دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ / ۱۶:۴۳
کد مطلب: 14234
۰

جراحي صرع با كمترين ضايعه در كشور انجام شد

جراحي‌ درمان صرع با آخرين فناوري‌هاي پزشكي در اين زمينه و با كمترين ضايعه و ميزان برداشت از بافت با همكاري تيم جراحان آلماني در مركز تحقيقات علوم اعصاب بيمارستان خاتم الانبيا(ص) تهران انجام شد.

به گزارش ايسنا، دكتر سيد طاهر طاهري، سرتيم گروه جراحي‌ با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: اين جراحي‌ براي اولين بار در كشور همراه با دو گروه آلماني از دانشگاه‌هاي هوليوس و مونستر آلمان در كشور صورت گرفت كه به دليل همگامي با آخرين دستاوردهاي گروه‌هاي پزشكي فعال در اين زمينه در خارج از كشور با كمترين ميزان برداشت از بافت مغز همراه بود.

وي با اشاره به اين كه نخستين جراحي‌ها از اين نوع اسفند ماه سال گذشته در اين مركز انجام شده است، خاطرنشان كرد: نخستين جراحي‌ها بر روي دو بيمار ايراني همراه با تيم جراحي پروفسور لمان از دانشگاه هوليوس برلين به صورت پايلوت انجام شد كه خوشبختانه هيچ يك از بيماراني كه تحت عمل جراحي قرار گرفته بودند تاكنون دچار عوارض صرع و تشنج نشده‌اند.

معاون درمان مركز تحقيقات علوم اعصاب شفا درباره‌ ساير جراحي‌ها گفت: سه جراحي ديگر از اين نوع نيز هفته‌ گذشته در اين مركز با همكاري پروفسور اشتومر و تيم جراحي وي صورت گرفت كه هر شش بيمار هم اكنون مرخص شده‌اند و وضعيت باليني و نشانه‌هاي بيماري آنها بسيار مطلوب است.

طاهري با تاكيد بر اين نكته كه وي و گروهش مدعي درمان قطعي بيماري صرع با اين روش جراحي نيستند، اظهار كرد: اصولا در دنيا جراحي صرع بر روي بيماراني انجام مي‌شود كه نسبت به دارو مقاوم شده‌اند و تشنج آنها تحت كنترل نيست. متاسفانه ميزان بيماران مقاوم به دارو نزديك به 40 درصد است كه تشنج آن در سطوح مختلفي از يك خيره شدن ساده تا پرت شدن، بيهوشي و از دست دادن سطح هوشياري بيماران را درگير مي‌كند.

وي درباره‌ مراحل مختلف تشخيص تا رسيدن به جراحي در اين بيماران توضيح داد: بيماراني كه تحت عمل جراحي قرار گرفته‌اند همگي سالها تحت درمان دارويي بودند اما پزشكان موفق به كنترل بيماري آنها نشده بودند. اين بيماران با هر بار تشنج تعداد زيادي از سلول‌هاي عملكردي فعال مغز را از دست مي‌دهند و فرد با هر تشنج براي تشنج‌هاي بعدي مستعد‌تر مي‌شود.

مسوول بخش ضايعات نخاعي مركز تحقيقات علوم اعصاب بيمارستان خاتم‌الانبياء (ص) گفت: در اين مركز براي تشخيص سطح بيماري صرع و ميزان بروز نشانه‌هاي آن از تجهيزات پيشرفته و به روز پزشكي دنيا برخوردار هستيم كه به ما اجازه‌ تشخيص بافت درگير مغز را مي‌دهد و اين نخستين گام در انتخاب روش درست براي جراحي است. بعد از اين فاز تشخيصي ابتدايي و احتمالا فازهاي تشخيصي اينترنال و تهاجمي بيمار به تيم جراحي سپرده مي‌شود.


طاهري، اهداف تيم جراحي خود را از درمان بيماران مبتلا به صرع به اين شيوه اين گونه توضيح داد: ما انتظار داريم پس از اين عمل‌ها و برداشتن محل تشنج‌زا از بافت مغز، تعداد حملات تشنجي فرد كاهش پيدا كند و در بيماراني كه به شديدترين نوع صرع مبتلا هستند شدت تشنج كاهش يابد. همچنين با اين جراحي از اتفاق افتادن تشنج‌هايي كه فرد در آن سطح هوشياري خود را به صورت كامل از دست مي‌دهد جلوگيري مي‌كنيم.


به گزارش ايسنا، وي درمورد نشانه‌هاي بيماري صرع در هشت بيماري كه تحت عمل جراحي در اين مركز قرار گرفته‌اند، خاطرنشان كرد: دو بيماري كه اسفند جراحي شدند تاكنون حملات تشنجي نداشته‌اند و شش بيماري كه هفته گذشته جراحي شده‌اند نيز تا كنون وضعيت مشابهي داشته‌اند و يكي از بيماران نيز كه در خواب به او حمله دست مي‌داد در اين يك هفته هيچ حمله‌اي را تجربه نكرده است.


وي تاكيد كرد كه تيم جراحي وي مانند تمام تيم‌هاي جراحي دنيا كه بر روي صرع كار مي‌كنند تلاش مي‌كنند كه در اين جراحي‌ها كمترين بافت مغزي را از بدن بيمار خارج كنند تا صدمات آن حداقلي باشد چرا كه هر بافت مغز علي‌رغم اين كه ممكن است غير عملكردي به نظر برسد كاربرد خاص خودش را براي بدن دارد.

معاون درمان مركز تحقيقات علوم اعصاب شفا تصريح كرد كه در آينده‌اي نزديك اين تيم براي فعاليت‌هاي تشخيصي خود روش‌هاي نويني را مانند الكترود گذاري در سطح بيروني مغز آغاز خواهد كرد. اين تيم هم اكنون براي تشخيص محل درگير مغز از مانيتورينگ و الكترود گذاري بر روي پوست سر استفاده مي‌كند.


طاهري همچنين خاطرنشان كرد: بيماراني كه تحت جراحي قرار گرفته‌اند به صورت دوره‌اي معاينه مي‌شوند تا ميزان موفقيت عمل جراحي بر روي آنها سنجيده شود.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود