سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۶:۲۲
کد مطلب: 10541
۰

جزييات طرح آمايش در رشته‌هاي تخصصي علوم پزشكي

   
تغييرشيوه توسعه و ايجاد رشته‌هاي تخصصي پزشكي/انحصار رشته‌هاي فوق تخصصي به دانشگاه‌هاي مادر
دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از تهيه طرح توسعه هدفمند برنامه‌هاي تخصصي، فوق تخصصي و فلوشيپ در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي متناسب با طرح آمايش سرزمين خبر داد.

سيد اميرمحسن ضيايي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به طرح آمايش رشته‌هاي تخصصي، فوق تخصصي و فلوشيپ دانشگاه‌هاي علوم پزشكي گفت: طرح آمايش سرزمين، توسعه جغرافيايي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و دانشكده‌ها را مشخص مي‌كند كه بر اساس اين طرح حوزه آموزشي جايگاه خود را پيدا مي‌كند.

وي با بيان اينكه هنوز اين طرح به تصويب نرسيده است، اظهار كرد: دبيرخانه متولي دوره تخصصي و فوق تخصصي با توجه به چارچوب اين طرح چگونگي توسعه در اين بخش را تهيه و به تصويب مي‌رساند.

وي با بيان اينكه بر اساس اين طرح مشخص مي‌شود چه رشته‌هايي در چه مقاطعي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ايجاد شود، گفت: بر اين اساس مقرر شده تا دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با عملكرد ملي و استاني از اين موضوع پيروي كنند.

ضيايي با تاكيد بر اينكه پايه‌هاي اين توسعه در بخشهاي باليني، جمعيت تحت پوشش و خدماتي است كه ارايه مي‌كنند، اظهار كرد: دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مي‌توانند متقاضي ايجاد كليه رشته‌ها در مقاطع تخصص و فلوشيپ باشند ولي در زمان تصويب تقاضاي آنان نياز كشور در اولويت قرار دارد.



انحصار ايجاد رشته‌هاي فوق تخصص و فلوشيپ به دانشگاه‌هاي مادر


وي با اشاره به طرح آمايش سرزمين رشته‌هاي تخصصي تا فلوشيپ، اظهار كرد: در طرح آمايش سرزمين ايجاد رشته‌هاي فوق تخصص و فلوشيپ فقط در دانشگاه‌هاي مادر امكانپذير است.



درنظر گرفتن 4 بسته براي رشته‌هاي تخصصي

وي افزود: براي ايجاد رشته‌هاي تخصص چهار بسته در نظر گرفته شده است كه بر اساس اين بسته بندي رشته‌هاي تخصصي «داخلي، جراحي، زنان و اطفال» بسته اول، رشته‌هاي «اورژانس، بيهوشي، روانپزشكي و راديولوژي» بسته دوم، رشته‌هاي «جراحي اعصاب، قلب و عروق، ارتوپدي و بيماريهاي مغز و اعصاب» بسته سوم و ساير رشته‌هاي تخصصي در بسته چهارم قرار دارند.



توسعه دوره‌هاي تخصص منوط به جمعيت تحت پوشش

وي با بيان اينكه به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي بر اساس جمعيت تحت پوشش براي ايجاد هر يك از اين بسته‌ها مجوز داده مي‌شود، خاطر نشان كرد: بر اين اساس به جمعيت تحت پوشش بيش از يك ميليون و 500 مجوز ايجاد بسته‌هاي يك، دو و سه؛ به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي جمعيت تحت پوشش بين يك ميليون تا يك ميليون و 500 مجوز ايجاد بسته يك و دو؛ به دانشگاه‌هاي داراي جمعيت تحت پوشش بين 500 هزار تا يك ميليون بسته يك و به جمعيت زير 500 هزار نفر فعلا برنامه‌اي براي توسعه دوره دستياري در آن دانشگاه نداريم مگر در شرايط استثنايي.

دبير شوراي آموزش پزشكي با تاكيد بر اينكه نياز كشور در حال بررسي است اظهار كرد: در صدديم در وهله اول نياز كشور را تامين كنيم و همزمان با آن نيز كيفيت را نيز ارتقا دهيم.

ضيايي در خاتمه گفت: بايد در تامين نيروي مورد نياز كشور دقت صورت گيرد چرا كه هم كاهش نيرو و افزايش نيرو مي‌تواند ضربات جدي به سيستم آموزشي و ارائه خدمات در كشور وارد كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...