جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۱
کد مطلب: 10817
۰

تخلیه چشم؛ عاقبت استفاده از لنزهای نامناسب

  لنزهاي رنگي امروزه طرفداران زيادي پيدا كرده است؛ طرفداراني كه حتي وقتي درباره عوارض استفاده از اين لنزها اطلاعاتي به دست مي‌آورند، باز هم تا خودشان آن‌ را تجربه نكنند، بي‌توجه به توصيه‌هاي پزشكان اين نوع لنزها را در چشم خود مي‌گذارند. اما اگر بدانيد در اثر استفاده از لنزهاي نامناسب ممكن است بینایی خود را از دست بدهيد، چطور؟ آيا باز هم به فكر زيبايي و تنوع هستيد يا به فكر سلامت چشم‌تان؟

متخصصان توصيه مي‌كنند به هيچ وجه بدون تجويز پزشك از هیچ نوع لنزی استفاده نكنيد، زيرا چنين كاري ممكن است سبب بروز مشكلات و عوارض جدي شود؛ عوارض غيرقابل جبراني كه مي‌تواند زندگي فرد را دگرگون كند.

دكتر محمد زارع‌جوشقاني، چشم‌پزشك و فوق‌تخصص قرنيه با تاكيد بر استفاده صحيح از لنزهاي چشمي توضيح مي‌دهد: لنز ابزاري براي تنظيم جهت نور است كه مي‌تواند به صورت عينك يا از نوعی باشد كه داخل يا در سطح چشم قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به انواع مختلف لنزهاي تماسي مي‌گويد: لنزهاي تماسي در دو نوع نرم و سخت وجود دارد كه از هر يك در موارد خاص و براي درمان مشكلات چشمي بيماران استفاده مي‌شود. اما امروزه افراد مختلف و به خصوص خانم‌ها و جوانان برای زيبايي و ظاهر بهتر، از لنزهاي رنگي كه جنبه زيبايي دارد، استفاده می‌كنند.

مراقب قرنيه چشم‌ها باشيد

دكتر زارع‌جوشقاني با اشاره به اين نكته كه قرنيه بافتي بدون رگ است، يادآور مي‌شود: در صورتي كه لنز براي فرد مناسب و اندازه قرنيه او نباشد، استفاده از آن سبب بروز مشكلات و عوارضي جدي مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درباره مشكلاتي كه ممكن است در اثر استفاده نادرست از لنزها و همچنين در نظر نگرفتن شرايط مناسب ايجاد شود، خاطر نشان مي‌كند: استفاده از اين لنزها براحتي مي‌تواند سبب ايجاد خراش در سطح چشم شود و راهي براي ورود ميكروب‌ها به قرنيه باز كند. در چنين شرايطي قرنيه عفوني و به تدریج زخم مي‌شود كه اگر به آن رسيدگي نشود، مي‌تواند طي 12 تا 24 ساعت چشم را سوراخ ‌كند.

به گفته وي استفاده از اين نوع لنزها مي‌تواند سبب بروز مشكلات و عوارضي غيرقابل جبران شود، به بيان ديگر در صورت استفاده بي‌رويه و افراطي از آنها، احتمال عفونت‌های چشمی نيز افزايش پيدا مي‌كند. به همين دليل چشم پزشكان استفاده از اين گونه لنزها را به هيچ وجه توصيه نمي‌كنند.

اين فوق‌تخصص قرنيه با تاكيد بر اين كه سلامت چشم‌ها در مقايسه با رنگ و زيبايي آن اهميت بسيار بيشتري دارد، مي‌گويد: هر چند چشم‌پزشكان استفاده از اين نوع لنزها را توصيه نمي‌كنند، اما چون اين لنزها در بازار وجود دارد و در مراكز مختلف به فروش مي‌رسد، افراد بايد خودشان به فكر سلامت چشم‌ها باشند و از آنها به بهانه‌هایی نظیر زیبایی استفاده نكنند.

از قرمزي تا تخليه چشم!

متاسفانه با وجود اطلاع‌رساني‌هاي گسترده‌اي كه در اين زمينه انجام مي‌شود، مردم هنوز عوارض استفاده از اين لنزها را چندان جدي نمي‌گيرند.

دكتر زارع‌جوشقاني در اين‌باره توضيح مي‌دهد: با شروع استفاده از اين لنزها فرد ممكن است با مشكلاتي مانند قرمزي، اشك ريزش، درد يا حساسيت به نور روبه‌رو شود. ترشحات چشمي كه ابتدا ممكن است آبكي باشد، با پيشرفت مشكل و پس از مدتي تغيير رنگ مي‌دهد و زرد و چركي مي‌شود.

اين فوق‌تخصص قرنيه مي‌افزايد: اگر اين مشكلات ادامه پيدا كند، زخم قرنيه باعث سوراخ شدن چشم مي‌شود. در چنين شرايطي عفونت به داخل چشم راه پيدا كرده، بخش‌ها و ارگان‌هاي داخل چشم را درگير مي‌كند و در این مسیر ممكن است به جایی برسیم كه مجبور باشیم چشم را تخليه كنیم.

فقط با دستور چشم پزشك

استفاده از لنز قوانين و دستورات خاصي دارد كه بيماران يا افرادي كه از آن‌ استفاده مي‌كنند، حتماً بايد آنها را در نظر داشته باشند. اين عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به اين مطلب مي‌گويد: لنزهاي درماني مشخصات خاصي دارد كه پزشك با توجه به شرايط بيمار آن را تجويز مي‌كند، اما بايد توجه داشته باشيد احتمال عفونت در مورد لنزهاي درماني نيز وجود دارد. در اين موارد پزشك كارهايی را كه لازم است بيمار انجام دهد، برایش توضيح داده و در صورت لزوم او را تحت مراقبت قرار می‌دهد. این در حالي است كه در مورد لنزهای رنگی هيچ توضيح و آموزش خاصي وجود ندارد و گاه خود لنز هم فاقد مشخصات دقيق است؛ در نتيجه احتمال ايجاد زخم قرنيه و گرفتاري‌هاي چشمي در افرادی كه سر خود از این نوع لنزها استفاده می‌كنند، بسيار زياد است.

دكتر زارع‌جوشقاني با تاكيد بر اين كه مردم نبايد به هيچ‌وجه اين نوع لنزها را در چشم‌هايشان قرار دهند، مي‌گويد: افراد فقط بايد از لنزهاي درماني و با تجويز پزشك استفاده كنند. علاوه بر اين پزشك بايد آموزش بيمار را نيز در نظر داشته باشد.

به گفته وي فقط افراد خاصي كه به استفاده از لنز نياز دارند، آن هم براي مدت زماني خاص كه پزشك تعيين مي‌كند، مي‌توانند از این وسیله استفاده كنند. نوع لنز و نحوه نگهداري آن نيز از موارد مهمي است كه بايد از سوی چشم پزشك تعيين شود.


منبع : جام جم

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين