يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۳
کد مطلب: 14656
۰

چند راهکارعلمي براي افزايش توان مغز

    8 نکته اثبات شده توسط محققان به عنوان بهترين گزينه ها براي افزايش توان مغز در اين مطلب ارائه شده است ،راهکارهاي به ظاهر ساده اي که به گفته محققان،حقيقتا موثر خواهد بود.

تندتر و بهتر بخوانيد: واضح است که يکي از بهترين راه ها براي ارتقاي سطح دانش و هوش شما مطالعه است و براي اينکه اطلاعات بيشتري کسب کنيد تندخواني مي تواند کمک شاياني به شما کند. براي افزايش سرعت حين خواندن،بهتر است باجويدن آدامس يا زمزمه کردن به نوعي مکانيسم خواندن خود را با اجتناب از بيان واضح تک تک کلمات ،سرعت ببخشيد. پس از قدري خواندن، زماني را صرف مرور و به يادسپاري مطالب کنيد. بدين ترتيب آنچه خوانده شده به حافظه تان راه پيدا مي کند. مطمئناً پس از مدتي تندخواني و خوب خواني از دانسته هايتان متحير خواهيد شد.

در گفت و گوها شرکت کنيد: هر چه مي توانيد بيشتر در مباحثات و مکالمات شرکت کنيد، چرا که اين طور باهوش تر به نظر مي رسيد. مهم نيست که به اشتباهات خود اذعان کنيد يا اين که سوالاتي را مطرح کنيد، در همه حال برنده شماييد که جرات کرده ايد بر سکوت خود غلبه کنيدو از اين طريق چيزي بياموزيد. در اين بين سخن گفتن با احساس و بهره گيري از حرکات چهره و دست ها تاثيرگذارتراست چرا که مي تواند بر ميزان اعتبار و وجهه شما بيفزايد. هر زمان که لازم ديديد تن صداي خود را بالا ببريدو يا بسته به نوع گفتارتان تغيير دهيد و تا آنجا که مي توانيد مکث هاي بي مورد را حذف کنيد و به خود اعتماد به نفس بيشتري بدهيد.

پافشاري بر دانسته ها: زماني که در مباحثات و منازعات داغ با دوستان و آشنايان شرکت مي کنيد، ممکن است با مواردي مواجه شويد که دانش شما درباره آن ها کمتر است،در اين موقعيت ها هيچ مشکلي پيش نمي آيد که اعتراف کنيد چيزي را نمي دانيد امااگر در اين گونه موارد به ويژه احساس دستپاچگي مي کنيد،بهترين راهکار اين است که برآن چه که از دانستنش اطمينان داريد،تاکيدو پافشاري کنيد. اگر در يک مباحثه گيرافتاديد مي توانيد بر مشترکات تاکيد کنيد و کمتر به نقاط اختلاف بپردازيد. بدين ترتيب با توجه به دانسته هايتان مي توانيد موقعيت خوبي در اين مکالمه به خود اختصاص دهيد.

ورزش کنيد: از قديم گفته اند «عقل سالم در بدن سالم است». پس بهتر است بين تمامي  برنامه هاي مطالعاتي و درسي که براي خود در نظر گرفته ايد، زماني را به ورزش و نرمش اختصاص دهيد و در کنار ورزش به تغذيه سالم نيز بپردازيد. به گزارش zoomit ،جالب است بدانيد که نتايج برخي از تحقيقات نشان مي دهد که ارتباط مستقيمي  بين ورزش مرتب و افزايش قدرت ذهني، هوش، خلاقيت و نوآوري وجود دارد.

با خودتان حرف بزنيد: نتايج تحقيقات علمي  جديد نشان مي دهد که بلندبلند حرف  زدن با خود مي تواند موجب افزايش قواي ذهني به صورت موقت شود و به شما به ويژه زماني که دنبال چيزي مي گرديد ،کمک کند. تئوري علمي  پشت اين قضيه آن است که وقتي وظايف خود را به صورت صوتي با خويش در ميان مي گذاريم، قادر خواهيم بود تمرکز بهتري روي آن موضوعات داشته باشيم و بهتر به نتيجه مطلوب برسيم. پس اگردر مقاطعي احساس کرديد که به شدت نياز به حرف زدن با خودتان داريد،مقاومت نکنيد.

يک زبان دوم بياموزيد: اغلب از افرادي که به زبان دوم يا سوم تکلم مي کنند، به عنوان افرادي باهوش ياد مي شود که از نظر علمي  نيز اين موضوع به اثبات رسيده است. اگر زبان دومي  فرابگيريد، مغز شما اين توانايي را پيدا مي کند که بين فعاليت هاي ذهني بهتر سوئيچ کند و نسبت به افرادي که تنها يک زبان مي دانند عملکرد بهتري ارائه کند. پس اگر حقيقتاً مي خواهيد توان مغزتان را به ميزان خارق العاده بالا ببريد،حتما يک زبان دوم بياموزيد.

از مغزتان کار بکشيد: فناوري ها  زندگي بشر را به مراتب ساده ترکرده اما گاهي اوقات بهتر است برخي کارها را از راه سختش انجام دهيد تا مغزتان مهارت هايش را از دست ندهدبراي مثال استفاده از تجهيزات مسيريابي GPS کار خوبي است و از گم شدن جلوگيري مي کند، اما اگر عميقاً بينديشيم با اتکاي بيش  از  اندازه به چنين ابزارهايي ديگر قادر نخواهيم بود مسيرها را خودمان فرا بگيريم. پس بهتراست در برخي مقاطع با کم کردن اتکاي خود به فناوري ها،به مغزتان اجازه مانور بدهيد.اين چنين کار کشيدن از مغزتان ،آن را روز به روز قوي تروسريع تر مي کند.

خودتان را باور داشته باشيد: آخرين و مهم ترين گام در اين بين ايمان داشتن به خودتان و باور داشتن اين مهم است که مي توانيد فردي باهوش باشيد. تحقيقات علمي نشان مي دهد که اين اعتقاد ساده اما مهم تاثير بسزايي برافزايش توان مغز دارد. البته اين بدان معنا نيست که به خود مغرور شويد و درگاه هاي مغزتان را به روي دانش جديد ببنديد.در کنار اين حس خوب بايد همچنان بکوشيد سطح دانش و علم خود را بيفزاييد، از ياد نبريد که هيچ محدوديتي براي ذهن وجود ندارد هنوز بخش هاي خالي زيادي در مغز و ذهنتان وجود دارد که مي توانيد آن ها را با علوم گوناگون پر کنيد.     خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ