پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۴
کد مطلب: 12762
۰

شايع‌ترين اختلالات ناشي از كمبود يد در بدن

يد از عناصر مهم و مغذي است که معمولا بايد از طريق غذا و آب به بدن برسد و وجود آن به ميزان كافي براي حفظ سلامت بدن و رشد مناسب آن، ضروري است.

به گزارش ايسنا، بدن انسان براي انجام فعاليت‌هاي روزانه خود به موادي به نام هورمون نياز دارد که غدد موجود در بدن آنها را توليد مي‌كنند. چند نوع از اين هورمون‌ها در غده تيروئيد که در جلوي گردن قرار گرفته است، توليد مي‌شوند. غده تيروئيد براي اين که بتواند هورمون‌هاي خود را به ميزان كافي و مناسب بسازد، نياز به يد دارد. هورمونهاي مترشحه از غده تيروئيد در فرآيندهاي مهمي نظير رشد و تکامل جسمي و عصبي، سوخت و ساز، توليد انرژي، عملکرد طبيعي مغز و سلول‌هاي عصبي نقش دارند.

به گزارش سايت اينترنتي ارگانيك، عنصر يد به طور طبيعي در خاک و آب وجود دارد به طوري که نياز طبيعي ما از سبزي‌ها و گياهاني که روي خاک غني از يد کاشته شده‌اند و گوشت حيواناتي که يد را از آب و گياهان دريافت مي‌کنند، تامين مي‌شود اما وقتي خاک منطقه‌اي فاقد يد باشد، محصولات به دست آمده با كمبود اين عنصر مواجه مي‌شوند و در نتيجه ساكنان اين مناطق که به طور مداوم از اين محصولا ت استفاده مي‌کنند، نيازشان به يد برآورده نمي‌شود.

بهترين منابع حاوي يد، غذاهاي دريايي هستند اما به علت کمي مصرف در رژيم غذايي، اين مواد نمي‌توانند يد مورد نياز بدن را تامين کنند. ماهي آب شور بيش از ماهي آب شيرين يد دارد. مقدار يد موجود در لبنيات و تخم‌مرغ به فصل و ميزان يد خاک منطقه‌اي بستگي دارد که حيوانات در آنجا پرورش داده شده‌اند.

بنابراين گزارش، اختلالات ناشي از کمبود يد يکي از مشکلات مهم تغذيه‌اي به حساب مي‌آيند که تقريبا در اکثر کشورهاي جهان شايع‌ هستند. اين اختلالات در اثر کمبود يد در غذاي مصرفي به وجود مي‌آيند. کمبود يد باعث بزرگي غده تيروئيد مي‌شود. بزرگي غده تيروئيد را گواتر مي‌نامند. به علاوه کمبود يد، بروز اختلالات ديگري را نيز سبب مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به عقب ماندگي ذهني، کري و لالي، اختلال در ايستادن، راه رفتن و رشد جسمي اشاره كرد. در زنان باردار مبتلا به کمبود يد، سقط جنين و مرده‌زايي نيز مشاهده مي‌شود.به گزارش ايسنا، از آن جا که اکثر اختلالاتي که در اثر کمبود يد به وجود مي‌آيند، دائمي و غيرقابل برگشتند، لذا پيشگيري از اين اختلالات، اهميت حياتي دارد. بهترين روش پيشگيري از عوارض ناشي از کمبود يد استفاده از نمک‌هاي يددار است. نمک يددار، نمکي است معمولي که حاوي يکي از ترکيبات يد به مقدار جزيي است. طعم و بوي نمک يددار مشابه نمک معمولي است و به همان طريق نيز مصرف مي‌شود. با مصرف روزانه نمک يددار مي‌توان از بروز گواتر و ساير اختلالات ناشي از کمبود يد جلوگيري کرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ