دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۲
کد مطلب: 16265
۰

بهداشت دهان و دندان در فرهنگ هاي مختلف

آيا مي دانيد که رعايت نکردن بهداشت دهان به بيماري هاي مختلف از جمله بيماري قلبي منجر مي شود؟ نتايج بررسي هاي انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان مي دهد افرادي که روزانه کمتر از دو بار مسواک مي زنند با خطر افزايش بيماري هاي قلبي، عروقي روبه رو هستند و علت آن نيز التهاب و از بين رفتن بافت هاي محافظ استخوان اطراف دندان هاست. در اين بررسي مشخص شد افرادي که کمتر از ۲ بار در روز مسواک مي زنند، ۷۰ درصد بيشتر در معرض بيماري هاي قلبي قرار مي گيرند. با اين حال و به گزارش سايت «MSN» محققان معتقدند که اگر مردم جهان برنامه غذايي خود را حفظ کنند و از خوردن هله هوله و مواد غذايي فرآوري شده و شيرين پرهيز کنند، نيازي ندارند که از انواع وسايل مدرن بهداشتي استفاده کنند.محققان مي گويند، مردم جوامعي که به غذاهاي غربي حاوي قند و آرد سفيد دسترسي ندارند، دندان هاي سالم تري دارند. اما به محض مصرف غذاهاي غربي در مدت کوتاه با مشکل دندان مواجه مي شوند و نسل بعدي آن ها نيز دندان هاي کج و نامناسب خواهند داشت. دکتر وستن پرنس دندان پزشک محقق اهل اوهايو در دهه ۱۹۳۰ روي وضعيت سلامت دندان مردم مناطق و کشورهاي مختلف از جمله آلپ، نيوزيلند، اسکاتلند و... تحقيقاتي انجام داد و ماده اي را به نام اکتيو ويتور Activator X)X) در بزاق افراد بومي که دندان سالم داشتند، کشف کرد. وي پس از بررسي اين ماده دريافت که در ساختمان آن ويتامين K موجود است. در سال ۱۹۴۲ نتايج تحقيقات نشان داد، ويتامين K از تراکم اسيد که علت عمده پوسيدگي دندان است، پيشگيري مي کند. برخي مواد غذايي حاوي ويتامين K که وي در برنامه غذايي بومي ها متوجه وجود آن شد، شامل جگر مرغ يا غاز، چربي و کره حيوانات که از علف طبيعي تغذيه مي کردند و مواد غذايي تخمير شده مانند ترشي کلم و زرده تخم مرغ بود. البته اين به آن معنا نيست که مسواک زدن را کنار بگذاريم و صرفاً به خوردن غذاي غني از ويتامين K يا مکمل آن رو بياوريم.


تنها مصرف هله هوله باعث پوسيدگي دندان نمي شود
دکتر گودلينگ دندان پزشک از دانشگاه مانهاتان به منظور آموزش شيوه صحيح بهداشت دهان و دندان سفرهاي زيادي کرده است. وي در اين باره مي گويد: صرفاً مصرف غذاهاي فرآوري شده باعث پوسيدگي دندان نمي شود بلکه کربوهيدرات هايي مانند نان، برنج و پاستا که به قندهاي ساده شکسته مي شود، هم در پوسيدگي دندان ها نقش دارد. علاوه بر آن عوامل ديگري به جز برنامه غذايي هم باعث خرابي دندان مي شود.


رعايت نکردن بهداشت دهان
در مناطق زيادي از دنيا، مردم دندان خود را با شاخه درخت بلوط تميز مي کنند. عرب هاي باديه نشين نيز دندان خود را با چوب مسواک که حاوي خاصيت ضدعفوني است مسواک مي کنند. در برخي از کشورهاي اسلامي نيز مردم از چوب درخت اراک به نام «مسواک» که به طور طبيعي حاوي ميزان زياد فلور است و با پوسيدگي مقابله مي کند، استفاده مي کنند.

برهمن هاي هند و نيز به مدت يک ساعت در حالي که به سمت طلوع خورشيد مي ايستند با شاخه درخت گيلاس مسواک مي زنند. پيروان آيين هاي ديگر در هند دندان خود را با انگشت تميز مي کنند. در برخي از روستاهاي هند، مردم از شاخه هاي درخت انبه، بادام هندي و نارگيل براي تميز کردن دندان خود استفاده مي کنند.


انواع خمير دندان طبيعي
در روستاهاي هند، آفريقا، جنوب شرق آسيا و جنوب آمريکا، مردم به جاي خمير دندان از زغال، گل، نمک يا خاکستر براي تميز کردن دندان استفاده مي کنند. البته دندان پزشکان آمريکايي معتقدند استفاده از اين نوع مواد، باعث التهاب لثه، ساييدگي و حساسيت عاج دندان مي شود.يادآوري اين نکته لازم است که بهداشت دهان نقش مهمي در حفظ سلامت بدن دارد.در دهان باکتري هاي زيادي وجود دارد که در صورت مراقبت نکردن به التهاب منجر مي شود.مراقبت نادرست از لثه، باعث عفونت، التهاب و مشکلات ديگر از جمله بيماري خودايمني، عفونت روده و خستگي مفرط مي شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو