سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۵:۲۹
کد مطلب: 10996
۱

آسيب هاي نو پديد در کمين خانواده ها ؛ خطر جدي ا ست

حدود يکسال است که موضوعي با عنوان آسيب هاي نوپديد از جمله آسيب هاي ناشي از اينترنت، تلفن همراه، ماهواره و بازي هاي رايانه اي از سوي مسئولان و کارشناسان مطرح و بر لزوم برنامه ريزي و سياست گذاري در حوزه پيش گيري از اين آسيب ها تاکيد مي شود. يک مسئول در سازمان بهزيستي نيز با هشدار نسبت به گسترش آسيب هاي نوپديد در کشور از پي گيري هاي جدي سازمان بهزيستي براي راه اندازي ستاد پيش گيري از آسيب هاي نوپديد خبر داد. اقطار، معاون پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي سازمان بهزيستي، با بيان اين مطلب به خراسان، گفت: ستاد پيش گيري از آسيب هاي نوپديد در حال راه اندازي است.

وي با اشاره به اين که در اين ستاد وزارت خانه هاي تعاون، کار و رفاه اجتماعي، آموزش و پرورش، علوم ، بهداشت، ارشاد، سازمان تبليغات اسلامي و صداوسيما عضو است، گفت: پيشنهاد تشکيل ستاد پيش گيري از آسيب هاي نوپديد به زودي براي اخذ مجوز براي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ارسال مي شود. وي درباره ضرورت راه اندازي اين ستاد، گفت: آسيب هاي نوپديد در کشور به دليل توسعه فناوري ها رو به گسترش است و در بسياري از کشورها به موازات ورود و افزايش فناوري براي پيش گيري و مقابله با آسيب هاي نوپديد برنامه ريزي شده که کشورهايي نظير کره و چين از اين جمله است. اما در کشور ما به دليل سرعت گسترش ورود فناوري ها و توسعه خطوط تلفن همراه و فضاي مجازي و اينترنت برنامه ريزي و پيش بيني خاصي در اين زمينه انجام نشده است و به همين دليل به يک باره شاهد افزايش آسيب هاي نوپديد در کشور هستيم.

اقطار تصريح کرد: بروز آسيب هاي نوپديد همچنين مي تواند زمينه ساز سبک جديدي از آسيب هاي اجتماعي باشد؛ به همين دليل برنامه ريزي براي پيش گيري و کاهش آسيب هاي نوپديد ضروري است. وي با اشاره به مصاديق آسيب هاي نوپديد در تعريف اين آسيب ها گفت: آسيب هاي نوپديد، آسيب هاي مرتبط با فناوري جديد است که آسيب هاي ناشي از استفاده از ماهواره، بازي هاي رايانه اي، تلفن همراه و اينترنت مي تواند در اين مجموعه قرار گيرد؛ به عنوان مثال تلفن همراه فوايدي از جمله دسترسي آسان، کاهش ترافيک و ترددهاي غيرضروري و ايجاد همگرايي در پي دارد اما در کنار آن، استفاده نامناسب از آن در سال هاي اخير به آثار منفي و آسيب هاي بسياري منجر شده است که از جمله آن مي توان به بلوتوث هاي مخرب، پيامک هاي مستهجن، دوستي هاي خياباني، تزلزل ارزش ها و ارتباطات غيرمناسب اشاره کرد. همچنين ماهواره اگر به طور مناسب استفاده شود مي تواند نکات مثبتي همچون آموزش و استفاده از اطلاعات علمي را در پي داشته باشد، اما در صورت کاربرد غيرمناسب آسيب هايي همچون تهاجم فرهنگي، از بين رفتن قبح روابط نامتعارف، مصرف مشروبات الکلي، پرخاشگري، عشق هاي مثلثي، تزلزل بنيان خانواده، ارتباطات نامشروع، رواج مدهاي غربي، شيطان پرستي و فرقه هاي انحرافي که از طريق شبکه هاي تلويزيوني افراد زيادي را جذب کرده است، در پي خواهد داشت. بنا به گفته معاون پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي بهزيستي ، اينترنت نيز يکي از مواردي است که به دليل استفاده نامناسب از آن، آسيب هاي بسياري را در پي داشته است.وي افزود: بر اساس آمار از نظر تعداد کاربران اينترنتي، ايران رتبه اول را دارد و ۲۸ تا ۳۵ ميليون کاربر در کشور وجود دارد که درصد زيادي از آن ها را کودکان و نوجوانان تشکيل مي دهند. آثار مثبت استفاده از اينترنت، به روز کردن اطلاعات، استفاده از مطالب علمي، دسترسي به فناوري هاي روز است اما به موازات آن شاهد گرايش نوجوانان به چت روم ها، عشق هاي مجازي، کلاهبرداري و سوءاستفاده از دختران و پسران با ارائه شخصيت هاي دروغين، ازدواج هاي اينترنتي، هرزنگاري، سرقت اطلاعات و اخاذي هستيم که از جمله آسيب هاي ناشي از استفاده ناصحيح از اينترنت است.

وي افزود: آن چه به صورت کودتاي خزنده در حال انجام است، اين است که کودکان و نوجوانان در اتاق خود پا به دنياي خطرناکي مي گذارند و خانواده ها با اين تصور که کودک و نوجوانشان در فضاي امن خانه است از خطراتي که او را تهديد مي کند، غافل هستند. اين مسئول همچنين گفت: بازي هاي رايانه اي از جمله ديگر مصاديق بروز آسيب هاي نوپديد است که بسياري از آن ها با اسامي ايراني و براي مقابله با هويت ايراني تهيه و در کشور نيز توزيع شده است. کاربر اين بازي عليه هويت خود مي جنگد و خشونت، افت تحصيلي، احساس برتر بودن، بيماري هاي اسکلتي و ساختاري از جمله آثار نامطلوب اين بازي هاست. حتي برخي پويانمايي هايي که در بازار رسانه توزيع مي شود به عادي سازي روابط دختر و پسر و روابط عاشقانه منجر مي شود که آثار منفي بسياري در پي دارد. وي افزود: بنابراين با توجه به توسعه اين آسيب ها که اثر مستقيمي در بروز آسيب هاي اجتماعي از جمله طلاق، فرار دختران، خشونت و پرخاشگري ها و ... دارد؛ بايد برنامه ريزي دقيقي براي پيش گيري و مقابله با اين آسيب ها انجام شود.

اقطار در پاسخ به اين سوال که آيا آمار دقيقي درباره تعداد افرادي که درگير آسيب هاي نوپديد هستند، وجود دارد، گفت: پژوهش هايي در اين زمينه انجام شده که پژوهش هاي شهرستاني و استاني است و نمي توان آن را به کل کشور تعميم داد، اما اميدواريم تا پايان سال بتوانيم به آمار و اطلاعات دقيقي در اين زمينه دست يابيم. وي افزود: ۲ برنامه را تا پايان امسال در زمينه بررسي وضعيت و برنامه ريزي براي کاهش آسيب هاي نوپديد داريم که اول برگزاري همايش کشوري پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي است که اميدواريم به راهکارهاي جدي در اين زمينه دست يابيم و دوم ايجاد سامانه رصد آسيب هاي اجتماعي با محوريت آسيب هاي نوپديد در کشور است.

در اين طرح که کارهاي پژوهشي آن انجام شده قرار است گروه هاي اجتماعي محور و مردم نهاد با همکاري خط هاي مشاوره و مشاوران بهزيستي آسيب هاي اجتماعي را با اولويت آسيب هاي نوپديد رصد و اطلاعات و آمار آن را بر اساس شهر و استان جمع آوري و ثبت کنند که در اين صورت مشخص خواهد شد در هر استان يا منطقه چه نوع آسيب هاي جديدي شکل مي گيرد و بر اساس آن مي توان نقشه عملياتي کاهش و پيش گيري از آن آسيب را تدوين و اجرا کرد. وي افزود: همچنين در اين سامانه مي توان وضعيت دقيق آسيب هاي نوپديد را رصد کرد و بر اساس موقعيت جغرافيايي آمار و اطلاعات آن را به دست آورد.     خراسان/ شماره انتشار 18117
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...