سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۹
کد مطلب: 16997
۹
۲۵

در ذهن دختران نوجوان چه می گذرد؟

در ذهن دختران نوجوان چه می گذرد؟
میگنا: شاید بیشترین جمله ای که از زبان دختران نوجوان شنیده شده، این جمله است: «خانم باور کنید هیچ کس ما رو نمی فهمه. پدر و مادرمون اصلا ما رو درک نمی کنند.»

خیلی از مادران با مراجعه به اتاق مشاوره دبیرستان به دنبال جواب این سوال هستند: «نمی دانم با دختر نوجوانم چطور رفتار کنم؟ دیگر خسته شده ام. هر کاری که فکرش را بکنید انجام داده ام اما او عوض شده، دیگر حرف ما را گوش نمی دهد، مدام با ما جر و بحث می کند. همیشه روبروی آینه نشسته. مدام گوشی موبایلش دستش است. به حرف دوستانش بیشتر از ما گوش می دهد و ...»

در مقابل، اتاق مشاوره دبیرستان همیشه پر است از دختران نوجوانی که معتقدند درک نمی شوند.
شاید بیشترین جمله ای که از زبان دختران نوجوان شنیده شده، این جمله است: «خانم باور کنید هیچ کس ما رو نمی فهمه. پدر و مادرمون اصلا ما رو درک نمی کنند.»

در این نوشته قرار است در مورد ویژگی های نوجوانی دختران بگوییم و راهکارهایی برای برقراری ارتباط درست و سالم با یک دختر نوجوان را مطرح کنیم.


* اصلی ترین ویژگی های دوره نوجوانی
برای اینکه وارد جهان نوجوانتان شوید، قبل از هر چیز باید این جهان را بشناسید.

1- تغییرات جسمی
شاید اولین تغییری که در دختر نوجوانتان ببینید، تغییرات جسمی است که در اثر تغییر و تحولات هورمونی در بدن او رخ می دهد. دخترتان ظاهری زنانه پیدا می کند اما رفتارهایش گاهی هنوز کودکانه است. شاید یکی از بزرگترین وظایف مادرانه شما آگاهی دادن و صحبت کردن با دخترتان در مورد تغییرات جسمی او باشد.

2- تغییرات شناختی
هوش نوجوان در این دوره حالت انتزاعی دارد. می تواند قواعد و قضایای منطقی را درک کندو قدرت استدلال کردن دارد. بنابراین گاهی ممکن است با شما بحث کند و شما و افکار و عقایدتان را به چالش بکشد. حتی در مورد افکار خودش هم شک دارد. دختران دیگ رخواسته های شما را به راحتی نمی پذیرد، بلکه بایدب رایش دلیل بیاورید و استدلال کنید. این همه شک و بحث و تردید برای مقابله و دعوا با شما نیست، بلکه می خواهد همه چیز را از اول و بر اساس استدلال و منطق بازسازی کند.

3- جستجوی هویت
یکی از ویژگی های نوجوانی به دنبال هویت گشتن و رسیدن به پاسخ سوال «من کیستم؟» است. او به دنبال کسب شناخت از خودش در همه ابعاد زندگی است. تلاش می کند به یک من مستقل دست یابد. خلاصه کلام اینکه می خواهد خودش را تعریف کند.

4- خودمرکزیت
اکثر نوجوانان
در دوران بلوغ تصور می کنند زیر ذره بین دیگران مخصوصا همسن و سال های خودشان هستند و به همین دلیل وقت زیادی را صرف تفکر در مورد خصوصیات ظاهری خود می کنند و زمان زیادی را روبروی آینه می گذرانند. دختران فکر می کند هنگام رفتن به مهمانی همه به او نگاه می کنند و اگر یک لکه کوچک روی لباسش باشد همه متوجه خواهند شد!

5- تصور آسیب ناپذیری
خود نوجوانان در این سن فکر می کنند اتفاقات بد فقط برای دیگران می افتد و فقط دیگران آسیب می بینند. آنها به اندازه کافی عاقل هستند و به خوبی می توانند از مشکلات بگریزند. البته این افکار چیزی نیست جز یک توهم مخصوص دوران نوجوانی. این توهم می تواند پایه خطرات و انحرافات بسیاری در دختر نوجوان شما باشد. مثلا «اگر سوار ماشین یک غریبه هم باشم برای من هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. من می دوم چطوری باید رفتار کنم.»

6- همسالان، پادشاهان ذهنی
در این سنین دوستان و همسالان برای فرد اهمیت زیادی پیدا می کنند و برای پذیرفته شدن و تعلق داشتن به همسالان خود، همنوایی و شبیه شدن با آنها را انتخاب می کنند، به طوری که بودن در میان همسالان و تشابه با آنان به یک نیاز اساسی در دوران نوجوانی تبدیل می شود. نگران نباشید! بودن در گروه همسالان و اهمیت و نفوذ همسالان برای دختر شما یک ویژگی طبیعی دوران نوجوانی است. نوجوان با بودن در گروه همسالانش، احساس استقلال را خواهد آموخت.

7- کاهش علاقه به درس
معمولا اکثر نوجوانان با افت تحصیلی روبرو می شوند. یکی از اصلی ترین دلایل این افت تحصیلی ورود فعالیت ها و موقعیت های جدید به زندگی است. باید در کنار او باشید. به او کمک کنید تا استعداد و علائق تحصیلی و توانایی های خود را بشناسد. 

چند توصیه برای تعامل با دختران نوجوان:

* این اشتباهات را انجام ندهید:
1- تحقیر و مقایسه ممنوع
حواستان باشد بزرگترین اشتباهی که دخترتان را از شما دور می کند، تحقیر کردن او در جمع و حتی در خلوت است. او را به خاطر نقطه ضعف هایش تحقیر نکنید و موفقیت های دیگران و شکست هایش را بر سرش نکوبید. دختران را همانطور که هست بپذیرید و از او به تناسب استعدادها و توانایی هایش انتظار داشته باشید. مطمئن باشید او نیز استعدادها و توانایی های خودش را دارد. در پیدا کردن استعدادهایش و رفع نقاط ضعفش به او کمک کنید.

2- دائما نگران دختران نباشید
گاهی والدین آنقدر نگران دختر نوجوانشان هستند که او را شدیدا محدود می کنند و تحت کنترل
خود قرار می دهند اما متاسفانه دختران، در اکثر موارد، در برابر فشار والدین به دروغگویی رو می آورند و در مورد فعالیت ها و دوستانشان به والدین دروغ می گویند. بنابراین به جای محدودیت بیش از حد سعی کنید مهارت روبرو شدن با خطرات را به دخترتان بیاموزید، به او یاد دهید چگونه تنها به کلاس زبان برود، در برابر شماره های ناشناسی که به او زنگ می زنند یا برایش پیامک می فرستند چه واکنشی بهتر است داشته باشد.

3- تمام کارها را شما انجام ندهید
به او مسئولیت هایی را واگذار کنید. نباید همه کارهایش را شما انجام دهید. اینکه اجازه نمی دهید دست به سیاه و سفید بزند، همه کارهای خانه و حتی کارهای شخصی او را انجام می دهید، شما را تبدیل به یک مادر خوب نمی کند، بلکه باعث می شود دخترتان به یک فرد مسئولیت گریز تبدیل شود. به او وظایفی را محول کنید و اجازه دهید مسئولیت کار و عواقب خوب و بدش کاملا به عهده خودش باشد. 
 
 
* اصل هایی که باید رعایت کنید:
1- ایجاد محیط امن در خانه
اولین و مهمترین پایگاه و تکیه گاه برای دختر نوجوانتان باید خانه ای باشد که در آن زندگی می کند. سعی کنید محیط خانه را آرام نگاه دارید. محیط پرتنش و پر از دعوای خانوادگی او را از خانه و والدین فراری خواهد داد.

2- اجازه دهید شما را راهنمایی کند
با او صحبت کنید. از او مشورت بخواهید. زمانی که اظهارنظر می کند، مکث توأم با تفکر داشته باشید تا به باارزش بودن زمینه های ذهنی خودش فکر کند. حتی از او راهنمایی بخواهید. مسائلی را مطرح کنید و طوری نشان دهید که شما مشتاقانه منتظر راهنمایی ها و ایده های خلاقانه او هستید.

3- افزایش آگاهی و مطالعه در مورد نوجوانی و انتقال اطلاعات به فرزند
در رابطه با مراحل رشد انسان و تغییرات هر مرحله به ویژه نوجوانی تا آنجا که می توانید اطلاعات کسب کنید. هر قدر دانش شما بیشتر باشد، کمتر در رویارویی با مسائل غافلگیر و مستاصل خواهید شد. علاوه بر این با فرزندانتان نیز در مورد ویژگی های سن نوجوانی صحبت کنید. مثلا وقتی دختر نوجوانتان بداند همه دخترهای هم سن و سالش نگران ظاهر و قیافه خودشان هستند و این یک ویژگی وابسته به سن است بیشتر احساس آرامش خواهد کرد. می توانید در این مورد حتی از خاطرات خودتان هم با او حرف بزنید و به او بگویید شما هم در نوجوانی نگران جوش های صورتتان بوده اید و فکر می کردید همیشگی خواهند بود و اینکه این موضوع در آن زمان چقدر ذهنتان را به
خود مشغول کرده بود اما حالا اثری از آنها نمانده است.

4- موضع خود را مشخص کنید
گاهی خیلی از مشکلات بین شما و او به این خاطر اتفاق می افتد که به روشنی و وضوح با او صحبت نمی کنید. بهتر است خواسته هایتان را در مورد رابطه با دوستان و همکلاسی ها، زمان برگشتن به خانه، شرکت در مهمانی ها و استفاده از اینترنت، موبایل و ... مشخص کنید و به روشنی با ذکر دلایل منطقی قوانین و انتظارات خود را توضیح دهید.

5- تصمیم‌گیری را به او یاد بدهید
مهارتی مهم که دختران نوجوان باید یاد بگیرند «تصمیم گیری» است. دختران را در تصمیمات خانواده شریک کنید. مثلا در انتخاب پرده و دکوراسیون خانه نظر او را بپرسید. او را در موقعیت هایی قرار دهید که تصمیم گیرنده نهایی خودش باشد. یادگیری مهارت تصمیم گیری در دوران نوجوانی به او کمک می کند در تصمیم های مهم زندگی به درستی عمل کند و همه جوانب یک امر را بسنجد.

6- به خلوت او احترام بگذارید
دختر نوجوان شما دوست دارد بیشتر وقتش را در اتاقش تنها باشد، موسیقی گوش دهد و شعر بخواند یا حتی برای درس خواندن تنها در اتاقش بنشیند و در اتاقش را ببندد. دوست دارد یک حریم خصوصی داشته باشد. وقتی در اتاقش را می بندد، اتاقش را قلمرو سلطنت خود فرض می کند. دوست دارد هر طور خودش دوست دارد درآنجا پادشاهی کند. به خواسته او، تا حدی که قوانین خانه تان اجازه می دهد، احترام بگذارید و هرگز سرزده و بدون اینکه در بزنید به اتاقش وارد نشوید مگر اینکه یک دلیل منطقی و مهم داشته باشید.

7- به او اعتماد کنید
دخترتان تا زمانی که باور نکند به او اعتماد دارید به شما اعتماد نخواهد کرد و تلاشتان بی فایده خواهد بود. اعتماد یک پل دوطرفه است، بنابراین به او اعتماد کنید و این را با رفتارتان به او نشان دهید و به او بیاموزید ما در برابر اعتمادی که به هم داریم، مسئول هستیم. البته فراموش نکنید اعتماد باید آگاهانه و هوشیارانه باشد، بهتر است این اعتماد را از سال های آغازین نوجوانی شروع کنید.

8- تحسین و انتقاد درست
وقتی کار یا مسئولیتی را به خوبی انجام می دهد از او تشکر کنید و به خاطر کار خوب تحسینش کنید.
منطقی و درست از او تعریف و تمجید کنید، به کار خوبی که انجام داده است، اشاره کنید.
این اصل را هنگام انتقاد کردن از او هم رعایت کنید و به کار اشتباهی که انجام داده است اشاره کنید و کل وجود او را به خاطر کار اشتباهی که انجام داده، زیر سوال نبرید.

 
مرجع : سپيده دانايي
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فرزانه
سلام....من 19 سالمه...مادرمن دقیقا عکس این مواردو انجام داده...من حتی حریم خصوصی برای خودم ندارم...همش سرزنشم میکنه...همش بچه های مرردمو میکوبه تو فرق سرمن!برای همین کاراش حس میکنم ک اصلا علاقه ای بهش ندارم...چون عزت نفسمو ازم گرفته..حتی گاهی ازش متنفرمیشم
ava
Iran, Islamic Republic of
اره من چهاره سالمه مامانم هی بهم میگ صاف بشین هی منو با دیگران مقایسه میکنه. دگ خسته شدم حتی دو قدم تا مغازه نمیتونم برم

حریم خصوصی هم ندارم
ارمیتا
Iran, Islamic Republic of
منم 14 سالمه و پدر مادرم من رو خیلی محدود کردن
ارمیتا
Iran, Islamic Republic of
من گاهی وقتا فکر می کنم که هیچ ارزشی برای پدر و مادرم ندارم حتی اگر موضوع درسمم باشه میگن به ما چه حداقل شما گوشی موبایل دارید اما من ندارم نمی دونم چرا پدر و مادرم بهم اعتماد نمی کنن شاید به من اعتماد دارن ولی به جامعه نه.
زهرا
میخواستم بگم منم مثل فرزانه خانومم.
یه بار هم اینقد دعوا کردم که بعد از اون به همه میگفتم که مادرم مرده و از این بابت نااراحت نیستم
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر خرت کنم. خدا به داد شوهرت برسه
باران
ممنون
سونیا
Iran, Islamic Republic of
سلام مادرمن تمام اختیاراتم رو ازم گرفته ....حتی اجازه میخوام لباس بپوشم باید نظرمامانم باشه خب چراااا واقعا ینی واقعا قبلا که بچه بودم خییییلی بیشتراختیارخودموداشتم ولی حالا....خسته شدم همش دلایل خودشوبرای من میگه دلایلی که هیچ منطقی توش نیسسسسس بعضی وقتاحالم ازش بهم میخوره
Amir
Iran, Islamic Republic of
الهی بمیرم.ایشاالله درست میشه
Iran, Islamic Republic of
منم همینطورم صبح تا شب مامانم منو کتک میزنه هروقت میریم بیرون اگه ی پسر بهم نگاهکنه بهم فحش میده
لیلی
Iran, Islamic Republic of
هیشکی بلد نیس درست بچشو تربیت کنه
الناز
Iran, Islamic Republic of
مادرم برای من حریمی نزاشته که اصلا خصوصی باشه یهو دارم اس ام اس میدم میبینم بالا سرم وایساده همش باید موبایلم بدون قفل باشه وگرنه علم شنگه به پا میکنه دقیقا بر عکس چیزایی که شما گفتید عمل میکنه خستم کرده دارم دیگه ازش متنفر میشم ولی خیری ممنون از راهنمایی هاتون خیلی عالی بود
با تشکر
kimiya
Romania
ولی خداوکیلی مامانم دیگه با گوشی من کاری نداره و رمزشو نمیدونه.....
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام من 13 سالمهو مادرم این کار هارو با من نمیکنه و من هم خجالت میکشم در این مورد با او صحبت کنم چه کنم او فکر میکند من بچه هستم و نمی فهمد که من در دوران بلوغم
الهام
Iran, Islamic Republic of
مامان من یه جوری که خجالت میکشم در مورد بلوغ باهاش صحبت کنم.خودش هم کاری نمیکنه که باش راحت تر باشم.نگران وضعیت خودم هستم.
مه سیما
Romania
مادر من اصلا منو درک نمیکنه 15 سالمه ولی هنوزم تا کلاس زبان همش یکی منو باید ببره. در مورد وضعیت ظاهری هم که باهاش حرف میزنم همش ذهن و طرز فکر 200 ساله پیش رو داره. مامان بعضی از دوستام چادری هستن ولی دخترشون تمام ارایش یا هر کاری دلشون بخواد میکنن ولی مادر من هیو اختیاری به من نداده حتی بعد از صحبت کردن با دوستام هم باید همه چیز رو براشون تعریف کنم. چرا نمیفهمن ؟ دیگه خسته شدم لطفا کمکم کنید
Iran, Islamic Republic of
عزیزم نگران نباش درست میشه ( سر عمر)
Iran, Islamic Republic of
ای کاش همه پدرومادرها کتاب های تربیت فرزند بخونن
سمیه
Iran, Islamic Republic of
کتاب های روانشناسی نوجوانان و بلوغ بهتره بنظرم
مالک
Iran, Islamic Republic of
خدوارو شکر که ما از ای وقایع یا بهتر بگم بلا دوریم
خدایا شکر.
Yegane
Iran, Islamic Republic of
مادر من خیلی مذهبیه. میگه باید با چادر باشی. اما من دوست ندارم. نمیدونم چیکار کنم. بعضی عقایدشم مال قرن بوقه. بهم اعتماد نداره. رمزهای گوشیمو میدونه و همه رو چک میکنه. زیاد دوسش ندارم. امیدوارم برم از دستش راحت بشم. من دارم میرم تو ۱۷ سال ولی تا کلاس زبان که دو کوچه پایین تره باید باهام بیاد یا یکیو بفرسته
روانشناسی مهر پندار
Iran, Islamic Republic of
مطلب بسیار مفیدی بود ممنونیم از حسن انتخاب این مقاله

زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام 14 سالمه
پدر مادرم اصلا منو درک نمی‌کنند اجازه نمیدن با دوستام بیرون برم لطفا یه راهنمایی کنید که بتونیم بهشون بگیم ما هم آدمیم این چیزا رو دوس داریم😖
Sana
Iran, Islamic Republic of
سلام من ۱۵سالمه دختر هستم
بخدا هیچکس منو درک نمیکنه از دست مامانم دوست واسم نمونده
خوانواده‌امم بدتر از مامانمن
من چرا این همه بدبختم اصلا به فکر من نیستن همش توجه میکنن به داداش کوچیکترم که ۷ سالشه
از شما چه پنهون از دست اون عصبانی میشه یه بهونه پیدا میکنه منو میزنه حریم خصوصی که اصلا حرفشو نزن اصن شما به من بگین حریم خصوصی چیه
بعد که بهشون اعتراض میکنی جوری جلوه میدن که انگاری بعد این همه ماجرار من بدم اونا خوب
همه دوستام اونجوری که میخوان لباس میپوشن و ارایش میکنن من یکی که حق ندارم دست به سبیلام بزنم چه برسه به ارایش به بدبختی مانتو مناسب میپوشم یعنی اصن جلو باز یا کوتاه ندارم همشون بلندن تازه اینکه چادر رو نمیپوشم هم کلی سرکوفت خاک برسر من چرا من تو دهه ۵۰ بدنیا نیومدم با این طرز فکر ۱۹۰۰ مامانم چرا اینقدر مامان مک پیش و پا افتاده اس
خدابا یه رحمی به من بکن مامانم از همه مانانای هم سن و سالام سختگیر تره تازه به قول خودش اون مامانا بدن این خوب ....😔
parastou
Iran, Islamic Republic of
خیلی مفید بود ممنون از مطالبتون ❤
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد