جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۷:۴۵
کد مطلب: 13401
۰

وداع جامعه علمي كشور با زمين شناس پيشكسوت+عکس

معاون ايراني کميسيون نقشه‌هاى علوم‌ زمين جهان درگذشت
دكتر عبدالعظیم حقی‌پور از پیشکسوتان دانش زمین شناسی کشور، مسوول کمیته ملی پروژه‌های بین‌المللی علوم‌زمین یونسکو و معاون کميسيون نقشه‌هاى علوم‌ زمين جهان درگذشت.

به‌ گزارش ايسنا، زنده ياد حقي پور كه از سال 1342 به استخدام سازمان زمين شناسى و اکتشافات معدنى کشور در آمده بود به عنوان کارشناس زمين شناس، مسوول اکيپ رسمى، مدير قسمت زمين ساخت و زلزله شناسى، مدير قسمت زمين شناسى منطقه‌يي، سرپرست امور زمين شناسى، مدير امور زمين شناسى، کارشناس فنى، رئيس سازمان تحقيقات زمين شناسى ومعدنى کشور و رییس خاورمیانه‌يي کمیسیون نقشه های جهان در کمیته ملی یونسکو و کارشناس تکتونيک جهانی، دانش و تجارب بسیاری را در اختیار دانش‌پژوهان و علاقمندان به این علم قرار دهد.



سازمان تحقيقات زمين شناسى ومعدنى کشور در دوره ریاست وي و با همکاری کمیسیون ملی نقشه های جهانی یونسکو، موفق به تهیه نقشه لرزه زمین ساخت جهان و نقشه زلزله شناسی کشورهای اسلامی در مقیاس یک در 20 میلیونیم شد که نقشه مذکور، 25 کشور اسلامی را از اروپای جنوبی تا جنوب آفریقا و از آفریقا تا شرق آسیا را شامل می شود. اين نقشه از اقیانوس اطلس شروع و به حاشیه اقیانوس آرام ختم شده است و منطقه فعال آلپ و هیمالیا را در بر می گیرد.


اين زمين شناس يرجسته كشور كه 25 مردادماه جاري درگذشت درسال 1318 در شهر دزفول به دنيا آمده بود. وی در سال 1342 در مقطع کارشناسی در رشته زمین شناسی از دانشکده علوم دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و به واسطه علاقمندی به دانش زمین شناسی و با تلاش های مستمر خود موفق به اخذ کارشناس‌ارشد زمین شناسی از دانشکده علوم دانشگاه تهران و دکتري از دانشگاه گرنوبل فرانسه شد.

دکتر عبدالعظیم حقی پور در بیش از 25 نشست علمی بین المللی در کشورهای مختلف شرکت داشته و با ایراد سخنرانی و ارائه مقاله نشانگر جایگاه علمی زمین شناسان ایران در مجامع جهانی بود.


مجلس يادبود اين استاد فقيد، روز چهارشنبه اول شهريورماه از ساعت 16:15 تا 17:45 در مسجد‌ الرضا (ع) واقع در خیابان خرمشهر، میدان نیلوفر برگزار مي‌شود.

سایت علمی آموزشی میگنا،  هم ضایعه فقدان اين زمين شناس برجسته را به خانواده و علاقمندان استاد و خانواده بزرگ علوم زمين كشور تسلیت می‌گوید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد