دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۵
کد مطلب: 14414
۰

صعود چشمگير رتبه جهاني ايران در هفت فناوری نوين

ايران در جمع 10 كشور پيشتاز توليد علم نانوي جهان بر اساس آمار پايگاه تامسون رويترز(ISI) و بررسي تعداد مقالات نمايه شده در اين پايگاه معتبر جهاني، ايران در فناوري نانو، رتبه هشتم، انرژي هاي نو، رتبه دوازدهم، فناوري اطلاعات، رتبه سيزدهم، آب، رتبه چهاردهم، سلول‌هاي بنيادي، هجدهم، ميكروالكترونيك، بيستم و زيست فناوري رتبه سي و دوم دنيا را در سال 2011 كسب كرده است.

دكتر جعفر مهراد، سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام اين مطلب در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: در حالي ايران در توليد علم فناوري نانو در سال 2011 مقام هشتم دنيا را كسب كرده كه سال 2005 در رتبه سي و پنجم، 2006 در رتبه سي و يكم، 2007 در رتبه بيست و سوم، 2008 در رتبه بيستم، 2009 در رتبه شانزدهم و 2010 در رتبه دهم دنيا بوده است.

وي افزود: در فناوري انرژي نو، ايران در سال 2005 در رتبه سي و چهارم قرار داشت كه به تدريج در سال 2010 به رتبه چهاردهم دنيا صعود كرد و در سال 2011 در جايگاه دوازدهم جهان ايستاد.

مهراد با بيان اينكه ايران در فناوري اطلاعات و آب در سال 2005 در جايگاه سي و سوم قرار داشت، تصريح كرد: محققان ايراني با تلاش فراوان با افزايش تعداد نمايه هاي خود در پايگاه ISI در اين دو حوزه در سال 2010 به جايگاه شانزدهم دنيا دست يافتند. در نهايت در سال 2011 ايران در فناوري اطلاعات در رتبه سيزدهم و در آب در رتبه چهاردهم دنيا ايستاد.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان كرد: همچنين ايران در سلول هاي بنيادي در سال 2005 در جايگاه سي و دوم قرار داشت كه در سال 2010 به جايگاه بيستم دنيا و در نهايت در سال 2011 به جايگاه هجدهم توليد علم جهان دست يافت.

وي با بيان اينكه ايران در فناوري ميكروالكترونيك در سال 2005 در رتبه سي و هفتم جهان قرار داشت، گفت: در ادامه با رشد توليدات علمي ايران در اين حوزه،ايران در سال 2010 به جايگاه بيست و سوم و در سال 2011 به جايگاه بيستم دست يافت.


مهراد خاطرنشان كرد: ايران در زيست فناوري به عنوان يكي از فناوري هاي راهبردي در سال 2011 موفق به كسب جايگاه سي و دوم شد اين در حالي است كه در سال 2005 در جايگاه چهل و پنجم توليد علم اين حوزه در جهان بود.

رييس مركز منطقه يي اطلاع رساني علوم و فناوري با بيان اينكه در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور بحث پژوهش یک بحث بسیار مهم است، افزود: چندین سال است که به امر پژوهش توجه جدی شده و اخیرا سازمان ها و نهاد های مختلف نیز پژوهش را در برنامه های خود قرار داده اند که بسیار خوب است.

وي ادامه داد: سهم پژوهش در برنامه های دانشگاه ها و پژوهشگاه ها بیشتر است و توجه بیشتری به این موضوع مبذول می شود. دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در برآورد برنامه هایی که نتیجه پژوهش های علمی است، امتیازات خاصی را قائل شده اند و در صورت ضرورت، پرداخت های بالاتری را نیز در نظر می گیرند. طرح های کلان و ملی که توسط شورا های مختلف حمایت می شود از این گونه است.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) همچنين به ايسنا گفت: تخصص گرایی در پژوهش های علمی رایج و متداول شده است. اکنون متخصصان بیشتری در حوزه های علم و فناوری پژوهش می کنند که در مقایسه با سال های قبل رشد چشمگیری را نشان می دهد. پژوهش در موضوعات بسیار تخصصی نشان از عزم و اراده دانشمندان در حضور فعال در جبهه های علم دارد. تحقیق در موضوعاتی مانند سلول‌های بنیادی، نانو فناوری، انرژی های نور و سایر رشته های تخصصی، ساختارهای فکری(اندیشه ای و محتوایی) پژوهشگران ایران را متحول كرده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند