سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۹:۲۷
کد مطلب: 13520
۰

داروهاي گياهي هم عوارض دارد

جام جم آنلاين: برخلاف باور بسياري از مردم، گياهان دارويي، طب مكمل و سنتي نيز مي‌تواند در شرايطي كه درست استفاده نشود، داراي عوارض جانبي باشد.

درست است كه سازمان جهاني بهداشت طب فراگير، يعني استفاده از طب مكمل را در كنار طب رايج توصيه مي‌كند و همواره از سياستگذاران سلامت كشورها مي‌خواهد رشته‌هاي مختلف طب مكمل را به مردم عرضه كنند، اما نكته بسيار مهم، استفاده بجا، صحيح و علمي از اين نوع درمان است. در ستون امروز اشاره‌اي به عوارض جانبي احتمالي رشته‌هاي مهم طب مكمل خواهيم داشت.

طب سوزني روش درماني بي‌خطر و بسيار كم‌عارضه است، ولي اين به شرطي است كه توسط متخصصي كارآزموده و در شرايط استاندارد انجام شود.

مانند ساير تخصص‌هاي رشته پزشكي، طب سوزني نيز روشي تخصصي است و اگر پزشك در انتخاب نقاط، تكنيك سوزن زدن و تحريك سوزن‌ها پس از وارد شدن به بدن از علم و مهارت كافي برخوردار نباشد، مي‌تواند عوارضي را براي بيمار به همراه آورد. همچنين پزشك بايد از سوزن‌هاي استاندارد و يك‌بار مصرف استفاده كند.

نوك سوزن طب سوزني با استفاده از تكنولوژي خاص بسيار تيز و كم‌قطر ساخته مي‌شود و اين سوزن‌ها پس از يك‌بار استفاده كند شده و استفاده مجدد از آنها نه‌تنها دردآور بوده كه از جنبه بهداشتي نيز خطرناك است.

براي برخي از بيماري‌ها از نوعي از طب سوزني به همراه جريان الكتريسيته استفاده مي‌شود. نداشتن مهارت و تشخيص نادرست در اين انتخاب نيز مي‌تواند عوارضي به همراه داشته باشد.

امروزه استفاده از داروهاي گياهي و گياهان دارويي با اقبال روزافزون مردم مواجه است و بسياري از بيماران با اين باور كه بدون عارضه است، ترجيح مي‌دهند آن را جايگزين داروهاي شيميايي كنند.

ولي نكته مهم اين است كه تجويز داروهاي گياهي بايد توسط پزشك متخصص باشد كه تداخل اثر و عوارض جانبي آن را به طور كامل مي‌شناسد.

بسياري از گياهان دارويي داراي تداخل با يكديگر يا با بعضي از داروهاي شيميايي است كه در تجويز و مصرف آنها بايد اين نكته مهم مورد توجه باشد.

به عنوان مثال جينكو كه باعث تقويت حافظه مي‌شود و براي بيماري‌هاي سيستم اعصاب مفيد است، مي‌تواند با بعضي داروهاي ضد انعقادي تداخل اثر داشته باشد. يا مصرف جينسينگ كه در كمك به درمان بسياري از بيماري‌هاي مزمن بسيار مفيد است، در زمان بارداري توصيه نمي‌شود.

اما اين باور عمومي كه گياهان دارويي بدون ‌عارضه است، بايد تغيير كند. جالب است بدانيد كه به عنوان مثال بعضي از آلكالونيدهاي موجود در گل گاوزبان مي‌تواند عوارض كبدي داشته باشد.

ماساژدرماني و كايروپراكتيك روش‌هاي موثري براي درمان مشكلات ستون فقرات است، ولي اگر مانورها و ماساژ صحيح انجام نشود، مي‌تواند باعث آسيب بيمار شده و مشكلات بيمار را افزايش دهد.

در هوميوپاتي تشخيص صحيح و استفاده دقيق و دز داروها بسيار مهم است و اگر اين امور با دقت انجام نشود، مي‌تواند عوارض زيادي براي بيمار بر جاي گذارد.  
دكتر اميرهومن كاظمي - متخصص طب سنتي و گياهان دارويي

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.