سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۴:۳۴
کد مطلب: 14048
۰

دو اولويت مراکز راهنمايي و مشاوره

آموزش تکميلي و کمک به حل مشکل دو اولويت مراکز مشاوره است
سال هاست درباره اهميت مشاوره و مراجعه به اين مراکز به زوج هاي جوان و خانواده ها اطلاع رساني مي شود.خوشبختانه مردم بيش از گذشته از اهميت مشاوره، آگاهي پيدا کرده اند و به همين دليل مراجعه به مراکز مشاوره مانند چندين سال قبل اقدامي غيرمتداول محسوب نمي شود. نکته اين جاست که زمينه اعتماد به مراکز مشاوره و شخص مشاور زماني فراهم مي شود که اين مراکز به صورت تخصصي و حرفه اي، با استفاده از کارشناسان مطرح در حوزه هاي مختلف، بتوانند در ۲ حوزه آموزش و حل مشکل به مراجعان خود کمک کنند. تا به حال بارها تلاش شده است که با اجراي طرح ها و برنامه هاي مختلف مراکز مشاوره تحت نظارت کامل قرار گيرند و عملکردشان ارزيابي شود. طي جديدترين اين اقدامات وزارت ورزش و جوانان از تصويب آيين نامه مراکز مشاوره ازدواج و تحکيم خانواده خبر داده است. به گزارش ايسنا محمد باقر پيشنمازي معاون امور فرهنگي و تربيتي اين وزارتخانه مي گويد: «پيش بيني مي شود حدود ۲۰۰ مرکز مشاوره که از سازمان ملي جوانان (سابق) مجوز گرفته اند در اين طرح شرکت کنند؛ همچنين حدود ۷۰۰ مرکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزيستي نيز بايد خود را با شرايط اين آيين نامه مطابقت دهند.» بديهي است که معيارهاي سنجيده و محکم براي تعيين مشاوران واقعي و مشاوره صحيح همزمان با تبليغ و افزايش اطلاع رساني درباره اين مراکز ضروري است.درباره لزوم گسترش فرهنگ استفاده از مراکز مشاوره و اصول و معيارهاي مشاوره خوب با يکي از کارشناسان خانواده گفت وگو کرده ايم که در ادامه مي آيد.

مشکلات در خانواده امروز ايراني به چند دسته تقسيم مي شود. بخشي از مشکلات، ساختاري است. مسائل اقتصادي، کمبود فضاي سکونت، اشتغال، وضعيت بهداشت عمومي و مسائلي مانند آن در اين رده جاي مي گيرد. بخشي ديگر از مشکلات، معضلاتي است که به دليل نبود آموزش مهارت هاي زندگي در سيستم آموزشي، يا به کارگيري افراد بدون تجربه در حيطه هاي مختلف به وجود مي آيد. در زمينه نبود آموزش مهارت هاي زندگي مي توان به موارد مختلفي اشاره کرد، از جمله اين که بسياري از جوانان امروزي تعريفي که از ازدواج دارند، حاوي کلمات مشابهي است که از والدين خود يا رسانه ها شنيده اند و اغلب از عباراتي مانند پيوند دو نفر، پيدا کردن شريک زندگي و دوست تمام عمر استفاده مي کنند، در حالي که تعريف صحيحي از شريک، پيوند و دوست در ذهن ندارند. اما پس از ازدواج با واقعيات زندگي مواجه مي شوند و همين امر باعث مي شود بسياري از آن ها پس از آغاز زندگي مشترک ديدگاه خود را تغيير دهند. دکتر عليرضا شريفي يزدي جامعه شناس خانواده و عضو پژوهشگاه تعليم و تربيت با اشاره به اين که هدف اساسي مراکز مشاوره در ۲ حوزه آموزشي و حل مشکل متمرکز شده است، به خراسان مي گويد: برخي از افرادي که قصد ازدواج دارند در حوزه روابط فردي، اجتماعي و جنسي مشکل دارند و همين مشکلات را به درون زندگي مشترک مي برند. بنابراين مراکز مشاوره نه فقط بايد مشکلات فرد را در روابط فردي و اجتماعي حل کنند بلکه بايد به فرد آموزش دهند تا خود بتواند مشکلاتش را حل کند.

نکته اين جاست که آموزش و ارتقاي سطح اطلاعات فرد نسبت به خود و نحوه تعامل با ديگران بايد از سال هاي کودکي توسط والدين آغاز شود و در مهدکودک و سپس در سيستم آموزشي ادامه يابد. به عبارتي افراد بايد قبل از ازدواج، مهارت هاي زندگي را آموخته باشند. اتفاقي که متاسفانه در کشور ما نمي افتد و بار تمام معضلات فردي و اجتماعي به دوش مراکز مشاوره مي افتد، يعني مراکز مشاوره که بايد به عنوان ابزار مکمل آموزش وارد اين حوزه شوند، به عنوان يکي از بازوهاي اصلي آموزش مطرح شده اند.

دکتر شريفي يزدي تاکيد مي کند تمام جوانان به آموزش مهارت هاي زندگي نياز دارند تا به هنگام روبه رو شدن با بحران بتوانند مشکلات خود را برطرف کنند و در صورت نياز بايد با مشاوران متبحر وکارآمد مشورت کنند تا بياموزند که چگونه بايد با مشکلاتشان مواجه شوند.حضور مشاوران متخصص، حرفه اي، باتجربه و توانمند در مراکز مشاوره يک اصل بسيار مهم است. مشاوره نبايد حرفه اي فرض شود که همه مي توانند در آن دخالت و اظهارعقيده کنند.

مشاوره بايد تخصصي باشد. مشاوره تغذيه، تحصيلي، ازدواج، ژنتيک همگي بسيار تخصصي است و بايد به افراد متخصص مراجعه کرد.متاسفانه به علت کمبود افراد متخصص در حوزه مشاوره ازدواج، تعداد زيادي از افراد غيرمتخصص وارد اين حيطه شده اند و به اعتماد مراجعان وکيفيت مشاوره لطمه زده اند. بنابراين به نظر مي رسد تعريف کردن سازوکار مشخص براي استانداردسازي اين خدمات، يکي از اساسي ترين گام ها در ارتقاي کيفيت خدمات مشاوره اي است.

همچنين جديدترين خبرها از تدوين آيين نامه ساماندهي مراکز مشاوره و تحکيم خانواده حاکي است؛ قرار است اين آيين نامه در دولت بررسي نهايي شود. مسعود اميني مديرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان به ايسنا گفته است: توانمندسازي جوانان و خانواده ها براي انتخاب همسر مناسب، شکل گيري ازدواج هاي پايدار وموفق به کمک معيارهاي منطبق بر شاخص هاي ديني و فرهنگي، ارائه آموزش هاي پيش و حين و پس از ازدواج و مشاوره هاي مرتبط با آن از شاخص هاي اصلي براي ارائه مجوز به مراکز مشاوره و ازدواج است.

وي درباره آموزش هايي که در اين مراکز به مراجعان ارائه مي شود، گفت: آموزش مهارت هاي حقوقي ازدواج، مهارت هاي فقهي مرتبط با مسائل زناشويي، گسترش فرهنگ زوجيت، اطلاع رساني درباره تفاوت زوجين، آموزش مهارت هاي اساسي زندگي و همسريابي سرفصل هاي دوره هاي آموزشي است که با استفاده از استادان برتر انجام مي شود.   خراسان - مورخ سه‌شنبه 1391/06/28 شماره انتشار 18220
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند