چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ / ۰۶:۲۹
کد مطلب: 14825
۰

شمارش معکوس براي اعزام موجود زنده از ايران به فضابا مشارکت 40 نهاد

شمارش معکوس براي اعزام موجود زنده به فضا با مشارکت 40 نهاد دولتي وغير دولتي آغاز شده است و کاوشگر ارتقا يافته 4 طي يک ماه آينده براي اعزام موجود زنده به فضا پرتاب مي‌شود . به گفته رئيس پژوهشگاه سامانه هاي فضايي ،با انجام تست هاي مياني ، توسعه کاوشگر 4،انجام آموزش هاي فضايي و تقويت سيستم هاي ارتباطي و بازيابي، پروژه اعزام موجود زنده به فضا مراحل نهايي آماده سا زي را طي مي‌کند و به زودي عملياتي مي‌شود . دکتر ابراهيمي رئيس پژوهشگاه سامانه هاي فضايي در گفت وگو با خراسان افزود:بحث اعزام انسان به فضا از سال 89 در کشور در دستور کار قرار گرفت و کار هاي مطالعاتي بسياري در اين زمينه انجام شد تا جايي که اولين باردر سال 90 اين پروژه با اعزام چند موجود زنده عملياتي شد که البته با کاستي هايي همراه بود. وي ادامه داد : اعزام موجود زنده به فضا در واقع مقدمه پروژه اعزام انسان به فضاست که همين امر نيز نيازمندآماده سازي زير ساخت هاي متعدد از جمله پرتابگر ها يا سيستم هاي حامل ،پايگاه پرتاب ، آزمايشگاه فضايي، آموزش ،طراحي سيستم هاي بازيابي وارتباطي و... است . وي با اشاره به تدوين نقشه راه فناوري اين پروژه ها خاطر نشان کرد : در حال حاضر پروژه اعزام موجود زنده به فضا با همکاري 40 نهاد دولتي وغير دولتي شامل بخش هاي دانشگاهي ، صنعتي و شر کت هاي دانش بنيان بخش خصوصي وبا محوريت سازمان فضايي کشور در حال انجام است . وي با اشاره به جزئيات پيشرفت پروژه اعزام موجود زنده به فضا گفت : با توجه به اهميت سيستم پرتابگر در اين پروژه ، لزوم ارتقاي کاوشگر 4 به شدت احساس مي‌شد در اين راستا کاوشگر 4 را توسعه داديم، همچنين در مرحله آماده سازي محموله شامل ميمون‌ها ي آموزش ديده وشبيه سازي علايم حيات ، آماده سازي عروسکي که در آن علايم حيات موجود زنده شبيه سازي شده است، به همراه آموزش فضايي به تعدادي ميمون براي مواجهه با شرايط فضايي را در دست انجام داريم که مراحل نهايي را طي مي‌کند. کاوشگر ما براي حمل موجود زنده با تست هايي که پشت سر گذاشته است ، مراحل نهايي آماده سازي را طي مي‌کند . بر اين اساس کاوشگر 4 در مرحله تغيير نسل است به نحوي که قطر وابعاد اصلي تغيير نکرده اما سيستم هاي داخلي آن ارتقا پيدا کرده است تا به عنوان يک کاوشگر جديد بتواند موجود زنده را به فضا پرتاب کند.در حال حاضر در حال انجام تست هاي نهايي هستيم که اگر با موفقيت انجام شود، تا يک ماه آينده امکان پرتاب کاوشگر فراهم مي‌شود.


جزئيات ماموريت تعريف شده براي کاوشگر حامل موجود زنده
وي با اشاره به جزئيات ماموريت تعريف شده براي کاوشگر حامل موجود زنده تصريح کرد: اين کاوشگر، موجود زنده را در کپسولي که تمام شرايط زيستي را دارد ،مستقر مي‌کند و پس از پرتاب ،مسيري 130 تا 140 کيلومتري رابه صورت عمودي طي مي‌کند وباز مي‌گردد. وي با بيان اين که طي مسير بالاتراز 100 کيلومتر براساس تعريف استاندارد بين المللي پرواز فضايي قلمداد مي‌شود، خاطرنشان کرد :بازگشت چنين سفينه هايي از فضا موفقيتي است که تنها 7 کشور به آن دست يافته اند که 3 کشور آمريکا ،روسيه و چين در راس آن ها قرار دارند.


هدف اصلي، دستيابي به فناوري سالم فرستادن حيات به فضا و سالم باز گرداندن آن است
وي با بيان آن که در اين پروژه هدف اصلي دستيابي به فناوري سالم فرستادن حيات به فضا و سالم باز گرداندن آن است، تصريح کرد :فرآيند ارسال موجود زنده به فضا وباز گرداندن آن، 20 تا 25 دقيقه به طول مي‌انجامد امادر همين مدت زمان کوتاه بسياري از فناوري ها را به دست مي‌آوريم . اولين بار آمريکايي ها نيز با همين نوع ماموريت فضا نورد به فضا فرستادند يعني محموله به صورت عمودي مسير تا 170 کيلومتر ي را طي کرد و بازگشت که اين ماموريت حدود 25 دقيقه به طول انجاميد. وي با تاکيد براين که پرتاب هاي فضايي مرتب بايد تکرار شود ،گفت: در اين راستا قدم به قدم ارتفاع ،ابعاد و زير سيستم هاي هر يک از اين کاوشگر ها ،بايد ار تقا پيدا کند به اين معنا که به تدريج زمان حضور موجود زنده و کيفيت حيات،کيفيت نمونه برداري وثبت شاخص هاي حياتي ، کيفيت ار سال تصاوير و... افزايش يابد و زير سيستم ها ي نجات موجود زنده نيز براي سالم بازگشتن از فضا تقويت شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود