چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۲
کد مطلب: 10135
۰

مهارت آموزي دروازه ورود به عرصه حمايت از کار ايراني


۴۳ درصد دانش آموزان متوسطه در سال تحصيلي جاري جذب مراکز فني و حرفه اي وکاردانش شده اند در سالي که از سوي مقام معظم رهبري به عنوان توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني، نام گذاري شده، اگر قرار است اتفاقي در حمايت از توليد ملي و کارآفريني بيفتد بايد به آموزش وپرورش و بحث مهارت آموزي در اين حوزه، نگاهي دوباره شود تا در وهله اول ميزان اقبال دانش آموزان به رشته هاي فني و حرفه اي و کاردانش افزايش يابد و در وهله دوم زمينه جذب دانش آموختگان اين رشته در سطوح مختلف تحصيلي در بازار کار فراهم شود. بنابراين طبيعي است که آموزش و پرورش از ابتداي امسال با توجه به نام گذاري امسال آستين همتش را بالا زند. بنا به گفته مديرکل آموزش هاي فني و حرفه اي و کار دانش وزارت آموزش و پرورش افزايش ميزان جذب دانش آموزان متوسطه به مراکز فني و حرفه اي و بازنگري کيفيت آموزش و رشته ها با توجه به نياز بازار کار از جمله برنامه هاي آموزش و پرورش در راستاي حمايت از توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني است.   وي همچنين با اشاره به اين که در حال حاضر ۴۲ درصد دانش آموزان متوسطه جذب آموزش هاي فني و حرفه اي و کاردانش مي شوند، اظهار اميدواري کرد که وضعيت اين آموزش ها در سال تحصيلي آينده در جذب دانش آموزان و ايجاد کارآفريني و فرهنگ کار با تغييرات کمي و کيفي روبه رو شود. علاوه بر اين بنا به گفته عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس براي کارآفريني و اشتغال زايي از طريق آموزش هاي فني و حرفه اي و کار دانش و ايجاد ارتباط تنگاتنگ بين اين آموزش ها و بخش صنعت بايد فکري کرد چرا که اين آموزش ها در حال حاضر در ارائه گواهي و مدرک و افزايش آمار کمي خلاصه شده است.
ايجاد فرهنگ کار بين دانش آموزان در دستور کار است مهندس شريف زاده، مديرکل فني و حرفه اي و کاردانش آموزش و پرورش در اين باره به خراسان گفت: با توجه به نام گذاري امسال با عنوان توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني از سوي مقام معظم رهبري، ايجاد فرهنگ کار در ميان دانش آموزان در دستور کار قرار گرفته است. وي افزود: بنابراين براي رسيدن به اين مهم برنامه ريزي ها بايد از پايين ترين سطح آموزش نيروي انساني يعني از دانش آموزان آغاز شود و بهترين زمينه براي رسيدن به مهارت آموزي و افزايش توليد ملي هنرستان ها و آموزش هاي فني و حرفه اي و کاردانش است.بنا به گفته اين مسئول بسياري از کشورهاي پيشرفته که در صنعت و توليد حرفي براي گفتن دارند نيز براي آموزش نيروي انساني و آماده کردن آن ها براي ورود به بازار کار از سطح دانش آموزي و متوسطه اين برنامه ها را آغاز کرده اند و نگاه جدي به سوي مهارت آموزي دارند. وي افزود: بنابراين براي سال تحصيلي جديد توسعه کمي و کيفي اين آموزش ها و تجهيز هنرستان ها به امکانات و تجهيزات روز دنيا و نيروي انساني نخبه از جمله برنامه هاست. نگاه خانواده و دانش آموزان به هنرستان ها تغيير کرده است شريف زاده گفت: ميزان اقبال دانش آموزان متوسطه به آموزش هاي فني و حرفه اي و کاردانش در چند سال اخير شيب تندي داشته است؛ به عنوان مثال در سال تحصيلي جاري ميزان جذب دانش آموزان متوسطه به اين آموزش ها در پايه دوم متوسطه ۴ درصد افزايش داشته و به اين ترتيب ميزان گرايش دانش آموزان متوسطه به هنرستان ها در پايه دوم متوسطه در سال تحصيلي جاري تا بيشتر از ۴۲ تا ۴۳ درصد افزايش يافته که رقم قابل توجهي است؛ به اين معنا که ۴۲ تا ۴۳ درصد دانش آموزان درمتوسطه جذب مراکز فني و حرفه اي و کاردانش در پايه دوم شده اند که نسبت به گذشته افزايش خوبي محسوب مي شود و اين مسئله نشان مي دهد که ديد و نگاه خانواده و دانش آموزان به هنرستان ها تغيير کرده است و در حال حاضر هنرستان ها و مراکز فني و حرفه اي جايگاه دانش آموزاني نيست که در ديگر رشته ها نمره لازم را کسب نکرده اند و از سر ناچاري به اين آموزش ها روي آورده اند بلکه مطالعات حاکي است که حتي دانش آموزان با استعداد نيز اين رشته ها را انتخاب مي کنند و خانواده ها نيز فرزندان خود را تشويق مي کنند چرا که بسياري از دانش آموختگان اين آموزش ها جذب بازار کار مي شوند و راه مناسبي براي اشتغال و کارآفريني است. دوگاني عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز با اشاره به اين که در جهان نيز آموزش هاي فني و حرفه اي و مهارت آموزي در کنار آموزش هاي نظري پيگيري مي شود به خراسان گفت: آموزش هاي فني و حرفه اي در دنيا يکي از ابزارهاي ورود به بازار کار و کارآفريني و پرورش تکنسين محسوب مي شود و در اين زمينه سرمايه گذاري بسياري شده و تلاش اين است با تأکيد بر مهارت آموزي در مدارس ميان صنعت و آموزش هاي کلاسيک ارتباط مستمر وجود داشته باشد.وي افزود: گرچه کشور ما برنامه ها را در اين زمينه دير آغاز کرده است اما با گسترش و توسعه هنرستان ها ميزان پذيرش دانش آموزان در اين آموزش ها رضايت بخش است اما هنوز از نظر کيفيت اين آموزش ها به گونه اي که بتواند تمامي اهداف بازار کار را برآورده سازدباشرايط مطلوب فاصله داريم و بايد آموزش و پرورش با توجه به شعار امسال نگاهي دوباره به اين آموزش ها، نيروي انساني و همخواني بازار کار و ميزان دانش آموختگان داشته باشد. وي افزود: بهره گيري از استادکاران نخبه و با تجربه و تجهيزات روز در رشته هاي فني و حرفه اي باعث مي شود که نيرويي که در اين رشته ها دانش آموخته مي شود بتواند نياز بازار کار را برآورده سازد اما در اين زمينه نقص داريم و بايد برنامه ريزي در سال جاري در راستاي توسعه کمي و کيفي آموزش هاي فني و حرفه اي و کاردانش باشد. دوگاني تصريح کرد: گرچه اتفاقات خوبي در اين عرصه در سال هاي اخير افتاده است اما در حال حاضر دانش آموختگان هنوز براي ورود به بازار کار آموزش هاي لازم را نديده اند و موفقيت چنداني در اين زمينه به دست نمي آورند و نمي توانند در کارآفريني و اشتغال زايي حرفي براي گفتن داشته باشند. بيش از ۷۰درصد دانش آموختگان فني و حرفه اي و کاردانش جذب بازار کار مي شوند وي با اشاره به اين که نتايج بررسي ها حاکي از بالابودن ميزان جذب دانش آموختگان فني و حرفه اي از طريق هنرستان ها و دانشکده هاي فني و حرفه اي است گفت: آمار نشان مي دهد بيش از ۷۰درصد دانش آموختگان فني و حرفه اي و کاردانش که در هنرستان ها و آموزشگاه هاي فني و حرفه اي تحصيل کرده اند جذب بازار کار شده اند، بنابراين با اين آمار که رقم خوبي است و حتي در رشته هاي مهندسي کمتر اتفاق مي افتد بايد براي کيفي سازي اين آموزش ها اقدام اساسي انجام شود.مهندس شريف زاده مديرکل فني و حرفه اي و کاردانش نيز با اشاره به اين که مطالعات انجام شده در آموزش و پرورش نشان مي دهد که ۹۰درصد دانش آموختگان ديپلم، کارداني و دانشگاهي که دوره هنرستان را گذرانده اند در رشته هاي مرتبط يا غيرمرتبط جذب بازار کار شده اند گفت: اين رقمي است که حتي در رشته هاي فني مهندسي محقق نشده است و در جايي که دانش آموختگان فني - مهندسي بيکار هستند دانش آموختگان فني و حرفه اي با ديپلم به عنوان تکنسين مشغول به کار مي شوند.وي افزود: حضور مداوم هنر آموزان در کارگاه هاي هنرستاني باعث شده ترس از جذب نشدن در بازار کار و توقع بالاي اين افراد براي اشتغال از بين برود علاوه بر اين فرهنگ کار در ميان اين دانش آموختگان نهادينه مي شود به همين دليل آمار اشتغال اين دانش آموختگان بالاست. مديرکل فني و حرفه اي و کار دانش آموزش و پرورش همچنين گفت: از برنامه هاي جدي آموزش و پرورش در هنرستان در سال تحصيلي جديد افزايش جمعيت دانش آموزي در هنرستان ها و به موازات آن کيفي سازي اين  آموزش ها از جمله جذب نيروي انساني نخبه و با تجربه، تربيت نيروي انساني متناسب با نياز بازار کار، بازنگري در رشته هاي هنرستاني با توجه به نياز صنعت و کارخانجات و تاکيد بر خلاقيت هنرجويان است تا دانش آموختگان هنرستان در وهله اول امکان جذب در بازار کار، کارآفريني و در وهله دوم امکان ادامه تحصيل در رده هاي بالاي تحصيلي را داشته باشند. وي افزود: توسعه هنرستان ها از جمله برنامه هاي سال تحصيلي جديد است و از اين طريق مي توان به توليد ملي و کارآفريني دست يافت علاوه بر اين براساس برنامه ريزي آموزش و پرورش از سال تحصيلي جديد تمامي دانش آموزان در دوره متوسطه در تمامي رشته ها با يک مهارت آشنا مي شوند که اين مسئله مي تواند به تربيت دانش آموختگاني منجر شود که اگر شانس ادامه تحصيل نيابند امکان اشتغال در حرفه و شغل را خواهند داشت و حداقل اين شانس را مي يابند که به جرگه بيکاران افزوده نشوند.     خراسان / شماره انتشار 18089
نويسنده: فاطمه توانا علمي
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا