردودی را امتحان می دهد.

عبدالهی اظهار داشت: هر دو این موارد نیازمند وضع مقررات جدید در شورای عالی آموزش و پرورش است؛ ضمن اینکه هر کدام از این راه حل ها مشکلات خاص خود را دارند. یک راه حل ساده اما غیر اصولی این است که از طریق بخشنامه شفاهی به مدیران مدارس راهنمایی گفته شود که در امتحانات خرداد و شهریور سال تحصیلی جاری در کلاس اول راهنمایی مردودی نداشته باشند و دانش آموزان به هر شکل و با ارفاق به کلاس بالاتر بروند و به عبارت دیگر صورت مساله را حل کنند.

این کارشناس مسائل آموزشی تصریح کرد: البته این مشکل در یکسال حل نخواهد شد و قاعدتا این دانش آموزان به عنوان آخرین پایه نظام قبلی ، تا زمان فارغ التحصیلی باید مورد حمایت وپژه قرار گیرند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟