سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۸
کد مطلب: 44809
۷
آیا عشق حالت شدیدتر دوست داشتن است ؟

تفاوت دوست داشتن و عشق ورزیدن چیست ؟

علیرضا بابایی فرد
تفاوت دوست داشتن و عشق ورزیدن چیست ؟
میگنا: دوست داشتن به عنوان ارزشیابی مثبت از دیگران تعریف می شود. عشق ورزیدن از نظر کیفی با دوست داشتن متفاوت است و دارای سه عنصر اساسی است :
دلبستگی: نیاز به حضور فیزیکی و حمایت عاطفی معشوق
مواظب بودن: حس نگرانی و مسوولیت پذیری نسبت معشوق
صمیمیت: تمایل به تماس و ارتباط محرمانه و نزدیک و خواهان همراهی فکری و احساسی کامل با معشوق بیش تر از هر کس دیگر.

رابین دریافت زنان عشق ورزیدن به دوستانشان را بیش تر از مردان گزارش می کنند. اما هیچ تفاوتی بین زنان و مردان در مقیاس دوست داشتن وجود ندارد.

تحقیقات نشان داده اند دوستی های زنان صمیمی تر از مردان است. آنها فعالیت های بیشتری را برای پیوستگی و مبادله روابط انجام می دهند.

رابین و مک نیل عنوان کردند عشق ورزیدن نزد مردان راهی است جهت روابط جنسی، در حالی که زنان قادرند دلبستگی، مواظبت و صمیمیت را در دامنه وسیع تری از روابط تجربه کنند. گرچه عشق برچسبی است که ما یادگرفته ایم بر حالات فیزیکی خود بزنیم، اما در بسیاری از اوقات، عشق درگیر نشانگان فیزیولوژیکی شدید نیست. بنابراین مفید تر خواهد بود که عشق را به عنوان دسته ای از نگرش یک شخص نسبت به دیگران بدانیم.


درباره عشق:
عشق ممکن است قویترین عامل در ایجاد روابط صمیمی باشد . عشق بر روی عوامل دیگری مانند خود افشاگری تاثیر می گذارد و تحت تاثیر آنها نیز قرار می گیرد. عشق اغلب اوقات از نظر مشاوران و درمانگران زناشویی نادیده انگاشته می شود.

به کارگیری عشق از دیدگاه های مختلف می تواند کمک شایانی به مشاوره زناشویی بکند. عشق مهمترین کانون روابط صمیمی و عمده ترین مبحثی است که باید در ادبیات ارتباطات مورد توجه قرار گیرد.

عشق برای کسانی که خواسته های زیادی دارند واژه ی گرامی و زیباست. به نظر می رسد عشق توصیف کننده مهر و محبت بین والدین و فرزندان ، بین عاشق و معشوق و حتی بین دوستان است. با این وجود، عشق حتی اشاره به علاقه مندی یکی از زوجین به طعم و مزه بستنی و کلماتی ( نه رفتارهایی) از این قبیل نیز دارد.

گرچه بسیاری از انواع عشق به درد کار مشاوره درمانگران می خورد، اما برخی از انواع عشق مانند عشق رمانتیک بیشتر به کار مشاوره زناشویی می آید که در این مورد نظریه ها و تحقیقات بسیاری صورت گرفته است.


سبک ها یا گونه های عشق:

انواع مختلف عشق چیست ؟

سبک های عشق منحصر به فرد و دقیق نیستند، اما با این وجود به شش سبک در اینجا ما تقسیم می کنیم.

عشق شهوانی: بازتاب کلی از شهوت است. یک عاشق شهوانی به طور قطع همسرش را از نظر بدنی و فیزیکی مورد توجه قرار می دهد( مثل چشمانی آبی یا قهوه ای یا قد بلند یا کوتاه ) و واکنش شدید نسبت نسبت به هیکل و فرم بدنی . در این عشق قیافه به عنوان اولین مساله مطرح است.

لادوس: عشق کودکانه، سبکی از عشق مبتنی بر اظهار دوستی کردن به صورت معمول و متداول است . مانند شوخی و بازی کردن . این نوع عشق نوعی بازی و عشقی غیر جدی به منظور گذراندن اوقات فراغت به نحوی سرگرم کننده و دور از روابط واقعی است. یک عاشق لادوس به جذابیت های بدنی و فیزیکی توجهی ندارد. او از تعهدات هیجانی عمیق اجتناب می کند و زمان زیادی را صرف گذراندن با معشوق خود نمی کند.


عشق دوستانه:
عشقی است مبتنی بر دوستی. این عشق به ندرت بر اساس کتاب های رمان عاشقانه است و با این وجود نوعی عشق پایدار است . عشق دوستانه به تدریج با گذر زمان رشد می کند . بر خلاف عشق شهوانی که به یک باره و فوری صورت میگیرد و بر خلاف عشق لادوس که در مدت زمان کمی اتفاق می افتد . عشق دوستانه به وسیله ی ترکیبی از نگرش ها ، ارزش ها و رشد تدریجی صمیمیت و اعتماد با توجه به توانایی دوست گزینی بهتر صورت می گیرد.

عشق عملی: به صورت تمرینی و عمل گرایانه است. این نوع عشق ماهیت روشنی دارد، یعنی زوجین آنچه برای خودشان خوشایند است و همچنین خصوصیاتی که در جستجوی آن هستند را بر میگزینند. سبک عشقی عملی در جستجوی ایجاد رضایت و سازگاری بین زوجین است. این نوع سبک در جستجوی مشابهت ویژگی های مشترک خاص بین دو زوج است و از مسائل عاطفی و هیجانی شدید اجتناب می کند.

عشق مانیایی و شیدایی: شاید بالاتری تجربه از تجارب لذت جویی باشد. یک عشق مانیایی خاص ، اشتیاق به عشقی دارد که دردناک باشد. هیچ نوع تیپ خاصی برای او ارجعیت ندارد . علاوه بر این یک عشق مانیایی در اولین ملاقات خود به طور خیلی منفی با طرف مقابل برخورد می کند و موجب آزار و اذیت او می شود. بی خوابی، تهدید به خودکشی و باشدت و عصبانیت با تلفن صحبت کردن همه نشانه هایی از یک همسر مانیایی است.

عشق نوع دوستی: نادرترین نوع از انواع سبک عشقی است که از نوعی احساس خودفداکارانه برای آسایش و رفاه دیگران ، از سنن مذهبی نشات گرفته است. شاید بتوان این نوع عشق را عشق اهدایی نیز نامید. در این نوع عشق ، عاشق هیچ گونه توجهی به خود ندارد و تمامی عشق خود را به همسرش معطوف می دارد.


منبع : روانشناسی اجتماعی
علی اسماعیلی و سیاوش شایسته

نویسنده : علیرضا بابایی فرد
کارشناس ارشد مشاوره
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.