شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۱
کد مطلب: 15272
۰

پدر علم گراف ایران برنده سیزدهمین جایزه ترویج علم شد

دکتر مهدی بهزاد- پدر علم گراف ایران- سیزدهمین جایزه ترویج علم ایران را در سال 1391 از آن خود کرد.

به گزارش ایسنا، در مراسم سیزدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران، در شامگاه روز پنجشنبه، انجمن ترویج علم ایران، جوایز این دوره را در پنج بخش به 9 برگزیده اهدا کرد.

دکتر مهدی بهزاد به دلیل پایبندی به اخلاق حرفه‌یی و گستردگی فعالیت برای تمامی گروه‌های سنی و ایجاد بستری مناسب برای ارتقای بینش و تفکر علمی و فعالیت داوطلبانه و خلاقانه برای علاقه مند کردن تمام گروه‌های سنی به تفکر علمی و تألیف کتاب علمی - ادبی با عنوان «افسانه پادشاه و ریاضیات» شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.

این جایزه افزون بر زمینه اصلی در بخش‌های «پژوهش در ترویج علم»، «رسانه‌ها و ترویج علم»، «نهاد مروج علم» و «جایزه بهمن بیگی – ویژه معلمان مناطق محروم کشور» نیز اهدا شد.

محمد وحیدی برای تألیف کتاب علم در جامعه برنده جایزه «پژوهش در ترویج علم»، اسماعیل میرفخرایی و فرج‌الله صبا برنده جایزه «رسانه ها و ترویج علم»، حمزه رزمجو، بوذر فریدون، رضا مال احمدی و کریم کاظمی- از معلمان عشایر ایران- برنده «جایزه بهمن بیگی – ویژه معلمان مناطق محروم کشور» و خانه کتابدار کودک و نوجوان و مؤسسه رنگین کمان سپید برنده جایزه «نهاد مروج علم» شدند.

دکتر مهدی زارع- دبیر جایزه ترویج علم ایران - در مراسم اهدای جوایز گفت: انجمن ترویج علم ایران از همین جایزه ترویج علم شکل گرفته و نماد بیرونی انجمن در طول سال‌های فعالیت آن نیز جایزه ترویج علم بوده است.

وی ادامه داد: تا کنون نسبت به فعالیت‌های محدود انجمن که در حد این جایزه بوده، نقدهایی وارد شده است اما این جایزه نیز منشأ اثر بوده و پتانسیل‌های زیادی را در زمینه ترویج علم، شناسایی و نیروهای خوبی به انجمن معرفی کرده است.

به گفته این عضو انجمن ترویج علم ایران از زمان اعلام برگزاری این جایزه در خردادماه، 80 کاندیدا برای انتخاب در پنج بخش به انجمن معرفی شدند.

دکتر داریوش فرهود- پدر علم ژنتیک ایران- نیز درباره اخلاق در علم گفت: آنچه که ما از اخلاق می شناسیم ادب مضاعف است، اما اخلاق پیشینه طولانی دارد. طبق مطالعات ما از زمان اسلام تا مشروطه در ایران نزدیک به چهار هزار ادیب، شاعر و اندیشمند در ایران زندگی می کرده اند اما تنها آنانی ماندگار شده اند که از اخلاق صحبت کرده‌اند.

وی ادامه داد: اخلاق در میان جامعه ایرانی سالهاست که شناخته شده است و از این نظر ایران تنها متعلق به خودش نیست و بخشی از یک فرهنگ جهانی شده است. بسیاری ایران را در دنیا به نام مفاخر آن می شناسند و ادبیات و اخلاق ایرانی را جزو مفاخر جهان می‌دانند.

فرهود با اشاره به نقش سخن کوروش بر سردر سازمان ملل خاطرنشان کرد: این موضوع مایه افتخار و مباهات است، اما آنچه اهمیت آن را مضاعف می کند جامعه ای است که چنین فردی در آن رشد یافته است. اگر ارزشی هست باید برای تمام جامعه آن روز قائل شد.

به گفته وی اهمیت اخلاق در علم هم اکنون تا اندازه‌ای است که بسیاری از رشته های علمی خود را تولیت اخلاق در علم می‌دانند. اخلاق در علم شاخه‌های بسیار زیادی دارد و طبق دسته بندی انجام شده به بیش از 80 زمینه مانند اخلاق در سیاست، اخلاق در کشورداری، اخلاق در جنگ، اخلاق در محیط زیست و اخلاق در پرستاری و حتی اخلاق در مذهب تقسیم می‌شود.   ------------------------------------------------------------------------------------------------ زندگينامه دكتر مهدي بهزاد

در دومين روز از ارديبهشت سال 1315 در شهر كويري يزد ديده به جهان گشود. ديپلم رياضي‌اش را سال 1335 از دبيرستان ايرانشهر يزد گرفت. در همان سال با قبولي در رشته الكترومكانيك به دانشكده فني دانشگاه تهران راه يافت؛ اما پس از گذشت چند ماه از ادامه تحصيل در اين رشته منصرف شد. سال 1336 با قبولي در رشته رياضي دانشسراي عالي (دانشگاه تربيت معلم فعلي)‌ به آنجا رفت و سال 1339 با كسب رتبه اول موفق به اخذ درجه كارشناسي شد. وي سال 1340 با گرفتن بورسيه تحصيلي از وزارت فرهنگ وقت براي ادامه تحصيل به آمريكا رفت. درجه كارشناسي ارشد رياضي را سال 1342 از دانشگاه ايالتي ميشيگان گرفت و به عنوان عضو در 2 جامعه متشكل از دانشجويان نخبه رياضي انتخاب شد. دكتر بهزاد پس از اخذ درجه دكتري رياضي در سال 1344 يك سال در دانشگاه ايالتي وين با سمت استاديار به تدريس و تحقيق پرداخت. سال 1345 به ايران بازگشت و به دانشگاه شيراز رفت. در همان سال نخستين دوره كارشناسي ارشد رياضي در ايران تشكيل شد.

وي سال 1346 به مقام دانشياري ارتقا يافت و سال 1347 به آمريكا رفت و ضمن تدريس و تحقيق كتاب Introduction to Theory of Graphs را با همكاري يك استاد آمريكايي تاليف كرد. وي سال 1348 بار ديگر عزم وطن كرد و به عنوان دانشيار يك سال در دانشگاه شيراز و يك سال در دانشگاه شهيد بهشتي به كار مشغول شد. سپس براي تدريس، تحقيق و سرپرستي دانشكده رياضي به دانشگاه صنعتي شريف منتقل شد و دوره كارشناسي ارشد رياضي آن دانشگاه را تاسيس كرد. او پس از 2 سال فعاليت در اولين روز مهر سال 1352 به عنوان نخستين عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف به مقام استاد تمامي ارتقا يافت. وي همچنين سال 1350 با همكاري ساير اعضاي هيات موسس، انجمن رياضي ايران را بنيان نهاد و به مدت 4 سال به عنوان منشي (رئيس)‌ اين انجمن، فعاليت‌هاي متعدد و ماندگاري را پايه‌گذاري كرد. سال 1353 با استفاده از مرخصي مطالعاتي به عنوان بورسيه ارشد فولبرايت به آمريكا رفت و با پشتيباني مالي فرهنگستان ملي علوم آمريكا به تحقيقات خود ادامه داد. سال 1354 به ايران بازگشت و پس از يك سال خدمت مجدد در دانشگاه صنعتي شريف به دانشگاهي منتقل شد كه دانشگاه مازندران امروزي براساس آن شكل گرفته است. در اين دانشگاه تازه‌ تاسيس به عنوان قائم‌مقام (معاون آموزشي، پژوهشي و دانشجويي)‌ ضمن همكاري با دانشگاه‌هاروارد آمريكا در زمينه‌هاي فيزيك، شيمي، رياضي و مردم‌شناسي دوره‌هاي دكتري ايجاد كرد. به اين ترتيب سال 1356 براي نخستين بار در ايران عده‌اي دانشجو براي تحصيل در دوره‌هاي دكتري اين 4 رشته پذيرفته شدند. دكتر بهزاد سال 1355 به عنوان اولين رئيس بخش علوم پايه شوراي پژوهش‌هاي علمي كشور انتخاب شد و براي اشاعه پژوهش در شاخه‌هاي علوم پايه برنامه‌ريزي كرد. در همين سال به عنوان يكي از 16 عضو هيات موسس فرهنگستان علوم ايران برگزيده شد و با راي متفق اعضا، مسووليت دبيركلي اين فرهنگستان را به عهده گرفت. كتاب Graphs and Digraphs تاليف دكتر بهزاد و 2 استاد آمريكايي در سال 1357 چاپ و منتشر شد. وي از اول فروردين سال 1361 به افتخار بازنشستگي نائل شد و‌ در 75 سالگي همچنان چابك به توليد رياضيات و اشاعه آن مشغول است.

ساير افتخارات و جوايز علمي استاد‌*


ـ استاد نمونه دانشگاه شهيد بهشتي در سال 1376

ـ برگزيده انجمن رياضي ايران در سال‌هاي 1373، 1382 و 1384

ـ استاد برگزيده سومين دوره چهره‌هاي ماندگار در رشته رياضي

‌‌ـ ‌عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی‌ ایران 1388‌‌ـ‌1383

‌‌ـ‌ عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی‌ ایران از 1388

‌‌ـ ‌عضو افتخاری انیستیتو تركیبات وكاربردها

‌‌ـ ‌عضو سابق هیات تحریریه ژورنال گراف تئوری چاپ آمریكا

‌‌ـ‌ دارنده عدد اردیشی یك

‌‌ـ‌ عضو هیات موسس انجمن ترویج علم ایران

‌‌ـ‌ عضو هیات موسس بنیاد پیشبرد علم وفناوری در ایران

‌‌ـ‌ عضویت در چند انجمن علمی‌داخلی و خارجی دیگر

‌‌ـ‌ واضع گراف‌های كلی و انگاره عدد رنگی كلی كه قدمتی نزدیك به نیم قرن دارد و به عنوان یكی از مسائل باز وكلاسیك ریاضیات مطرح است.

‌‌ـ‌ برنده جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی‌ ایران

* برگرفته از خبرنامه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی‌ ایران، زمستان 1388

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی